• Boothwalker

    Fotoutvecklingstråden - Fototävlingstråd för dig som vill utvecklas som fotograf =)

    Här är tråden för dig som vill lära dig att bli en bättre fotograf. Det spelar ingen roll om du är nybörjare eller har hållt på ett tag. Jag har själv lärt mig fota mycket bättre sen jag började tävla här på FL och det är mycket tack vare all konstruktiv kritik jag fått. Tack till er =)

    Det här är tråden där du mer eller mindre förväntar dig att få konstruktiv kritik. Ska du tävla i den här tråden ska du därför läsa igenom den här guiden först. Kom ihåg att ödmjukhet är viktigt! Säg inte vad som är fel med en bild. Säg vad du tycker skulle funka bättre. Och kom ihåg. Det är bara din åsikt du ger. Och det är bara andras åsikter du hör. Du avgör själv vad du tycker om en bild.

    Iallafall. Här är reglerna. Läs dem!
    * Bilderna ska vara skarpa.
    * Bilderna får inte ha FLs vattenstämpel
    * Bilderna får inte vara utfrätta eller jätteskuggiga av blixtljus.
    * Lägg in bilderna som stora bilder. Jag fixar storleken.
    * Bilderna ska vara i storleken
              Liggande: 500 px bred
              Stående:   400 px bred

    * Om du tävlar med en bild ska du också ge konstruktiv kritik på minst tre bilder i omröstningen. Jättegärna allihop! (Självklart behöver du inte om du har en vettig anledning. Inboxa mig och förklara. Och en gång är ingen gång. Men det handlar om att ge och ta och man lär sig minst lika mycket genom att ge kritik =)
    * Jag kommer (i mån av tid) alltid ge alla konstruktiv kritik.
    * Det finns ingen tidsbestämmelse på hur lång tid det tar innan en omröstning startas. Fråga gärna om ingen har gjort det precis innan. Omröstningarna pågår oftast 1,5-2 dygn.
    * Besvara gärna kritiken på din bild. Förklara hur du tänkte om du anser att nån inte ser vad du såg. Men blint försvar bara för att du fått konstruktiv kritik undanbedes.
    * Ingen är perfekt. Allra minst jag. Jag uppskattar all kritik jag får. Klarar du inte av att acceptera att alla inte tycker samma som dig så är det här kanske inte rätt tråd =)

    * Jag som TS bestämmer i slutändan. Men överlag är det majoriteten som avgör. Jag är benhård på de punkter som jag tar med i TS men flexibel när det gäller allt annat =)
    * Jag startar alla omröstningar och fattar alla större beslut.
    * Jag sköter ihopsamling och sånt såvida det inte är gjort på ett par dar.
    * Kom gärna med förslag men klaga inte. Konstruktiv kritik är bara uppskattat =)
    * Var trevlig!
    * Var ödmjuk! Bara för att du inte fastnat för en bild är den inte nödvändigtvis dålig.
    * Kan du inte säga nåt snällt så säg ingenting alls.
    * Den som inte kan hålla trevlighetsreglerna får inte vara med. Jag vill INTE ha bråk här.

    Ursäkta att jag måste vara övertydlig. Men tydligen är det så det måste vara =)


    Im weird. Accept me as I am. Or dont and leave me alone =)
  • Svar på tråden Fotoutvecklingstråden - Fototävlingstråd för dig som vill utvecklas som fotograf =)
  • Boothwalker

    Nån som har ett bra temaförslag? Blombilder är för tillfället förbjudet =)


    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Boothwalker
    DariaM skrev 2011-05-30 01:51:03 följande:
    Lägger till i favoriter (och skrattar till lite...fler som är less på blombilder)
    Yey. Ja jag har aldrig förstått mig på blommor (har inte en enda inne) men det kan vara fint ute. Men nä. Inga blombilder nu. Vill ha ett riktigt bra tema att börja med. Nåt vi inte haft 1000 gånger innan men som alla ändå har fotat eller har möjlighet att fota =)
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • F l i s b ä c k

    Varför tar du inte bredd 600 som är FL´s standrd kvalitet. Blir bästa kvalitet på bilden med.


  • Boothwalker
    F l i s b ä c k skrev 2011-05-30 09:17:30 följande:
    Varför tar du inte bredd 600 som är FL´s standrd kvalitet. Blir bästa kvalitet på bilden med.
    För att det blir rätt stort om man surfar på bärbar dator och jag vill ha siffran på samma rad.
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • F l i s b ä c k
    Boothwalker skrev 2011-05-30 10:13:18 följande:
    För att det blir rätt stort om man surfar på bärbar dator och jag vill ha siffran på samma rad.
    Skumt, jag har laptop o har alltid sett det fint o bra ut ju.
  • Boothwalker
    F l i s b ä c k skrev 2011-05-30 10:17:35 följande:
    Skumt, jag har laptop o har alltid sett det fint o bra ut ju.
    Jag har netbook.
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • suziz
    F l i s b ä c k skrev 2011-05-30 09:17:30 följande:
    Varför tar du inte bredd 600 som är FL´s standrd kvalitet. Blir bästa kvalitet på bilden med.
    Bredden upplever jag ska vara max 598px för att kvalitén ska bli bäst Glad
  • F l i s b ä c k
    Boothwalker skrev 2011-05-30 10:30:40 följande:
    Jag har netbook.
    Okej.. Vad blir det för tema nu då?
  • Boothwalker
    suziz skrev 2011-05-30 10:31:06 följande:
    Bredden upplever jag ska vara max 598px för att kvalitén ska bli bäst Glad
    Egentlligen skulle jag vilja ha 550 eller 575 men det är så ojämnt. Då tar jag hellre 500 vs 400 som jag kört med ett tag nu och tycker är ett bra format =)
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
Svar på tråden Fotoutvecklingstråden - Fototävlingstråd för dig som vill utvecklas som fotograf =)