• FridaBjoerk

Bostadstillägg?

Jag väntar på besked om hur mycket jag kommer att få i bostadstillägg. 
    Tänkte höra med er här som har det om ni skulle kunna gissa på ungefär hur mycket ni tror att jag kan få.
    Det högsta man kan få ut är ju 93% av hyran.

Min ekonomi & vardag ser ut såhär ser ut såhär:
    - Lägsta aktivitetsersättningen
    - Barnbidrag & studiebidrag på 1050 Kr.
    - Lägenheten är en 3:a på 65kvm och hyran ligger på 4509 Kr.
    - Mina fasta utgifter per månad hamnar kring 8000 Kr. Sen ska det ju finnas över till mat, blöjor m.m.
    - Och har ju ett barn på snart 1 år att försörja.
    - Bor ensam med barnet.

Vad tror ni? Skulle kännas skönt att ha lite koll på hur närmaste ekonomin kommer se ut nu när det närmar sig sommar och allt. 

• Svar på tråden Bostadstillägg?
  • Jenny Hä

Du kan räka ut det på fk:s hemsida...

• FridaBjoerk
    Jenny Hä skrev 2011-05-30 09:12:28 följande:
    Du kan räka ut det på fk:s hemsida...
    Kan bara räkna ut bostadsbidrag på deras hemsida, inte bostadstillägg.
  • Jenny Hä
    FridaBjoerk skrev 2011-05-30 10:03:56 följande:
    Kan bara räkna ut bostadsbidrag på deras hemsida, inte bostadstillägg.
    Är inte bostadtillägg för pensionärer via pensionsmyndigheten o bostadsbidrag till alla andra via FK? Så har jag fattat det .
  • FridaBjoerk
    Jenny Hä skrev 2011-05-30 14:09:12 följande:
    Är inte bostadtillägg för pensionärer via pensionsmyndigheten o bostadsbidrag till alla andra via FK? Så har jag fattat det .
    Nej, bostadstillägg är om man har pension eller aktivitetsersättning.
  • Jenny Hä
    FridaBjoerk skrev 2011-05-30 15:41:18 följande:
    Nej, bostadstillägg är om man har pension eller aktivitetsersättning.
    Aha...kan man inte räkna på det på pensionsmyndigheten eller är det fk som har det oxå?
  • FridaBjoerk
    Jenny Hä skrev 2011-05-30 18:17:06 följande:
    Aha...kan man inte räkna på det på pensionsmyndigheten eller är det fk som har det oxå?
    Det är nog FK som sköter allt som har med pensionen att göra tror jag :/ Men får snart beskedet hemskickat, man blir ju så nyfiken bara :D
  • Jenny Hä
    FridaBjoerk skrev 2011-05-30 20:41:30 följande:
    Det är nog FK som sköter allt som har med pensionen att göra tror jag :/ Men får snart beskedet hemskickat, man blir ju så nyfiken bara :D
    Ok, vad jag fattade det när jag sökte bostadstillägg åt min farmor så var det fk som sköter bostadbidrag o pensionsmyndigheten som sköter bostadstillägg ... Men det kan jag ha fattat fel , jag var då in o räknade ut hennes på deras sida. Men det har tagit sjukt lång tid att få beslutet.
  • FridaBjoerk
    Jenny Hä skrev 2011-05-30 21:53:43 följande:
    Ok, vad jag fattade det när jag sökte bostadstillägg åt min farmor så var det fk som sköter bostadbidrag o pensionsmyndigheten som sköter bostadstillägg ... Men det kan jag ha fattat fel , jag var då in o räknade ut hennes på deras sida. Men det har tagit sjukt lång tid att få beslutet.
    Jo men är det pensionär som söker bostadstillägg så kan man räkna ut det hos pensionsmyndigheten, men har man aktivitetsersättning så är det FK som gäller och då går det inte.
    Ja eller hur, det kan ta hur lång tid som helst! Har ju varit föräldraledig ett tag nu och levt på socialbidrag samtidigt, men det skulle ta slut om ca en månad, så jag var jätterädd att FK skulle ta så lång tid på sig som de brukar göra, upp till 4 månader! Men som tur var fick jag en jättegullig handläggare som har fixat allting på under en månad så nu väntar jag bara på papprena om aktivitetsersättningen, så fort den blir klar (någon gång i veckan här nu), så tas mitt ärende om bostadstillägg upp automatiskt. 
  • Anette91

Bostadstillägget är på max 93% dock även max 4500 >_< Har själv en hyra på 5700kr o snart även akt.ers så kommer få lägga upp för hyran, hemskt att behöva när man lever så snålt ändå >,<
    Det grundar sig även på hur många man är i familjen o hur stor lägenheten är, men får man fråga varför du har en trea och inte en tvåa om du är ensam med bara ett barn? :/ Har soc verkligen acc de? ;o

• FridaBjoerk
    Anette91 skrev 2011-06-02 01:10:30 följande:
    Bostadstillägget är på max 93% dock även max 4500 >_< Har själv en hyra på 5700kr o snart även akt.ers så kommer få lägga upp för hyran, hemskt att behöva när man lever så snålt ändå >,<
    Det grundar sig även på hur många man är i familjen o hur stor lägenheten är, men får man fråga varför du har en trea och inte en tvåa om du är ensam med bara ett barn? :/ Har soc verkligen acc de? ;o
    Ja jag hoppas att jag kan få 93%, en kompis till mig som levde själv fick fulla bostadstillägget så man tycker ju att jag som har barn även borde få det. Men det är bara att vänta och se!
    Ja, det var inga problem alls. De baserar ju också på yta och hyra. Letade efter 2:or först när jag skulle flytta, men de skillde inte så mycket i pris från 3:orna. Dessutom är den bara på 65kvm, lika stor eller nästan mindre än de flesta 2:or. Många utav mina vänner som går på socialen och är ensamma med ett barn har treor de också. 
    Tror soc här i stan har en maxgräns på 5000-6000Kr när det gäller hyran. Om man inte skulle haft någon som helst annan inkomst skulle de ju aldrig gå med på det, men i och med föräldrapenning, barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag som jag haft hittills har de ju bara behövt lägga ut ca 2000-3000Kr i månaden så då  är det inga problem alls.

Men i och med att min föräldrapenning är slut nu så försörjer inte socialen mig längre, då ska man leva på lån anser de här i stan. 
  • Anette91

Så dåligt att de anser att man ska behöva ta lån o kanske då skuldsätta sig.
    Hos oss är hyrorna inte så jättelåga heller men är man ensam & under 21 o söker soc så kräver dem en lägenhet med hyra på 3200 m el, det är helsjukt.
    Nu bor jag lite spec inom kommunen så fick min hyra betald men min handläggare sa att d var endast pga att jag bor som jag bor som de godkändes, helsjukt ju.
    Kan tänka mig att de godkänts i dem flesta fall att de blir högsta beloppet av bostadstillägget men man vet aldrig med försäkringskassanskiten.

• FridaBjoerk
    Anette91 skrev 2011-06-02 11:12:50 följande:
    Så dåligt att de anser att man ska behöva ta lån o kanske då skuldsätta sig.
    Hos oss är hyrorna inte så jättelåga heller men är man ensam & under 21 o söker soc så kräver dem en lägenhet med hyra på 3200 m el, det är helsjukt.
    Nu bor jag lite spec inom kommunen så fick min hyra betald men min handläggare sa att d var endast pga att jag bor som jag bor som de godkändes, helsjukt ju.
    Kan tänka mig att de godkänts i dem flesta fall att de blir högsta beloppet av bostadstillägget men man vet aldrig med försäkringskassanskiten.
    Socialen är verkligen helsjuka.. Min historia med dem sträcker sig långt bak i tiden. Började ansöka om boende och försörjningsstöd redan när jag var 16 för att det inte var bra i hemmet. Med mina diagnoser, familjens situation osv. hade jag all rätt till det, men det blev inget. Överklagade i över 2 år, till slut gick det till domstol där de blev helt chockerade över att jag ännu inte fått hjälp, och att jag då stod där utan varken boende eller ekonomi, gravid i åttonde månaden.
    Så domstolen godkände ansökan direkt och skämde ut kommunen i några tidningar med en utskällning.

När jag väl fick hjälp av soc så "glömde" de bort min son då och då så jag gick 2000Kr back ändå.
    Skönt att slippa dem nu.. 

Jag har haft en underlig tur med FK ända sedan min son föddes. Bl a så fick jag underhåll redan efter 2 veckor fast det skulle ta minst 2 månader pga att vi gjorde faderskapstest osv.
    Hoppas denna tur håller i sig nu, för man vet ju hur de behandlar andra.. 
  • Anette91

Usch, sicken otur med soc, de är helsjukt ibland ju =/
    Och sicken jättetur du fått med FK, tur dem är på din sida och hoppas du slipper soc i framtiden =/

Svar på tråden Bostadstillägg?