• Viveka GBG

ni som fått flera tidiga missfall på raken...

jag och sambon började bebis-verkstan vid årsskiftet, jag blev gravid på första försöket men bara några dagar efter jag plussat fick jag missfall, försökte igen och blev gravid på 2a försöket men fick missfall igen! fattar inte varför bebisen inte vill stanna!!?? vad kan felet bero på ni som har erfarenhet???
    har inga problem med att bli gravid ju men de går inte längre än till vecka 4-5 sen blir det missfall Gråter

snälla skriv om ni vet vad jag bör kolla upp eller göra??

• Svar på tråden ni som fått flera tidiga missfall på raken...
  • Viveka GBG
    En o Sexti skrev 2011-06-05 15:42:00 följande:
    Så vida du inte är toktidig vore ju skumt annars. Kr utomkveds. Tycker du borde göra ett ultraljud inom ett par veckor igen.
    nej jag vet exakt när jag hade ägglossning och att den blev till då, kan inte ha blivit senare eftersom både jag och sambon varit sjuka så har de inte blivit sex efter ägglossningen.. men får se vad hcg visar i morgon och vad läkaren säger..
  • Mini 82

Hej hur har det gått?

Själv fick jag provsvaren idag och allt verkar vara normalt. Är lite besviken då jag inte fick utförliga svar på alla prover de tog utan bara några rader på ett papper "blodprover är normala" jaha. Då är väl allt bra då? eller? Hade gärna velat veta exakt. Vill gärna ha Trombyl och progestoron också till ev kommanade graviditet men det får jag inte trots tre mf. Den läkaren jag träffat tror inte på det nämligen!!!??? Det finns massa studier som säger att det kan hjälpa. Det är inte farligt heller!  är väldigt besviken.
    Väntar fortfarande på kromosomproverna men de är inte klara förren om en månad. Hoppas verkligen det inte är nåt fel på dem.

Lycka till

• Together90

DU skrev någonstans att du blivit sjuk direkt när du blivit gravid alla gångern???
    Jag har också det..helt sjukt!
    Har du blodgrupp RH negativ?

MIn son är RH negativ så han var stark nog att klara av min sjuka (magsjuk, feber)
    Men dem två senast grav. så vet jag inte vad som hände men jag blev jätte sjuk och någon vecka senare...missfall!!

Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11
  • idape

Hur har det gått för er här?! Sitter nämnligen i samma sits. Tre tidiga missfall på 6 mån!! Ett i v 8 som längst.
    vad var det för fel med er? Eller blev ni bra gravida sen? Snälla berätta!! 

• adnils

Är också nyfiken.
    Är i samma sits. Har troligen mitt tredje mf sen i november nu. Alla har kommit tidigt V4-6.

Hur har det gått för er?!

• idape

Jag har gått utredning och ingen hittats ännu. Men har några provsvar kvar jag ska få snart.
    Jag är nu gravid igen i v 6 så vi får se hur det går. Det bara måste gå bra. 

• viochdu

är oxå nyfiken. Har haft tre tidiga mf alla i v4. Blivit plus runt BIM sen har ja börjar blöda.

Har ni fått några svar. ?

• idape

Jag är gravid i v 15 nu så för mig har det gått bra! Inga fel hittades i utredningen så vet inte vad som orsakade det. Men du ska veta att nästa gång kan det likaväl gå bra!! Men gör en utredning för säkerhets skull.

• viochdu

Idape: utredning startas om jag får ett mf till. Känns sjukt att gå och vänta på det!

• Fiamedbarn
    Mini 82 skrev 2011-06-13 11:48:02 följande:
    Hej hur har det gått?

Själv fick jag provsvaren idag och allt verkar vara normalt. Är lite besviken då jag inte fick utförliga svar på alla prover de tog utan bara några rader på ett papper "blodprover är normala" jaha. Då är väl allt bra då? eller? Hade gärna velat veta exakt. Vill gärna ha Trombyl och progestoron också till ev kommanade graviditet men det får jag inte trots tre mf. Den läkaren jag träffat tror inte på det nämligen!!!??? Det finns massa studier som säger att det kan hjälpa. Det är inte farligt heller!  är väldigt besviken.
    Väntar fortfarande på kromosomproverna men de är inte klara förren om en månad. Hoppas verkligen det inte är nåt fel på dem.

Lycka till
    Man kan köpa progesterall - en kräm - på nätet själv. Och barnalbyl kan du också köpa själv! Jag vet inte riktigt vilken dos. Men jag har fått trombyl utskrivet.

Jag kanske ska presentera mig. Jag är 42 och har inom loppet haft två missfall i vecka 11. Ska påbörja fertilitetsutredning inom kort och göra en missfallsutredning om två veckor. Mitt senaste missfall började för en vecka sen och idag på VUL hade jag fortfarande 12 mm slemhinna. Så det dröjer lite innan vi kan köra igång med verkstaden igen.  Men under tiden tänker jag gå ner i vikt
  • idape
    viochdu skrev 2013-05-15 16:50:27 följande:
    Idape: utredning startas om jag får ett mf till. Känns sjukt att gå och vänta på det!
    Sök privat. Det gjorde jag.
  • viochdu

Idape: ska ringa i morgon. Kändes nästan som dom ibte trodde på oss om våra tre mf eftersom dom sa "vi har ju inte verifierat mf så överläkaren vill att vi gör så här : vi börjar med hcg-prov och prov för ämnesomsättning sen ringer du när du fått plus och får komma in direkt på undersökning och hcg-prov. Känns bara som det kommer bli tidigt MF igen och dom hade kunnat hjälpa mig att förhindra det om dom börjar hjälpa oss NU.

• idape
    viochdu skrev 2013-05-15 20:25:33 följande:
    Idape: ska ringa i morgon. Kändes nästan som dom ibte trodde på oss om våra tre mf eftersom dom sa "vi har ju inte verifierat mf så överläkaren vill att vi gör så här : vi börjar med hcg-prov och prov för ämnesomsättning sen ringer du när du fått plus och får komma in direkt på undersökning och hcg-prov. Känns bara som det kommer bli tidigt MF igen och dom hade kunnat hjälpa mig att förhindra det om dom börjar hjälpa oss NU.
    Ja, sjukvården får man inte mycket hjälp hos. Jag har gått privat och som gjorde precis som jag ville utan att ifrågasätta nånting. Jag fick ta 13 blodprovsrör typ och undersökas men allt var bra. Fick svar på de flesta efter nån vecka bara. Men vissa skulle tas 22 dagar efter senaste mens och tog sedan 3-4 v att få svar på. Allt var bra och sen nästa gång kunde jag mycket mer slappna av för jag visste att inget var fel och läkaren följde sedan upp mig med ultraljud när jag ville och var orolig och jag fick progesteron och trombyl som man brukar få vid upprepade mf där inga fel hittas.
    Är du som jag som blir gravid väldigt lätt? Jag blev gravid vid varje ägglossning och det kan ju då vara så att man är överfertil och även dåliga ägg tar sig. Men tillslut kommer ett bra ägg!!
  • Wronk85

Halloj. Jag har fått 4a tidiga MF. Har påbörjat utredning och hittills har VUL och blodprover sett bra ut mes umdantag för d-vitamin brist... så startade med kosttillskott. Min läkare vi går hos på ultragyn sophiahemmet har hittills varit toppen. Om vi skulle plussa så skall vi kontakta honom så att vi kan påbörja trombylbeh. Samt då även göra ett tidigt Vul. Så byt läkare om du vill få rätt till trombylbeh. Det finns de som e villiga aty prova alla lämpliga behandlingar. Där wgna värderingar och åsikter inte kommer ivägen för patientens önskan. Fortsätt tro och kämpa. //Veronica

• Erika 146

Hej tjejer jag tänkte berätta om mig dels för att få råd, dels för att det kanske ger några av er svar på era frågor.

Jag är 27år fullt frisk normalviktig och sambo med en fullt frisk vältränad 32åring. Ingen av oss har barn sedan tidigare förutom vår fyrfotade dotter på 5 år :)
    Vi började vår bebisverkstad förra hösten, (hade gått utan p-piller i nästan 2 år innan vi träffades) blev gravid direkt med tidigt mf som följd och ett till nästan direkt efter. Tredje gången misstänkte jag mf och gick iväg på privat vul och sen blev 2st till på kvinnokliniken innan de konstaterade ett ma. Genomgick en skrapning och det tog ca 6 veckor innan mensen kom tillbaka och har haft två mens med 36 och 39 dagars mellanrum.....

Vi har genomgått utredning med blodprover, flera vul och även kromosomtest som allt visat bra.
    Fick ändå utskrivet progesteron av privatgyn jag var hos så har det hemma till nästa gång.

Varför är mensen så sjukt oregelbunden och lång mellan varje?
    Har alltid varit regelbunden med 29-30 dagar.
    Varför blir jag inte lika "lätt" gravid nu? 
    Kan tillägga att jag inte äl testar men tar bisolvon, omega 3 och folsyra.
    Funderar dock på äl test nu när mensen är så knas.. :/

Svar på tråden ni som fått flera tidiga missfall på raken...