Atypisk autism är en diagnos, det är inte autistiska drag. Och nej, man kan inte sätta diagnos på någon innan hela utredningen är färdig, mycket finns som inte ses med "blotta ögat" så att säga. Vår äldsta dotter, 11 år med autism och adhd, var väldigt tydlig i sin diagnos men aldrig att någon uttalade sig INNAN hennes utredning var färdig vad det handlade om. Min nästäldsta, 9 år med ADD och ev autism, är såpass otydlig så förutom hela autismutredningen så ska hon även observeras under några dagar på bup innan ev diagnos sätts. Sen visst kan man se om det rör sig om autism eller inte men jag tycker ändå det är oproffsigt att gå händelserna i förväg. Så ligg lågt och vänta på utredningen! Och nej det heter inte autistiska drag fram tills utredningen är klar, inte heller atypisk autism, som jag sa tidigare är atypisk autism en egen diagnos medan autistiska drag är ett sk tillägg man kan få till ADHD, tex, det är ingen egen diagnos. Läkaren är säkert helt övertygad om att din son har någont inom autismspektrat. Varför är han övertygad om att det är just atypisk autism och inte autism eller AS? vad "saknas" i hans mening? Det som "saknas" kanske upptäcks vid ADOS...och autism ger ofta högre vb. Min dotter med autism har vi fullt vb för.