• Primrose

Nybörjare på LCHF? Ska vi gå ner tillsammans?!

Jaha, jag trodde ALDRIG att jag skulle börja med LCHF. Det är en diet som ligger LÅNGT bort ifrån hur jag vanligen äter. Men nu måste jag pröva något drastiskt och jag ska ge LCHF en chans. Om det finns några andra som vill hänga med på denna viktnedgångsresa så VÄLKOMNA!

Det finns en massa LCHF-trådar här på FL och mycket info kan man säkert hitta där. Men många verkar ha hållit på länge och det skrivs ofta om hur folk har "fuskat" och ätit en massa "fel" saker osv. Just nu, så här i början, känner jag att jag vill vara så strikt som det bara går och bli peppad av andra med samma inställning.

• Svar på tråden Nybörjare på LCHF? Ska vi gå ner tillsammans?!
  • Primrose

Dag 1 på mitt LCHF-liv. Det känns helt absurt. Idag har jag ätit mer kött än jag brukar äta på en månad (eller mer)! Jag har ätit en, till stor del vegetarisk kost i åratal. Men har aldrig kallat mig för vegetarian. Jag har också ätit ganska mycket fisk och ägg i perioder. För mig är frukt, grönsaker och baljväxter normalt väldigt vanliga ingredienser i det jag äter. Men jag har en onyttig sida och då är det KAKOR och CHOKLAD, samt annat sött, som är min frestelse. Och jag gillar honung i téet och socker i kaffet osv. MYCKET kolhydrats- och sockerberoende, skulle jag tro. Jag äter också vanligen c:a 75-80% ekologiskt (utom godis och fikasaker som jag tar ute på ceféer etc.)

Så här såg menyn ut i dag:

Frukost: 6 knaperstekta baconskivor  och äggröra gjord på två ägg, smör  och litet mjölk .

Lunch: Omelett gjord på två ägg, 1 kalkonchorizokorv, fyra skivor helfet ost. Stekte i smör.

Mellanmål: En latte på ute på café, gjord på helfet mjölk och så bad jag om att få en klick vispad grädde i.

Middag: Papotsakia, efter ett LCHF-recept jag rev ut ur en tidning häromdagen. Jättegott! Det är urgröpta, kokta, auberginer, fyllda med köttfärssås och med en sås gjord på creme fraiche och riven ost (med vitpeppar och muskot) som hälls på och så litet riven ost på det, och så grillas de i ugnen.

De flesta ingredienserna i dagens måltider var ekologiska. Dumt nog frångick jag min vana att köpa ekologiska krossade tomater. Jag köpte en annan sort till köttfärssåsen, med basilika och oregano i, som senare visade sig ha 7% kolhydrater i sig, eftersom det fanns socker i den! I den vanliga ekologiska sorten är det bara 3% kolhydrater.

• Faile

Hej,

Det kommer gå bra bara man har ett mål och vet vad man sysslar med. Läs på mycket, ett tips är kostdoktorn.se då jag tycker det är lättare att äta strikt när man vet varför man äter det.
    Jag äter ca 20 gram totalt om dagen men har råkat ut för några avsteg, främst i samband med resande. Tyvärr kan det vara lite svårt med striktheten på resande fot, men även det lär man sig efter ett tag.

Du är jättevälkommen in i vår stora feta lchf-tråd när/om du känner dig redo.
    Där finns det både strikta lchf:are och de som är mer liberala men ändå äter lågkolhydratkost. Bra för mattips och kroppsliga frågor som kan dyka upp under resans gång.

I den tråden finns även länkat till en recepttråd och en menytråd där det finns färdiga dags/veckomenyer som är speciellt för just strikt lchf. Som inspiration om den tryter och särskilt bra i början tyckte jag själv  

Det finns även en resultattråd som kanske kan vara peppande, där du kan se hur länge andra hållt på och vad resultatet är löpande.

Lycka till

Sluta jiddra, börja trolla!
  • emmakatta

Jag har ätit enligt LCHF i en vecka nu med undantag för helgen då vi varit bortresta på bröllop. Ska väga mig imorgon då jag förhoppningsvis har blivit av med en del vätska från helgen. Men förra veckan mådde jag kanon, märkte att jag förlorade massa vätska iaf. Äter ungefär så här: frukost: två stekta ägg, bacon och kaffe med vispgrädde. Lunch: turkyoug

• emmakatta

Turkyougurt med hallon och solrosfrön, middag; kött grönsaker sås. Har läst en del på nätet och har beställt boken matrevolutionen, har också varit ytterst tveksam men jag mår kanon

• Primrose
    Faile skrev 2011-05-30 22:21:08 följande:
    Glömde ju länka till Stora feta tråden, om inte annat för att få länkarna till menytråden och recepttråden.

www.familjeliv.se/Forum-24-64/m57425030.html
    Tack för dina tips. Jag hade redan lagt den "stora feta"-tråden till mina favoriter innan jag startade denna. Jag kommer säkert att komma in och "prata" där längre fram. Men när jag idag läste den senaste sidan så handlade mycket om chips, choklad och hur man hade fallit för frestelser. Därför ville jag hålla mig borta från den litet, så här i början. Du förstår mig säkert.

För mig är det egentligen helt främmande att äta en massa kött och fett - eftersom jag inte tycker om det! Men jag ville ändå testa detta. För mig har alltid LCHF verkat vara litet "helvetet på jorden". Dels eftersom jag älskar kolhydrater, frukt, bönor av alla de slag och grönsaker och dels eftersom jag inte gillar grädde, kött, smör osv. Fet fisk och skaldjur kommer jag, självklart, också att äta, så det blir litet som jag redan har gjort.
  • Primrose
    emmakatta skrev 2011-05-30 22:40:01 följande:
    Jag har ätit enligt LCHF i en vecka nu med undantag för helgen då vi varit bortresta på bröllop. Ska väga mig imorgon då jag förhoppningsvis har blivit av med en del vätska från helgen. Men förra veckan mådde jag kanon, märkte att jag förlorade massa vätska iaf. Äter ungefär så här: frukost: två stekta ägg, bacon och kaffe med vispgrädde. Lunch: turkyoug
    Hej! Kul, då kan vi peppa varandra i det här. Spännande med vägning i morgon!

Jag har också läst på litet. Men en sak jag undrar över är att jag har för mig att man, under ett par veckor i början, ska vara extremt strikt och inte äta t ex bär, avocado, eller frön och ytterst litet grönsaker (sådant som står med på LCHF-listor på vad man kan äta). Dvs. att extremt mycket hålla sig till fett och protein i början. Men jag kan inte hitta den infon någonstans.

Jag kan väl säga att så här i slutet av första dagen mår jag väl ok - men magen är litet svullen (har alltid haft svårt att smälta kött) och jag rapar en hel del (ursäkta detaljenFlört).
  • Faile

Ska man vara strikt, dvs oftast max 20 gram om dagen så finns inte direkt utrymme för frön, nötter och bär. Däremot är det bättre att gotta till sig med det, än falla för frestelsen att äta något helt galet. För bär osv är helt lchf, men kanske inte jättebra när man försöker gå ner i vikt.

Gällande fettet så är det till stor del en vanesak. För det första är vi inte vana att äta det, så det kanske smakar konstigt i början. Dessutom går det ju tvärt emot allt vi någonsin lärt oss om kost, vilket kan vara en skitjobbig spärr att ta sig över.
    Där hjälper ju tex just boken Matrevolutionen väldigt mycket. Att se med klarare ögon på varför det faktiskt är helt ok att äta fett och tom bra för viktnedgången. Men absolut, det är jobbigt i början. Gamla vanor är svåra att bryta

I början blir det en hel del bacon och omelett, men ett tips är att tex baka knäckebröd ( superenkelt ). Lätt att, precis som förut, bara ta sig en macka. Men vissa dagar, speciellt i början, kan man behöva en liten paus från all grädde osv och då känns det bra att bara ta en knäckemacka med pålägg. Inte så fetigt.

Nu har jag ätit lchf i 4 månader och testade margarin häromdagen hos en bekant. Kan säga att det smakade helt vidrigt. När man väl fått smak för den äkta varan så känner man verkligen hur kemiskt det andra smakar.

Och så kött. Man måste ju inte äta rött kött tex utan kan rikta in sig på fisk, skaldjur och kyckling om man vill. Eller quorn kanske, vet inte hur proteinrikt det är?!

• Faile
    Faile skrev 2011-05-30 23:08:44 följande:
    Ska man vara strikt, dvs oftast max 20 gram om dagen så finns inte direkt utrymme för frön, nötter och bär. Däremot är det bättre att gotta till sig med det, än falla för frestelsen att äta något helt galet. För bär osv är helt lchf, men kanske inte jättebra när man försöker gå ner i vikt.
    Jag var nog inte helt klar här. Menar alltså att det är helt ok att kanske festa till med bär, nötter osv på helgen, som godis. Däremot kanske inte till frukost. Om man försöker gå ner i vikt dvs, annars har det ingen större betydelse.
    Men äter man strikt kanske det är bättre att försöka spara på kolhydraterna så man har utrymme för mer till tex middagen.
    Om man vill, i slutändan gör man ju som man själv vill Solig 
Svar på tråden Nybörjare på LCHF? Ska vi gå ner tillsammans?!