• Primrose

Nybörjare på LCHF? Ska vi gå ner tillsammans?!

Jaha, jag trodde ALDRIG att jag skulle börja med LCHF. Det är en diet som ligger LÅNGT bort ifrån hur jag vanligen äter. Men nu måste jag pröva något drastiskt och jag ska ge LCHF en chans. Om det finns några andra som vill hänga med på denna viktnedgångsresa så VÄLKOMNA!

Det finns en massa LCHF-trådar här på FL och mycket info kan man säkert hitta där. Men många verkar ha hållit på länge och det skrivs ofta om hur folk har "fuskat" och ätit en massa "fel" saker osv. Just nu, så här i början, känner jag att jag vill vara så strikt som det bara går och bli peppad av andra med samma inställning.

• Svar på tråden Nybörjare på LCHF? Ska vi gå ner tillsammans?!
  • Primrose
    mamman i skogen skrev 2011-06-07 03:05:03 följande:

Testa den nya ryska yoghurten mer fet och mindre kolisar lite lenare i smaken klar favorit ..

Ok - jag svarade visserligen på att ha hallon och frön yougurthen, som emma har. Det var ang. det jag ville vara strikt.
  • Primrose
    Pandoras box78 skrev 2011-06-07 12:36:44 följande:
    Pizzabotten görs på köttfärs som du plattar ut på en bakpappersklädd plåt (valfri kryddning och tjocklek) denna kör du i ugnen tills den är klar. Ta ut den ur ugnen och lägg på de pizza tillbehör som du tycker om, glöm inte att ta mycket ost In i ugnen igen tills osten smält. Servera gärna med en klick fet creme fraiche eller beasås.

Har också lite jobbigt med frukost, då jag inte är någon frukostmänniska normalt sett, men jag brukar äta en "lchf-macka" med philadelphiaost och gurka. Annars har vi inga problem att hålla oss strikta.

Igår passerade vi 2 veckor med LCHF, -3,3 kg och 2 cm i midja på mig och -4,5 kg och 5 cm i midja på
    gubben
    Oj, vilka bra reslutat! Grattis.
  • Primrose

Jag har redan druckit några äggmjölkslatte, efter att ha läst om den i "Den stora feta..."-tråden. Inte så gott som latte, måste jag säga, eftersom den blir för bitter för mig. Men jag kanske vänjer mig. Dock tyckte jag att det var gott med äggmjölk och litet kakao eller kanel i. Och det mättar bra. Jag tar varmt vatten eller kaffe direkt i mixerbehållaren och har ner smöret/kokosfettet (30gr) och bara rör så att det smälter, sedan i med två äggulor och ev. smaksättning och mixar. Jag ska ta en  senare i kväll.

Jag kommer inte att ställa mig på en våg ännu på några dagar. Men jag känner att det har hänt en del redan, vilket känns bra. Pga mitt diskbråck har jag inte kunnat träna på på två veckor! Men i morgon ska jag nog ta mig till gymmet i alla fall. Är dock litet nervös, eftersom ett diskbråcks"utbrott" innebär en smärta av bara ...! Nu har jag inflammerad ischiasnerv och det svider en hel del i baksida lår. Men litet överkroppsstyrka och kondition ska jag nog klara (hoppas jag). Jag mår nästan alltid bra under själva träningen. Det är först efteråt jag märker om det har blivit för mycket, tyvärr. Mycket träningsvan är jag (har även jobbat med det), men det hjälper inte stort när kroppen är skröplig.

• Faile
    Primrose skrev 2011-06-07 18:06:57 följande:
    Jag har redan druckit några äggmjölkslatte, efter att ha läst om den i "Den stora feta..."-tråden. Inte så gott som latte, måste jag säga, eftersom den blir för bitter för mig. Men jag kanske vänjer mig. Dock tyckte jag att det var gott med äggmjölk och litet kakao eller kanel i. Och det mättar bra. Jag tar varmt vatten eller kaffe direkt i mixerbehållaren och har ner smöret/kokosfettet (30gr) och bara rör så att det smälter, sedan i med två äggulor och ev. smaksättning och mixar. Jag ska ta en  senare i kväll.

Jag kommer inte att ställa mig på en våg ännu på några dagar. Men jag känner att det har hänt en del redan, vilket känns bra. Pga mitt diskbråck har jag inte kunnat träna på på två veckor! Men i morgon ska jag nog ta mig till gymmet i alla fall. Är dock litet nervös, eftersom ett diskbråcks"utbrott" innebär en smärta av bara ...! Nu har jag inflammerad ischiasnerv och det svider en hel del i baksida lår. Men litet överkroppsstyrka och kondition ska jag nog klara (hoppas jag). Jag mår nästan alltid bra under själva träningen. Det är först efteråt jag märker om det har blivit för mycket, tyvärr. Mycket träningsvan är jag (har även jobbat med det), men det hjälper inte stort när kroppen är skröplig.
    Ett tips är att köpa vaniljpulver ( inte samma som vaniljsocker ) i affären. Kan användas för att smaksätta/söta ägglatte och lchf-godis om man inte vill ha sötningsmedel.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Verra83

Jag hoppas att jag äter tillräckligt med fett...men det mesta kommer från grädde och ost. Äter bacon till frukost och steker allt i smör och försöker ha olja på salladen men känner mig osäker på om det räcker?
    Vad finns det för annat fett att äta? Behöver lite tips så att det inte blir fel
    Färdiga såser, vet ni någon man får äta? Bra att ha hemma..

Kanske ska våga prova äggmjölken någon dag...jag älskar ju latte och saknar det! Men äggmjölk känns skit konstigt

Annars går det väldigt bra och jag har redan tackat nej till många frestelser!

• Primrose
    Faile skrev 2011-06-07 18:09:11 följande:
    Ett tips är att köpa vaniljpulver ( inte samma som vaniljsocker ) i affären. Kan användas för att smaksätta/söta ägglatte och lchf-godis om man inte vill ha sötningsmedel.
    Ja, det verkar kunna bli gott. Jag har hållit utkik i några dagar, men inte hittat det i de butiker jag har besökt (Stänger, ja, men inte pulver. Eller är det meningen att man ska stå och skrapa fröna från stängerna?). Men det finns en bra helekologisk butik, som jag brukar handla i, som säkert har det.

Sötningsmedel gillar jag inte, så det vill jag inte använda. Folk skriver om "sukrin" och annat, men det vill jag helst slippa använda.
  • Primrose
    Verra83 skrev 2011-06-07 13:31:10 följande:
    Bra jobbat!! Jag hoppas också vikt nedgång så här i början så man blir extra taggad :)

Har ni kännt av biverkningar nått någon? Jag tycker mitt humör är lite svajigt och jätte trött...
    Jag har inte känt så stora biverkningar egentligen. Det jag främst har märkt av är att magen har blivit så trög, och det gillar jag inte. Jag har varit tvungen att ta Cilaxoral ( två gånger sedan förra måndagen, annars hade det varit tvärstopp, verkar det som (gick tre dagar utan någon "action" och sedan tre dagar igen, jag brukar gå en gång varje morgon i vanliga fall - ursäkta detaljer ). För en person som tidigare har ätit ytterst litet kött, under 30 års tid, känns det ganska mysko att ha gamla ruttnande köttrester i kroppen i dagar. Men det är väl bara att blunda och tänka på något annat. Skrikandes PS. Cilaxoral är inget jag brukar ha hemma, men när mitt diskbråck "attackerade" för två veckor sedan fick jag värktabletterna Citodon utskrivna och eftersom de är väldigt förstoppande fick jag också Cilaxoral utskrivet. Jag köpte också Laktulos då. Men det är ju som att dricka rent socker - så det går ju inte att ta nu.Drömmer

Eftersom jag, normalt, tränar 4-5gg/vecka på gym och inte har tränat på 2 veckor vet jag inte riktigt om jag har känt mig så trött. När jag börjar träna igen så vet jag bättre. Men litet extra "hjärnsläpp" har det nog varit ibland - men det kan ju vara värmen också.

Och så har jag varit ganska hungrig ibland.
  • AgnesGN

Hejsan!

Här kommer jag inkikandes. Är inne på min tredje vecka, eller är det fjärde?!, med LCHF-kost. Har ätit det sen den 15 maj. Hänger gärna här jag med om jag får?! ;)

Hur går det för mig då? I början hade jag huvudvärk utav dess like. Hela första veckan ville jag hugga av mig huvudet. Men det är helt borta nu. Sedan hade jag metallsmak i munnen, allt smakade hemskt! Men det har oxå gått över. Den första veckan gick jag ner nästan 4 kg, andra vekcan ca 8 hg och denna vecka stod jag still. Kan dock bero på att jag var på partaj på lördagen, även om jag bara drack rödvin och ramlösa med absolut vodka i så stannar det nog processen en aning. Jag hoppas då att det är därför jag står still i vikt.

Trivs riktigt bra med maten så här länge. Har varit väldigt noga med att planera alla måltider de första veckorna, nu har jag börjat bli mer slapp men har ändå veckoplanerat maten så jag inte ska falla dit. Konstigt nog saknar jag inte alls kolhydrater. Och jag är en liten sockerälskare som levt på pasta och potatis och sötsaker. Så det har gått över förväntan bra! Är sällan småhungrig nu för tiden heller. Så det känns skönt. Jobbar som förskollärare och ska egentligen äta samma mat som barnen, men mina kollegor förstår att jag tar med egen mat och barnen verkar oxå fatta när jag förklarar att jag inte kan äta samma mat som dem. Självklart kräver denna livsstil en annan sorts planering i början, det gäller att ha back-up på jobbet ifall jag skulle råka bli hungrig så jag inte faller dit och äter en macka eller frukt. Försöker vara ganska strikt såhär i början och har endast unnat mig några jordgubbar på helgerna med massor av vispad grädde.

Angående magen som några av er skrivit om så är min helt toppen! Jag är inte alls gasig längre som jag var förr, aldrig lös i magen längre men inte heller för hård och jag behöver inte gå och göra "det stora" mer än någon gång per vecka! Helt perfekt! =)

Nu hoppas jag att vi lyckas tillsammans och kan stötta varandra när det känns tungt, helst såhär i början när man är nybörjare... Vi can fix it!

• Faile
    Primrose skrev 2011-06-07 19:31:32 följande:
    Ja, det verkar kunna bli gott. Jag har hållit utkik i några dagar, men inte hittat det i de butiker jag har besökt (Stänger, ja, men inte pulver. Eller är det meningen att man ska stå och skrapa fröna från stängerna?). Men det finns en bra helekologisk butik, som jag brukar handla i, som säkert har det.

Sötningsmedel gillar jag inte, så det vill jag inte använda. Folk skriver om "sukrin" och annat, men det vill jag helst slippa använda.
    Jag vet att vissa affärer ska ha det, är en liten liten glasflaska med ( ekologiskt )  svart vaniljpulver i. Annars vet jag att Life-butikerna har det. 

Vad duktiga ni är allihop Solig 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • MammaKlara

Kul att vi börjar bli många nu! Man behöver peppning när det går trögt! Och annars också för den delen!!

Primrose: Jag brukar ta två skedar av dotterns katrinplommonpure för att hålla magen igång. Jag vet att det strider mot LCHF men det är det värt. Det känns hemskt när man inte har en fungerande mage!!

Ikväll ska jag äta bästa LCHF-maten i mitt tycke: hemgjord caesarsallad! Bacon, fet dressing, och fräsch kyckling och sallad. Rekommenderas!!

Kram på er ni duktiga!

Svar på tråden Nybörjare på LCHF? Ska vi gå ner tillsammans?!