Vår tids rädsla för ilska
Jag är inte rädd för att visa ilska.
Jag kan dock inte se en enda situation där jag kan bli arg på ett barn under två - två och etthalvt år, på ett barn som saknar impulskontroll, förståelse för sammanhang och tidslinjer, som saknar konsekvenstänkande.
Så små barn behöver tröst och avledning och hjälp att hantera sin egen ilska genom just tröst och avledning.
Äldre barn blir jag visst arg på. Ibland befogat. Då ber jag inte om ursäkt om jag inte har blivt arg på ett alltför otrevligt sätt rytigt sätt. Då ber jag om ursäkt för det. Det är inte svårt att känna om man passerat en gräns för ett ok sätt att visa känslor och ett mindre lämpligt. Jag anser det dock inte per automatik skadligt att jag blivit arg på ett mindre lämpligt sätt utan att det tom kan vara en väg att lära barnen hela känsloregistret men då fordras ju sjävklart förklarings-förlåteslse- och förståelseprocessen.
Ibland blir man faktiskt arg obefogat. Då hör det till att man ber om ursäkt - barn som stor. Det måste ju barn också lära sig. Inte heller här är jag rädd för dessa situationer men naturligtvis fordras även här ursäkt! Det är väl det jag vill förmedla - att man kan göra fel och man kan be om ursäkt och man kan förlåta och förstå?
Det blir inte förvirrande för barnen.
Men barn som man inte kan förvänta sig något av - kan jag inte ens förstår hur man kan blir arg på. Jag kan inte hitta någon ilska gentemot min lilla ettochetthalvtåring över huvud taget.