Flickan och kråkan skrev 2011-06-02 12:04:02 följande:
Varför är det osunt att inte tycka att det är rätt att bli arg på ett barn under 2 år?
Varför drar du slutsatsen att man anser att ilska generellt är av ondo för att man inte tycker att det är rätt, mänskligt men inte rätt, att bli arg på en 1-åring?
Varför är det osunt att tycka att det är en självklarhet att be sitt barn om ursäkt för att anser att man agerat obefogat, mänskligt, men inte rätt?
Varför är det osunt att visa en 1-åring att jag man inte tror att han/hon medvetet försöker skada någon när han/hon kastar sand eller biter storebror när de leker glatt?
Varför är man rädd för ilska och har en osund inställning till ilska för att man tycker att det är fel att bli arg på en 2-åring som har svårt att hantera sina känslor - som känner sorg, svartsjuka, frustration, ilska, vanmakt - inför att ha blivit storebror?
Först: Jag tycker också att det är en självklarhet att man ber sitt barn, eller vem det nu månde vara, om ursäkt om man anser att man agerat fel.
Och inte tycker jag det är osunt att visa att man inte tror att ett litet barn medvetet försöker skada någon.
Och du förstår säkert att jag inte tycker att man ska bli arg för att tvååringen har svårt att hantera sina känslor.
Men jag tycker ju, som tidigare sagt, att ilska inte är fel per se. Inte ens om man blir arg på barn. Ilska är en naturlig och nödvändig mänsklig känsla. Varför skulle inte vi vuxna få visa den känslan? Visst kan man förklara varför man blir arg, och självklart ska man be om ursäkt om man gör något fel i sin ilska, men ber man om ursäkt för att man blir arg, eller för att man visar det, är det som att säga att ilska är fel och något man ska be om ursäkt för.
Ilska är mänskligt och oundvikligt. Därför ingenting man ska be om ursäkt för (så vida man inte gör något fel i sin ilska givetvis). Det handlar om gränser, att visa var ens gränser går. Alla sunda människor blir arga när deras gränser passeras. Det normala är att man ibland blir arg på sina barn och det är lika mänskligt som att man ibland blir kissnödig. Det är en mänsklig naturlig reaktion som kan undvikas lika lite som att barnens ilska kan undvikas.