Vår tids rädsla för ilska
Jag håller med Frösöblomster i att om man vet hur en ettåring t.ex agerar så blir man inte arg när det väl händer.
Kunskap om hur barn fungerar bidrar till att man inte blir arg.
Jag upplever absolut att de som har mest problem med sina barn är de som tror att deras småttingar är jävliga och trotsiga.
Trotsåldern t.ex, den verkar ju driva vissa familjer till bristningsgränsen, varför egentligen? Vad kan en liten 3-årsskit göra som är så vansinnigt provocerande?
Nu är inte jag perfekt dock, långt ifrån. Jag har varit väldigt arg, och jag har skrikit på mina barn. Men varje gång det händer så tänker jag efter, vad är det jag är arg på egentligen? Är det verkligen mina barn?
Svaret har alltid blivit nej. Jag blir arg för att jag hanterar en situation dåligt, jag blir arg för att jag inte förberett mig och måste stressa med barnen, jag blir arg för att jag inte hade tillräckligt med uppsikt och framförallt blir jag arg när jag mår psykiskt dåligt.
Jag tycker inte att ilska är bra. Det är något naturligt som alla känner, men det suger ut ens energi, det blir dålig stämning, man blir ledsen och man får dåligt samvete.
Man ska nog inte hålla igen ilskan när den väl kommer, men man kan ju fundera på varför man blir arg och inte bara försvara det rakt av.