Inlägg från: Rosahjärta |Visa alla inlägg
  • Rosahjärta

Vår tids rädsla för ilska

Man har rätt att bli arg och säga till sitt barn . punkt slut . 
    Föräldrar som är för naiva och aldrig reagerar på de negativa saker sitt barn gör, kommer nog inte få de så lätt när de barnen väl når upp i tonåren ;) .  

• Rosahjärta
    nollställd skrev 2011-06-02 14:01:36 följande:

Det är aldrig ok att slås men man blir inte arg på en ett eller tvååring som slåss. Det går att gränsätta utan att bli arg.  Man behöver inte alltid bli arg på äldre barn för att de slås.  Ibland blir man det, men oftas har jag i alla fall mycket lättare att behärska mig när det gäller sådant och lyckas ofta gränssätta mycket mer effektivt än genom ilska.

Arg blir jag oftast i stressade situationer eller när man blir provocerad intill bristningsgränsen av ett barn med konsekvenstänkande och viss förmåga att hantera impulser. JAg menar inte att det är fel att bli arg då utan att det är en naturlig reaktion men för mig kan det inte anses en naturlig situation att bli arg på en ettåring.

slås stavas : slåss !
  • Rosahjärta

Det som händer när vi människor stänger inne ilska är att vi tillslut blir tickande bomber . Vi måste få kunna utreagera oss om inte något är rätt . Men det med ord inte på det fysiska sättet . 

Jag som mamma skulle nog inte vilja lära mitt barn att stänga inne allt . Och lossas som jag vore någon slags länslolös robot .
    För så som jag beter mig kommer automatiskt också mitt barn att bete sig / ta efter . Och individer som inte får leva fullt ut mår bara dåligt i längden .

Min pappa lärde mig alltid att ja bara skulle skita i om någon vad dum mot mig eller sa något taskigt till mig .
    Det gjorde så att ja istället höll inne allt , och se nu . Jag är fortfarande rädd för att ta konflikter med folk .
    Inte bra alls .

När det gäller små barn som 1 åringar så tror ja inte det vidare, vet begreppet på rätt och fel .
    Därför så tror jag inte dt påverkar positivt om man skulle reagera av ren ilska och skälla ut det . Då det inte vet bättre . 
    Men att markera med att säga : aja baja , så får du inte göra lilla vän och tala med en bestämd ton . Så tror jag småbarn faktist förstår .

Sen när de kommer upp i åldern 2,5 -3 osv . Då tycker jag det passar sig mer att ta till med en liten mer bestämdare röst och tillochmed bli arg och visa det tydligt med blicken . För då är de äldre och kan därmed förstå och ta till sig informationen bättre.

• Rosahjärta
    miljarden skrev 2011-06-02 14:21:34 följande:
    Ninhursag och sajne: vad skönt att jag inte är helt ensam om att tycka så här!
    jaa ! va tusan . Vi är inga robotar och det ska vi heller inte försöka oss på att efterlikna :)
  • Rosahjärta
    nollställd skrev 2011-06-02 18:58:34 följande:
    Ärligt talat vet jag inte varför du vänder dig mot mitt inlägg? Jag skriver att jag blir arg, inte är rädd för ilska men att jag precis som du inte anser att man kan bli arg på ett och tvååringar.
    det var inte riktat mot dig . jag bar skrev allmänt vad jag tycker.
  • Rosahjärta
    nollställd skrev 2011-06-02 22:53:35 följande:
    Ja, att inlägget jag citerade inte var riktat mot mig var klart men inlägg nr 14 måste nog uppfattas som att du generellt inte gillade min ståndpunkt då det i god diskussionton är tråkigt att märka ord.

Citatet jag kommenterade valde jag för att synliggöra vad du själv skrev om små barn för att visa på vad jag tycker om att visa ilska mot små barn. Men jag kanske missuppfattat dig och du kanske inte alls menade att göra dig lustig på min bekostnad över ett uppenbart skrivfel?
    ne men jag gillar inte när någon stavar fel .

eh Get over it :) är de inte ens lite snällt att ja skriver att du stavat fel? vissa kanske tar det som slås istället för slåss som du nu menade ..  
  • Rosahjärta
    Tonx skrev 2011-06-02 23:46:54 följande:
    Och bara för att vara extra jävlig så läste jag dina föregående inlägg och ser att du gjort mängder av stavningsfel och felaktiga meningsuppbyggnader. Och vad tusan är utreagera?

kanske för att jag är tvungen att skriva väldigt fort då ja har mycket att göra samtidigt :)
  • Rosahjärta
    Tonx skrev 2011-06-02 23:41:15 följande:
    Du kanske ska se över hur du själv skriver innan du gnäller på hur andra stavar?
    Du stavar fel, använder inte stor bokstav och skiljetecken där det bör finnas ett, och dessutom gör du mellanslag mellan ord och skiljetecken.
    Men det är för att jag är lat . Orkar inte rättare sagt. Och efter punkt så ska det automatiskt va ett mellanrum innan man börjar på nästa mening . Men det har du kanske inte lärt dig när du gick i plugget? :) hih
  • Rosahjärta

När pappa blev arg på mig när jag var liten så talade han aldrig om just varför han blev arg utan han bara agera argt och drog mig i armen. När jag sen blev äldre så tog ja han inte riktigt på allvar när han endast agerade i ilska .

Jag tror ändå de bästa är att förklara varför det beteendet var fel eller liknande . Så att barnet förstår . :) 

• Rosahjärta
    Tonx skrev 2011-06-03 10:20:51 följande:
    Du skriver ut skiljetecken med ett mellanslag före sista ordet. Såhär: Punkt . Det är fel, det ska vara: Punkt. 
    Det är lågstadienivå.  
    jo det är ett litet småfel. Förlåt mig. Jag är slarvig som sagt. Kan vi sluta hacka på varandra nu?
Svar på tråden Vår tids rädsla för ilska