Flickan och kråkan skrev 2011-06-04 07:09:31 följande:
Fast vare sig TS eller diskussionen handlar om rädsla för ilska. Den handlar om huruvida man är rädd för och har en osund inställning till ilska för att man anser att det inte alltid är rätt att bli arg på någon, hur mänsklig det än är, så inte alltid rätt. För mig är det helt obegripligt att avsvära sig allt ansvar med ett "Jag blev arg och det är naturligt och mänskligt och alltså alltid rätt".
Ja jag började läsa lite från första sidan men hann inte med så mycket, då såg jag att diskussionen var en helt annan än som jag tänkte mig. Att bli arg
på barn (allra helst små barn).
Som jag ser det så handlar ilskan i grunden inte att man blir arg
på någon utan ilskan är en helt person reaktion, ingen annan är orsaken till min ilska alltså
kan man inte bli arg
på någon annan. Ilskan beror ju på något som händer inom en, en inre reaktion. Dessutom behöver ilska ofta utageras fysiskt eller verbalt genom att skrika, vilket är sunt. Däremot tror jag inte det är sunt att ge utlopp för ilskan på sina egna barn,
eller att aldrig ens känna ilska eller behöva utagera den.
Det finns tonvis med människor, säkert de flesta, som har problem med ilska på ett eller annat sätt. Varför? Jo för att
de som barn inte blev tillåtna dessa känslor. Då kan ilskan "löpa amok" och man känner sig arg på både det ena och det andra, oftast svagare individer och då är det barnen som råkar ut för ilskan. Då har man inte tagit
ansvar för ilskan. Gör man det så tror jag att man förstår att inte bli arg på små barn. Men det finns ju som sagt också alla de som "aldrig blir arga" och det är enligt mig minst lika illa.