• zipra

Varför går (nästan) alla IT-jobb via bemanningsföretag?

Om man söker ett it-jobb via Arbetsförmedlingens webb så är > 90 % av jobben via bemanningsföretag! Varför måste det vara så?

Var hittar man "riktiga" jobb, dvs fasta tjänster på företag utan att behöva gå genom detta "bemanningsföretags-mellanskikt" som betalar rejält lägre löner och erbjuder sämre arbetsvillkor fast arbetsuppgifterna är desamma som på fasta tjänster?

Någon som har nå't begåvat tips om hur man kommer runt detta "utsugarmellanskikt"?

/ Z.

• Svar på tråden Varför går (nästan) alla IT-jobb via bemanningsföretag?
  • Kjell2
    zipra skrev 2011-06-01 11:08:09 följande:
    Om man söker ett it-jobb via Arbetsförmedlingens webb så är > 90 % av jobben via bemanningsföretag! Varför måste det vara så?

Var hittar man "riktiga" jobb, dvs fasta tjänster på företag utan att behöva gå genom detta "bemanningsföretags-mellanskikt" som betalar rejält lägre löner och erbjuder sämre arbetsvillkor fast arbetsuppgifterna är desamma som på fasta tjänster?

Någon som har nå't begåvat tips om hur man kommer runt detta "utsugarmellanskikt"?

/ Z.

Kolla annonser i lokal och rikspress samt branchtidningar.

Kolla

• Gladskit

Tänk på att alla jobb som går via bemanningsföretag inte är "uthyrningar", utan företagen tar ju även hjälp av företagen som ren rekrytering. Jag har varit på flera såna intervjuer!

• Mistral

Ja, visst är det konstigt? Så var det inte för 10-15 år sedan, då fanns det gott om jobb från riktiga arbetsgivare på Arbetsförmedlingens sidor, men det här är en trend som bitit sig fast de sista 10 åren eller så. Jag sökte rätt mycket jobb omkring 1998-99 och kollade då extra mycket på Arbetsförmedlingen. Det där är helt ändrat nu, nu verkar det "bara" vara bemanningsfirmor som är i farten. Det är inte bara inom IT-jobb utan även inom ekonomi, osv.

• Kjell2

Bammningsföretag blev först lagligt för ca 20 år sedan i sin nuvarnade form. Sen tog det tid för branchen att mogna.

Med nuvarnade LAS-regler mm är bemanningsföretag ett bra sätt för företag att dels provanställa och dels ha en rörlig arbetskraftspool som snabbt kan minska och öka allt efter behov. Man har en grundbemmaning med fast anställda, den sista delen tar man från bemmaningsföretag.

• Virriga Vera

Väldigt många företag vill/kan inte lägga den tiden som behövs för att rekrytera folk. Därför lägger de ut rekryteringen på bl.a bemanningsföretag.

Min nuvarande arbetsgivare gick genom TRR och hade aldrig en annons ute öht. Jag blev rekomenderad till jobbet, var på en intervju och fick jobbet. Det tog ca 1 månad från intervju till att jag började jobba. De sparade otroligt mycket tid och pengar på att inte sköta rekryteringen själv, endast intervjuerna. TRR valde ut ca 25 st min arbetsgivare fick välja mellan och vi var 2 som kom till intervju.

• ReRant
    Oj. Det där är ju inte sant någonstans.

Konsultbolagen skriker ju efter kvalificerad kompetens. Man kan enkelt få en mycket bra och hög grundlön på ett konsultbolagen idag (definitivt högre än att anställas direkt ute hos på ett företag).

Sedan vad du menar med sämre arebetsvillkor vet jag inte. Sådant är ju reglerat via kollektivavtal och du har precis samma rättigheter att vabba, sjukskriva dig, semester, osv. som vilken annat företag som helst. 
  • Bye baby Bunting

/ Z.
    De flesta IT-jobb kommer aldrig till arbetsförmedlingen. De rekryteras via kontakter eller just bemanningsföretag. De flesta bemanningsföretag sysslar med både bemanning och direktrekrytering till företag.
    De flesta bemanningsföretag (seriösa sådana) betalar marknadsmässiga löner med samma kollektivavtal som de flesta andra företag. Det är inte säkert att du får en högre lön vid en direktrekrytering än vid ett bemanningsuppdrag. Allt handlar ju om din kompetens och tidigare erfarenheter.
    Om det känns bättre att gå direkt till den tilltänkta arbetsgivaren, så ut och nätverka och skaffa dig kontakter istället
  • Pallas

För att bemanningsföretagen är den nya arbetsförmedlaren, tror jag.

Svar på tråden Varför går (nästan) alla IT-jobb via bemanningsföretag?