• Lippans

Finns det intelligenstest för små barn?

Någon som vet?

• Svar på tråden Finns det intelligenstest för små barn?
  • Tecken

I vilket syfte? Vad ska du ha testresulatet till?

• Lippans

Jag förstod att den frågan skulle komma Pga att jag inte vill bli dömd som en ytlig och töntig mamma så skrev jag inte det i trådstarten.

Men jag vill göra ett sådant test på min dotter.. 

• stresss

Nej, det finns inga intelligenstest man kan göra innan typ 3-4 års ålder. Men det är bara psykologer som har tillgång till det.
    Innan kan man se hur barnen klarar av vanliga uppgifter för sin ålder, pussel, leksaker, och man kan bedöma barnets språk.

• M C

För att säkerställa att det inte handlar om en diagnos som handikappar barnet eller säkerställa en diagnos som ger barnet möjlighet att få adekvat hjälp.
    Jag har gjort en sån i liten ålder och min ena son har gjort en i liten ålder.
    Båda var mycket välbehövda.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Lippans

Hon är fyra år.. Men det är egentligen oväsentligt, ett test alltså Jag var bara lite nyfiken. Nu struntar jag i det och går och lägger mig istället. God natt!

• Lippans

Hennes läkare säger att hon är extremt smart och en gång satt vi i ett väntrum med en herre som kom fram till mig och sa att han var pensionerad barnpsykolog. Han hade observerat våran disskution (hon var då 2 år) och han tyckte att hon var otrolig och sa att jag skulle se till att hon fick rätt skola.

Jag  var som sagt bara nyfiken! 

• M C
    Lippans skrev 2011-06-01 21:57:53 följande:
    Hon är fyra år.. Men det är egentligen oväsentligt, ett test alltså Jag var bara lite nyfiken. Nu struntar jag i det och går och lägger mig istället. God natt!
    Nej, inte ovesäntligt på sikt.
    Bara just nu.

Om det visar sig att hon kan börja tidigare eller snarare behöver börja tidigare så kör på. Barn behöver utmaningar. Vänta för länge och du får skoltrötta barn som skiter i skolarbetet.
    Ta diskussionen med förskolan!
    *hejjar på*
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Lippans

Jag har läst artikeln på aftonbladet. När jag läser den känns det löjligt, min dotter kan ju allt det där sedan länge. Men mensa gör inte test på små barn...

Jag är lite orolig för lillans skolgång. Hon sitter vid datan och lär sig massor om kroppen. Hon kan berätta om hur njurar, lever och lungor fungerar. Ritar ibland bilder för att även visa. Hon kan jättemycket om kroppens anatomi mm.

Hon rättade sin läkare sist vi var där, vi skrattade åt det i lunchrummet sen! (jag arbetar där)

Jag tror hon kommer tycka skolan är trist. Men vad har man för val pm man har en lättlärd tjej? Hon räknar gånger, plus och minus. Hon läser ovh skriver.... Lägger 50 bitars pussel med baksidan uppåt mm.

Det är redan svårt att hitta utmanonar till henne. Det har varit så sedan hon var två. 

• Thursday
    Lippans skrev 2011-06-02 10:29:50 följande:
    Det är redan svårt att hitta utmanonar till henne. Det har varit så sedan hon var två. 
    Alltså, varför tycker du det? Det är väl bara att rikta blicken högre och hitta saker som är anpassade för äldre barn/ungdomar? Hon är säkert väldigt intelligent för att vara 4 år gammal, men hon är ju knappast någon professor i det ena eller det andra. Gå på muséer, låna mer avancerade faktaböcker, titta på dokumentärer, köp experimentleksaker avpassade för äldre barn...?
  • Lippans

Som jag skrev, jag är orolig för hur det blir då hon blrjar skolan, de har inte tid att sitta med henne med faktaböcker och allt du föreslår. Ja vill veta hur jag kan hjälpa henne i framtiden. 
    Om det är så att hon ska blrja skolan tidigare osv... Finns kanske olika alternativ på skolor också.. 

• Thursday

Är hon även duktig socialt? Kan hon sitta still, vänta på sin tur, göra uppgifter även om hon inte tycker att de är speciellt roliga? Disciplin? Att göra sina läxor för att de är läxor som ska göras, inte för att det är utmanande intelektuellt? Det finns ju många färdigheter utöver rent intelektuella. Det är rätt populärt bland många som anser sig vara extra intelligenta att skylla på att skolan inte utmanade dem tillräckligt, vilket absolut kan vara sant, men det finns ju också ett värde i att lära sig att göra saker som är under ens nivå, att vara en bra kompis, att sköta sig i ett sammanhang, att ta ansvar för sitt eget lärande.

• Lippans

Jadå, hon är duktig även socialt. Hon sitter still på restauranger, kan roa sig på en 10 timmars flygning. Pratar mycket och gärna med människor...

• Tonx
    Thursday skrev 2011-06-02 11:12:04 följande:
    Är hon även duktig socialt? Kan hon sitta still, vänta på sin tur, göra uppgifter även om hon inte tycker att de är speciellt roliga? Disciplin? Att göra sina läxor för att de är läxor som ska göras, inte för att det är utmanande intelektuellt? Det finns ju många färdigheter utöver rent intelektuella. Det är rätt populärt bland många som anser sig vara extra intelligenta att skylla på att skolan inte utmanade dem tillräckligt, vilket absolut kan vara sant, men det finns ju också ett värde i att lära sig att göra saker som är under ens nivå, att vara en bra kompis, att sköta sig i ett sammanhang, att ta ansvar för sitt eget lärande.
    Men att inte bli tillräckligt intellektuellt stimulerad utesluter ju inte att man är en bra kompis, sköter sig och tar ansvar?
    Nu har de dessvärre en standardnivå i skolan och om man som "extra intelligent" får den utmaningen man behöver så tappar man intresset.
    Det är inte så roligt att sitta på lektion efter lektion och aldrig få lära sig något, tillslut blir man deprimerad och i slutändan kanske man inte presterar ett dugg och får inte ens betyg. 
  • Thursday
    Tonx skrev 2011-06-02 16:29:41 följande:
    Men att inte bli tillräckligt intellektuellt stimulerad utesluter ju inte att man är en bra kompis, sköter sig och tar ansvar?
    Nu har de dessvärre en standardnivå i skolan och om man som "extra intelligent" får den utmaningen man behöver så tappar man intresset.
    Det är inte så roligt att sitta på lektion efter lektion och aldrig få lära sig något, tillslut blir man deprimerad och i slutändan kanske man inte presterar ett dugg och får inte ens betyg. 
    Min poäng var att vi alla har områden vi kan bli bättre på och som skolan kan hjälpa oss att förkovra. Man kanske inte ska hjälpa sitt barn att fokusera på att matten är så tråkig, utan på att det är viktigt att man är med, att föregå med gott exempel och de områden som just det barnet har möjlighet att träna sig på. Jag tror nog att det är rätt få ungar som inte kan få någon stimulans alls i skolan (vare sig på matten, bilden, gympan, i det sociala spelet osv), men ganska många som tycker att något eller några områden är på för låg nivå.

Jag tycker att man ska hjälpa sina ungar att se sitt eget ansvar och sin egen roll. Att man sen som förälder också driver saken gentemot skolan är självklart, men man ska inte glömma sit eget och barnets ansvar för sitt lärande. Om man råkar in i en faktisk depression behöver man hjälp från sjukvården, inte mer avancerad franska. Om man behöver mer avancerad franska och skolan inte erbjuder den så får man se till att barnet ifråga tar saken i egna händer.
  • Tonx
    Thursday skrev 2011-06-02 19:08:37 följande:
    Min poäng var att vi alla har områden vi kan bli bättre på och som skolan kan hjälpa oss att förkovra. Man kanske inte ska hjälpa sitt barn att fokusera på att matten är så tråkig, utan på att det är viktigt att man är med, att föregå med gott exempel och de områden som just det barnet har möjlighet att träna sig på. Jag tror nog att det är rätt få ungar som inte kan få någon stimulans alls i skolan (vare sig på matten, bilden, gympan, i det sociala spelet osv), men ganska många som tycker att något eller några områden är på för låg nivå.

Jag tycker att man ska hjälpa sina ungar att se sitt eget ansvar och sin egen roll. Att man sen som förälder också driver saken gentemot skolan är självklart, men man ska inte glömma sit eget och barnets ansvar för sitt lärande. Om man råkar in i en faktisk depression behöver man hjälp från sjukvården, inte mer avancerad franska. Om man behöver mer avancerad franska och skolan inte erbjuder den så får man se till att barnet ifråga tar saken i egna händer.
    Men om man faktiskt har väldigt hög intelligens så mår man dåligt av att inte få tillräckliga utmaningar, och personligen tror jag definitivt att depressioner hos överintelligenta personer kan minskas genom större utmaningar. Att säga att de får ta saken i egna händer är bara absurt, även intelligenta barn behöver vägledning. Dessvärre så är det många som inte förstår att hög intelligens kan innebära stora svårigheter. En ytterst begåvad elev behöver troligtvis lika mycket extra stöd som de som har svårigheter åt andra hållet. 
  • Morse

Det finns intelligenstester för barn ja, de standardiseras efter åldern så om en 3 åring har 140 IQ så är den självklart inte lika intelligent som en vuxen som har det.

• M C
    Morse skrev 2011-06-03 14:53:13 följande:
    Det finns intelligenstester för barn ja, de standardiseras efter åldern så om en 3 åring har 140 IQ så är den självklart inte lika intelligent som en vuxen som har det.
    Fast det ändras väldigt lite. IQ handlar om en grundförmåga, inte om erövrad kunskap.
  • Zissou
    Morse skrev 2011-06-03 14:53:13 följande:
    Om man säger att ett barn har IQ 140 så betyder inte det att barnet presterar lika bra som en vuxen som har IQ 140 gör på ett IQ-test för vuxna.

"The term "IQ" comes from German "Intelligenz-Quotient", coined by the German psychologist William Stern in 1912, who proposed a method of scoring children's intelligence tests. He calculated the IQ score as the quotient of the "mental age" (the age group which scored such a result on average) of the test-taker and the "chronological age" of the test-taker, multiplied by 100. [...] This method has several problems such as not working for adults"
    en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient

Om man säger att ett barn som är exakt 3 år (kronologisk ålder) har en mental ålder motsvarande 4.2 år (4 år och drygt 2 månader), dvs en mental förmåga som motsvarar vad som är normalt för barn i den åldern, så har barnet IQ 140. Beräkningen är som följer: (4.2 / 3) · 100 = 140.

Detta sätt att beräkna IQ fungerar inte för vuxna, utan där handlar det om ett rent statistiskt mått där ens prestation på ett test jämförs med alla andra vuxnas prestationer utan hänsyn till ålder. En vuxen som har IQ 140+ (enligt Wechler-skalan) (på riktigt, inte enligt tramstest eller bluff) tillhör en mängd som är så pass liten att endast 1 av 278 ingår i denna.
    www.davidpbrown.co.uk/psychology/iq-conversion.html

Gränsen för att kunna bli medlem i Mensa är att man tillhör de två översta procenten (1 av 50), eller IQ 131 enligt Wechler, 133 enligt Stanford-Binet, 150 enligt Cattell. Det blir olika siffror i olika skalor.
  • BeatriceL

Jag snubblade in i den här tråden när jag sökte information till en uppsats jag skriver, och kan kanske ge lite upplysningar.
    Intelligenstest för barn görs av legitimerad psykolog, det standardiserade heter WPPSI-II  under 6 års ålder och WISC-IV för barn 6-17 år.

Mycket bra initiativ av TS eftersom det finns möjlighet i Sverige att börja skolan ett år tidigare om man som förälder anser att det behövs. Tyvärr har dock skolan i sverige svårt att tillgodose en högre studietakt och bättre utmaningar för de barn som har en hög intelligens, och dessa blir då ofta uttråkade och presterar långt under sin egen egetliga nivå.

Som förälder kan du alltid hjälpa henne att hitta ny information, men känns det svårt så kan du få tösen testa och då inskriven i Mensa, och därigenom få tips och hjälp.

Hoppas det här var till nån form av hjälp :)      

Svar på tråden Finns det intelligenstest för små barn?