Finns det intelligenstest för små barn?
Någon som vet?
Någon som vet?
I vilket syfte? Vad ska du ha testresulatet till?
Jag förstod att den frågan skulle komma
Pga att jag inte vill bli dömd som en ytlig och töntig mamma så skrev jag inte det i trådstarten.
Men jag vill göra ett sådant test på min dotter..
Nej, det finns inga intelligenstest man kan göra innan typ 3-4 års ålder. Men det är bara psykologer som har tillgång till det.
Innan kan man se hur barnen klarar av vanliga uppgifter för sin ålder, pussel, leksaker, och man kan bedöma barnets språk.
För att säkerställa att det inte handlar om en diagnos som handikappar barnet eller säkerställa en diagnos som ger barnet möjlighet att få adekvat hjälp.
Jag har gjort en sån i liten ålder och min ena son har gjort en i liten ålder.
Båda var mycket välbehövda.
Hon är fyra år.. Men det är egentligen oväsentligt, ett test alltså
Jag var bara lite nyfiken. Nu struntar jag i det och går och lägger mig istället. God natt!
Hennes läkare säger att hon är extremt smart och en gång satt vi i ett väntrum med en herre som kom fram till mig och sa att han var pensionerad barnpsykolog. Han hade observerat våran disskution (hon var då 2 år) och han tyckte att hon var otrolig och sa att jag skulle se till att hon fick rätt skola.
Jag var som sagt bara nyfiken!
Jag har läst artikeln på aftonbladet. När jag läser den känns det löjligt, min dotter kan ju allt det där sedan länge. Men mensa gör inte test på små barn...
Jag är lite orolig för lillans skolgång. Hon sitter vid datan och lär sig massor om kroppen. Hon kan berätta om hur njurar, lever och lungor fungerar. Ritar ibland bilder för att även visa. Hon kan jättemycket om kroppens anatomi mm.
Hon rättade sin läkare sist vi var där, vi skrattade åt det i lunchrummet sen! (jag arbetar där)
Jag tror hon kommer tycka skolan är trist. Men vad har man för val pm man har en lättlärd tjej? Hon räknar gånger, plus och minus. Hon läser ovh skriver.... Lägger 50 bitars pussel med baksidan uppåt mm.
Det är redan svårt att hitta utmanonar till henne. Det har varit så sedan hon var två.
Som jag skrev, jag är orolig för hur det blir då hon blrjar skolan, de har inte tid att sitta med henne med faktaböcker och allt du föreslår. Ja vill veta hur jag kan hjälpa henne i framtiden.
Om det är så att hon ska blrja skolan tidigare osv... Finns kanske olika alternativ på skolor också..
Är hon även duktig socialt? Kan hon sitta still, vänta på sin tur, göra uppgifter även om hon inte tycker att de är speciellt roliga? Disciplin? Att göra sina läxor för att de är läxor som ska göras, inte för att det är utmanande intelektuellt? Det finns ju många färdigheter utöver rent intelektuella. Det är rätt populärt bland många som anser sig vara extra intelligenta att skylla på att skolan inte utmanade dem tillräckligt, vilket absolut kan vara sant, men det finns ju också ett värde i att lära sig att göra saker som är under ens nivå, att vara en bra kompis, att sköta sig i ett sammanhang, att ta ansvar för sitt eget lärande.
Jadå, hon är duktig även socialt. Hon sitter still på restauranger, kan roa sig på en 10 timmars flygning. Pratar mycket och gärna med människor...
Det finns intelligenstester för barn ja, de standardiseras efter åldern så om en 3 åring har 140 IQ så är den självklart inte lika intelligent som en vuxen som har det.
Jag snubblade in i den här tråden när jag sökte information till en uppsats jag skriver, och kan kanske ge lite upplysningar.
Intelligenstest för barn görs av legitimerad psykolog, det standardiserade heter WPPSI-II under 6 års ålder och WISC-IV för barn 6-17 år.
Mycket bra initiativ av TS eftersom det finns möjlighet i Sverige att börja skolan ett år tidigare om man som förälder anser att det behövs. Tyvärr har dock skolan i sverige svårt att tillgodose en högre studietakt och bättre utmaningar för de barn som har en hög intelligens, och dessa blir då ofta uttråkade och presterar långt under sin egen egetliga nivå.
Som förälder kan du alltid hjälpa henne att hitta ny information, men känns det svårt så kan du få tösen testa och då inskriven i Mensa, och därigenom få tips och hjälp.
Hoppas det här var till nån form av hjälp :)