• Lilaa

High chaparall vs Astrid Lindgrens värld?

Hej!

Tänkte göra en minitripp i sommar med mina barn som är flicka 7 år och pojke 2,8 år. Tänkte på antingen high chaparall eller alv. Vad har ni för erfarenheter? Jag har aldrig varit på high  chaparall så det vore kul att se det. Alv var jag i när min flicka var 3 år och jag tyckte det var jättemysigt men jag tänkte att min pojke kanske är för liten för det detta år eftersom att han inte vet vilka karaktärerna är. Kanske bättre åka dit nästa år? Ni som varit i high chapparal hur är det där? Hur kommer man dit utan bil? bor i stockholm och räcker en dag där eller ska man vara där 2 dagar? tack på förhand

• Svar på tråden High chaparall vs Astrid Lindgrens värld?
  • Busbellan

Jag tycker absolut du ska åka till alv! Hc ger jag inte mycket för och dyrt är det också, där får du betala för så gott som allt utöver inträdet. Hc tycker jag känns lite "gammalt" inte det minsta fräscht där. På alv tror jag man kan ha riktigt roligt även om man inte känner till karaktärerna.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lilaa
    Busbellan skrev 2011-06-02 08:01:11 följande:
    Jag tycker absolut du ska åka till alv! Hc ger jag inte mycket för och dyrt är det också, där får du betala för så gott som allt utöver inträdet. Hc tycker jag känns lite "gammalt" inte det minsta fräscht där. På alv tror jag man kan ha riktigt roligt även om man inte känner till karaktärerna.
    tack för ditt svar, tål att funderas på

fler som har erfarenheter?
  • Dixie

håller med! välj ALV - vi var på ALV 2009, HC 2010 och i år väljer vi Alv igen. High Chaparall är slitet och lite gammalt och jag tycker det är dåligt att man utöver inträde sedan ska betala extra för en massa saker! 

• Starkast

High Chaparall säger jag helt klart!

Vi var där för 2år sen, barnen var då 5 och 7år och pratar fortfarande om det. En jättehäftig upplevelse! Det var verkligen som att gå in i vilda västern med knallpulverpistoler, råna banken på chokladpengar, tågöverfall etc. Lucky Luck och bröderna Dalton gick runt och spelade sina roller jättebra! Det var som att man VAR där och LEVDE där. Lika roligt för både vuxna och barn.

Vi bodde på Campingen brevid och där ordnades utflykter. vi var med på en tur med häst och västenvagn till skogen där det bjöds på cowboymat och indianer som gått vilse. Skitmysigt!

Sen var det olika shower, indianby, mexici city. man kunde få rida på skogstur.

• Starkast

Att det är gammalt är ju en del av grejen och gör vilda västern känslan ännu större.

• Dixie
    Starkast skrev 2011-06-02 21:11:14 följande:
    Att det är gammalt är ju en del av grejen och gör vilda västern känslan ännu större.
    nja, jag tänker mer på toaletter m.m. - inta att miljön är uppbyggd i gammal stil - det ska den ju givetvis vara!
  • Starkast
    Dixie skrev 2011-06-02 21:14:21 följande:
    nja, jag tänker mer på toaletter m.m. - inta att miljön är uppbyggd i gammal stil - det ska den ju givetvis vara!
    En  baggis tycker jag. Toaletterna är ju inte upplevelsen.
  • Busbellan
    Dixie skrev 2011-06-02 21:14:21 följande:
    Ja, jag håller med dig. Toaletterna är inte trevliga
    Sen deras karuseller de har har absolut sett sina bästa dagar
  • Starkast
    Busbellan skrev 2011-06-02 21:23:24 följande:
    Ja, jag håller med dig. Toaletterna är inte trevliga
    Sen deras karuseller de har har absolut sett sina bästa dagar
    Fast är man ute efter karuseller kan ju ex. Liseberg vara ett bättre alternativ? Det är ju inte därför man väljer Chaparall.
  • Busbellan

Det är faktiskt en del av Hc och när vi varit där så har karusellerna lockat barnen mer än något annat där. Och det känns inte ens säkert att sätta barnen i dem. Nä hela stället känns skabbit. Många av de som jobbar där är onyktra osv. Och ja jag vet det, har haft kompisar som jobbat där. Det finns en fördel med hc, har varit på väldigt roliga spelningar och fester där i tonåren

• Lilaa

Hmmm låter som om AV är mysigare, tror det blir det istället

• Lilaa

Dottern min vill hellre åka till hc. Nån som vet hur man åker dit med tåg och räcker det med en dag där?

• korfu08

Vi var med vår fyraåriga dotter förra året till astrid Lindgrens sagovärld och det var toppen, jag tyckte det var kul även för vuxna och hon vill tillbaks,vi var två dagar i parken och jag skulle gott kunna åka tillbaks.

• Ninni76

AL......Jag bor 5 km från HC.....Det är inte alltid ett trevligt ställe.....

• Lilaa

Men snälla om vi åker till HC räcker då en dag i parken eller ska man ta en tvådagars biljett?

Svar på tråden High chaparall vs Astrid Lindgrens värld?