Inlägg från: Smultron ett |Visa alla inlägg
  • Smultron ett

Är det rätt att ge en smällfet 4-åring en stor mjukglass till frukost?

Sköt dig själv och skit på andra.

(mind your own buisiness. Du kan inte bedömma någon annans liv genom att se dem i 5 min av deras liv!)

Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • Smultron ett

Ni som tycker det är hemskt att ett barn får en glass en gång.
    Vad ger ni barnen till frukost?
    Mackor?

2 mackor med ost och smör + ett glas mjölk = ca 549 kalorier
    1 mjukglass med rån på Mc Donalds = 135 kalorier

• Smultron ett

Såg nu att nån tyckte att  kalorier inte var viktigt, utan att det bara skulle vara nyttigt.
    Men är barnet överviktigt är det faktiskt kalorier som är viktiga.

Sen kan ni ju be mamman om en hälsodeklaration och om barnet är undernärt i någon form av vitamin, så kan man ju prata näringsinnehåll. Men eftersom det är fokus på Fettma så är kalorier i allra högsta grad viktiga.

och en mjukglass en dag är inte så farligt om man räknar på kalorierna.
    Tvivlar på att någon alls äter mjukglass varje morgon.

• Smultron ett
    Palsternacka skrev 2011-06-15 18:50:20 följande:
    Jag undrar vad folk tänker när de ser min unge för en gångs skull äta en glass. Säg att det är den enda glasskulan hon äter på en hel månad. Ändå förstår jag att det alltså finns folk som tor att vi matar henne med glass, godis och skräpmat varje dag, eftersom hon är överviktig. Att fördomsfulla vuxna har åsikter hade jag inte tänkt på. Snarare har det hittills verkat som att vuxna tycker att vi är elaka som inte låter henne äta vad hon vill och hur mycket hon vill.

Övervikt kan ha många orsaker. I de flesta fall handlar det säkert om fel kost och/eller för lite motion. Men i andra fall, som vårt, är orsakerna genetiska och mycket svåra att komma till rätta med, trots bra kost.
    Ja men så är det ju! ser man någon göra något en dag och man aldrig sett personen förrut så förutsätter man ju att den bersonen gör samma sak varje dag, samma tid.
    För hur skulle något annat än ens egen upplevelsevärld kunna existera???

(OBS IRONI)
  • Smultron ett
    Ekorrfamiljen skrev 2011-06-16 18:03:23 följande:

Nej kalorier måste faktiskt inte ha minsta betydelse alls om man anpassar kosten enligt vissa riktlinjer. Då kan man öka kaloriintaget men minska vikten.

Du kanske ska kolla på den här dokumentären som gick på kunskapskanalen
  • Smultron ett
    vivianne skrev 2011-06-17 17:37:10 följande:
    Oavsett om man är smal eller tjock, 4 eller 40 så ska man inte äta mjukglass till frukost! Något med lite näring i ska man väl ändå få i sig på de tre huvudmålen. Om man sen äter glass och andra "tomma kalorier"  till efterrätt eller fika är det en annan sak.
    och vilket klockslag ska man ta fikan enligt dig...
    ... vänta.. ska bara hämta en timer....
  • Smultron ett

ty

vivianne skrev 2011-06-17 18:03:40 följande:
    Om du bara läser hela mitt inlägg en gång till, lite långsamt, så kan du utläsa att jag tycker att man ska få i sig något näringsriktigt på huvudmålen (frukost, lunch middag). Fika kan man göra när man vill. Frågan var mjukglass till frukost.

Men hämta du en timer. Motion i alla dess former är bra för de flesta.
    tycker bara det är så stört att halva FL dömmer ut en förälder för något någon sagt att de sett på stan i några minuter.

Ungen kanske redan hade ätit frukost och ungen kanske inte får glass varje dag tro det eller ej.

Jag blir fan mörkrädd av folks attityder och att de tror att de vet precis allt om alla.
Svar på tråden Är det rätt att ge en smällfet 4-åring en stor mjukglass till frukost?