• zovemsedragana

balkanfolk där ute, min mamma gifter om sig med en svensk.

min mamma har hittat ny svensk partner i sverige, mamma pratar aldrig serbiska längre och hon är gravid med sitt tredje barn med sin nya svenska kille. (hon har redan mig och min bror)

jag vet inte varför jag stör mig så mycket på det här. känns som att hon har glömt bort hennes ursprung. 
    när jag tilltalar henne på serbiska svarar hon på svenska. istället för mesano meso (en serbisk maträtt) får jag falukorv och makaroner, haha. 

jag gillar inte heller tanken av att jag snart får en lillasyster som ska heta hanna.
    om jag inte kommer att prata serbiska med henne är jag säker på att hon endast kommer snacka svenska. 

det känns också som att jag kommer hata den där ungen. jag hatar redan hennes pappa. 
    för att han tog min pappas plats. ett fetto som jobbar på en tobaksaffär och kallar sig man.
    vilket skämt

men min bror är tyvärr ännu mer imot det är han vad jag är. han är 27 och uppväxt med pappas regler.
    han säger att mammas nya dotter är enbart smuts, han vägrar komma och hälsa på oss om mammas sambo är hemma och han vill att jag ska flytta in hos honom och hans serbiska fru för att jag ska få "den rätta uppfostran". han pratar bara med mamma när det gäller mig. han visar noll respekt för henne längre för att han tycker att hon är skämmt ut oss helt och hållet.

jag älskar mamma, men frågan är ifall jag ska flytta ihop med min bror eller stanna hos min mamma.
    vad skulle ni ha gjort? vad tycker ni?
    ni från olika ställen i balkan, hur är det med era relationer och så... jag menar, är det okej att gifta om sig med en annan? hur ser ni på det?

• Svar på tråden balkanfolk där ute, min mamma gifter om sig med en svensk.
  • Jennywise

Om jag vore du skulle jag gräva ner mig under en sten och låta min mamma leva sitt liv som hon vill. Trevligt att låta dina och din brorsas sneda åsikter gå ut över en liten oskyldig bebis. Flytta du hem till honom- det låter som att ni förtjänar varandra.

• Anonym

Det är ju sånt som är irriterande, låt din mamma leva sitt liv, hon har uppenbarligen varit mer eller mindre förtryckt under sitt liv och kanske känner sig förälskad i den här mannen, att hon är en jämlike...

Men när man kommer därifrån så ska man alltid tänka på alla andra i första hand, inte på sig själv...  vem bryr sig om vad alla andra säger och tycker, snackar dom bakom hennes rygg så kanske det inte är några sanna vänner ändå...

ja, just det jag är inte svensk

• Self Evident

Jag har svårt att se hur det kan vara negativt att din mamma tar intryck av den kultur och det land hon faktiskt lever i. Det är hennes val och för min del är hon mer än välkommen att delta. Exakt vad är problemet?
    Om nu du och din bror vill att allt ska vara serbiskt och t.o.m. har svårt att acceptera ett litet barn p.g.a. dess svenska ursprung så kanske det finns något annat land som passar er bättre. Till exempel Serbien. Eller är kanske vårt välfärdssystem det enda svenska ni gillar trots allt?

• Familjeliivsfinastenick
    zovemsedragana skrev 2011-06-02 15:07:50 följande:
    *dravel*
    Tycker du och din bror kan ta och köpa er en enkel resa ner till serbien så slipper ni bry er om erat smuts till syskon och eran mors lycka.
  • Smörf

T.S, du verkar rätt rasistisk mot det land och dess kultur, som tagit hand om dig. Kanske dags att återvända till Serbien om det är så illa med falukorv och allt vad du nämner.  

• Familjeliivsfinastenick
    Smörf skrev 2011-06-02 15:29:01 följande:
    T.S, du verkar rätt rasistisk mot det land och dess kultur, som tagit hand om dig. Kanske dags att återvända till Serbien om det är så illa med falukorv och allt vad du nämner.  
    Det verkar vara en trend. Nu påstår jag inte alls att det skulle vara mystiskt att det plötsligt dyker upp två svenskfientliga.
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m59294921.html
  • Snöviolen

Hm kan inte du och din bror flytta till Serbien. Det är ju inget krig där nere och sen kan ni prata serbiska hur mycket ni vill. Annars accepterar du din mammas val och visar respekt.

• hannahlilla

Men fy du kan ju inte vara sann TS.

Flytta till Serbien istället om falukorv och svenska språket är så jädra jobbigt.

Elvira, 19/3-07.
  • Self Evident
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-06-02 15:31:45 följande:
    Det verkar vara en trend. Nu påstår jag inte alls att det skulle vara mystiskt att det plötsligt dyker upp två svenskfientliga.
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m59294921.html
    Jag umgås mycket med folk som har invandrarbakgrund och tro mig, den här typen av svenskfientlighet är ingen trend. Den har funnits länge. Det är bara politiker och journalister som tror att svenskar är de enda som diskriminerar och är rasister.
    Jag gör/är inget av det men när jag läser den här typen av nedsättande skit om svenskar och Sverige så tänker jag bara: Fuck off. Jag är trött på att höra skiten.
    Folk vill gärna ta del av fördelarna med det svenska samhället men kan inte ens respektera folket och kulturen. Det är höjden av otacksamhet. Man behöver inte assimileras men åtminstone inte se ner på landet som har tagit emot en. Då är det bara att packa väskan och dra och ta gärna med det "balkanfolk" som figurerar i belastningsregistret och skjuter folk på öppen gata. Det behövde vi fan i mig inte heller. 
Svar på tråden balkanfolk där ute, min mamma gifter om sig med en svensk.