• zovemsedragana

balkanfolk där ute, min mamma gifter om sig med en svensk.

min mamma har hittat ny svensk partner i sverige, mamma pratar aldrig serbiska längre och hon är gravid med sitt tredje barn med sin nya svenska kille. (hon har redan mig och min bror)

jag vet inte varför jag stör mig så mycket på det här. känns som att hon har glömt bort hennes ursprung. 
    när jag tilltalar henne på serbiska svarar hon på svenska. istället för mesano meso (en serbisk maträtt) får jag falukorv och makaroner, haha. 

jag gillar inte heller tanken av att jag snart får en lillasyster som ska heta hanna.
    om jag inte kommer att prata serbiska med henne är jag säker på att hon endast kommer snacka svenska. 

det känns också som att jag kommer hata den där ungen. jag hatar redan hennes pappa. 
    för att han tog min pappas plats. ett fetto som jobbar på en tobaksaffär och kallar sig man.
    vilket skämt

men min bror är tyvärr ännu mer imot det är han vad jag är. han är 27 och uppväxt med pappas regler.
    han säger att mammas nya dotter är enbart smuts, han vägrar komma och hälsa på oss om mammas sambo är hemma och han vill att jag ska flytta in hos honom och hans serbiska fru för att jag ska få "den rätta uppfostran". han pratar bara med mamma när det gäller mig. han visar noll respekt för henne längre för att han tycker att hon är skämmt ut oss helt och hållet.

jag älskar mamma, men frågan är ifall jag ska flytta ihop med min bror eller stanna hos min mamma.
    vad skulle ni ha gjort? vad tycker ni?
    ni från olika ställen i balkan, hur är det med era relationer och så... jag menar, är det okej att gifta om sig med en annan? hur ser ni på det?

• Svar på tråden balkanfolk där ute, min mamma gifter om sig med en svensk.
  • Anonym

Suck! Åk här ifrån om det är så jäkla jobbigt att det bor svenskar i Sverige och att er mor och syster blir försvenskade. Varför bor ni här? Gör oss alla en tjänst och stick här ifrån.

• Themis

Jag trodde i min enfald att respekt för äldre och respekt för den mor som fött en var en ganska viktig del av balkankulturen, men jag hade visst alldeles fel där.

Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to live as one wishes to live. ~Oscar Wilde~
  • Self Evident
    Themis skrev 2011-06-02 19:52:33 följande:
    Jag trodde i min enfald att respekt för äldre och respekt för den mor som fött en var en ganska viktig del av balkankulturen, men jag hade visst alldeles fel där.
    Så länge hon håller sig på mattan och beter sig enligt normen kanske.
  • Anonym

Ni är uppväxta i en kultur där man ska och bör gifta sig med någon från samma land + religion, eventuellt. Det förstår jag. Ni är uppväxta så.

Men hur kan det vara viktigare än er mammas lycka? Hur kan ni ha hjärtat till att vända henne ryggen och behandla henne så? Tänk om du, TS, träffar en svensk och blir störförälskad?

Ni är otroligt egoistiska, och ärligt talat så kanske er mamma är bättre utan er om ni gör så mot henne? Eller? Älskar man inte varandra, villkorslöst, i en familj? Hon har fött er! Hon har gett er mat och tak över huvudet!

Det måste göra fruktansvärt ont i er mamma nu.

• Anonym (yes)

dra hem om du inte tycker om svenskar.det finns nog med idioter som dig och din bror kvar.

• Anonym
    Anonym (yes) skrev 2011-06-03 08:52:47 följande:
    dra hem om du inte tycker om svenskar.det finns nog med idioter som dig och din bror kvar.
    håller med.. det är svårt att bo i ett land som en invandrare och inte blanda sig med folket. Sen klagar många invandrare på att dom inte känner sig välkommna och att de känner sig utanför samhället.. UNDRA VARFÖR?
  • Mona b

Får jag fråga hur gammal du är?

Varför ska alla hoppa på stackars flickan? Vi har ju säkerligen läst flera trådar om där en svensk ska gifta sig med en person som är muslim/jude eller kmr från mellanöstern/asien/afrika etc. och där är det många fördommar om hur man ska göra när man får barn och hur vida man ska göra med uppfostran, maten och klädseln och att familjen inte accepterar mörkhyad/muslim/jude etc, etc. jag vet nu inte hur gammal denna  flickan är, men hon låter ganska ung. men det är ju alltid svårt att acceptera att ens mamma ska gifta om sig. Och jag vet inte nu hur det är i invandrar kulturer, men de bevarar kulturen, religionen, språket och hela paketet väldigt starkt och på ett sätt kan man ändå förstå TS.

Och till dej, TS. Hade jag varit i en sådan sits så hade jag nog flyttat hem till min bror. Kommer dessvärre inte från balkan, men jag har kompisar som gör det. Jag tror att de hade varit mer acceptabelt att ha en serbisk styvpappa än en svensk styvpappa, ii och med att man hade haft samma tradition, religion, språk, kultur o etc, som är väldigt centraliserat i sådana länder! 

• bananflugekärlek

Flytta till Serbien då.

• Self Evident
    Mona b skrev 2011-06-03 18:09:37 följande:
    Får jag fråga hur gammal du är?

Varför ska alla hoppa på stackars flickan? Vi har ju säkerligen läst flera trådar om där en svensk ska gifta sig med en person som är muslim/jude eller kmr från mellanöstern/asien/afrika etc. och där är det många fördommar om hur man ska göra när man får barn och hur vida man ska göra med uppfostran, maten och klädseln och att familjen inte accepterar mörkhyad/muslim/jude etc, etc. jag vet nu inte hur gammal denna  flickan är, men hon låter ganska ung. men det är ju alltid svårt att acceptera att ens mamma ska gifta om sig. Och jag vet inte nu hur det är i invandrar kulturer, men de bevarar kulturen, religionen, språket och hela paketet väldigt starkt och på ett sätt kan man ändå förstå TS.

Och till dej, TS. Hade jag varit i en sådan sits så hade jag nog flyttat hem till min bror. Kommer dessvärre inte från balkan, men jag har kompisar som gör det. Jag tror att de hade varit mer acceptabelt att ha en serbisk styvpappa än en svensk styvpappa, ii och med att man hade haft samma tradition, religion, språk, kultur o etc, som är väldigt centraliserat i sådana länder! 
    Ja, och du kan ju tänka dig hur påhoppad TS hade blivit om hon var svensk och sa sig hata ett ofött barn och kalla det "smuts" enbart för att det kommer att ha invandrarbakgrund. Jag köper inte den typen av argument av svenskar, oavsett hur unga och förvirrade de är är, och jag köper dem inte heller av TS bara för att det är svårt att leva i två kulturer.
    Det är en sak att beskriva svårigheterna men en helt annan att uttrycka totalt förakt för människor enbart p.g.a. av deras etniska ursprung. Det är själva definitionen av diskriminering och egentligen rasism även om "svensk" inte är en ras.
    Om det hade varit det motsatta förhållandet skulle TS kunna anmälas till DO men nu är det tydligen ok bara för att TS är ung och invandrare, som om invandrare inte skulle kunna tänka själva och svenskar förväntas veta bättre.
    Nej TS får helt enkelt tänka om och tänka rätt. Hon ska lära sig respektera sin mamma och sina medmänniskor, särskilt barn, oavsett ursprung.
  • Ásgrímur

Jag tycker att TS och hans bror kan flytta tillbaka till Serbien. Att migrera till Sverige och sedan kalla svenskar för smuts borde resultera i en spark i rumpan och en enkelbiljett till hemlandet.

• Self Evident
    Ásgrímur skrev 2011-06-03 18:48:21 följande:
    Jag tycker att TS och hans bror kan flytta tillbaka till Serbien. Att migrera till Sverige och sedan kalla svenskar för smuts borde resultera i en spark i rumpan och en enkelbiljett till hemlandet.
    Så kan man också uttrycka det.
  • Novaliesmamma

Hmm.. Min sambo är bosnier och hans familj har aldrig haft något emot mig eller vår dotter. Jag tycker att det är ganska fjantigt att BARA få ha en relation med samma "ras". Serber är inte störst bäst och vackrast liksom, vi är alla människor och vi är alla lika värda.

• Anonym
    zovemsedragana skrev 2011-06-02 15:07:50 följande:
    min mamma har hittat ny svensk partner i sverige, mamma pratar aldrig serbiska längre och hon är gravid med sitt tredje barn med sin nya svenska kille. (hon har redan mig och min bror)

jag vet inte varför jag stör mig så mycket på det här. känns som att hon har glömt bort hennes ursprung. 
    när jag tilltalar henne på serbiska svarar hon på svenska. istället för mesano meso (en serbisk maträtt) får jag falukorv och makaroner, haha. 

jag gillar inte heller tanken av att jag snart får en lillasyster som ska heta hanna.
    om jag inte kommer att prata serbiska med henne är jag säker på att hon endast kommer snacka svenska. 

det känns också som att jag kommer hata den där ungen. jag hatar redan hennes pappa. 
    för att han tog min pappas plats. ett fetto som jobbar på en tobaksaffär och kallar sig man.
    vilket skämt

men min bror är tyvärr ännu mer imot det är han vad jag är. han är 27 och uppväxt med pappas regler.
    han säger att mammas nya dotter är enbart smuts, han vägrar komma och hälsa på oss om mammas sambo är hemma och han vill att jag ska flytta in hos honom och hans serbiska fru för att jag ska få "den rätta uppfostran". han pratar bara med mamma när det gäller mig. han visar noll respekt för henne längre för att han tycker att hon är skämmt ut oss helt och hållet.

jag älskar mamma, men frågan är ifall jag ska flytta ihop med min bror eller stanna hos min mamma.
    ni från olika ställen i balkan, hur är det med era relationer och så... jag menar, är det okej att gifta om sig med en annan? hur ser ni på det?
    Om det nu är så viktigt att bara vara med och leva tillsammans med andra Balkanbor så är det väl en bra idé att i Serbien isf i Sverige? Det är ju inte så att det är krig längre, bara för din bror att åka dit!
  • Laura03

Men har inte alltid serbier trott att de är bättre. Var det inte därför det blev ett sju helvetes krig när Bosnien och de andra ville bli självständiga. Nä har man svårt att acklimatiseras i det nya landet och det inte är krig längre i sitt ursprungsland så får man faktiskt åka hem. Det finns ingen som tvingar någon kvar.

Hade det varit att det var en svensk som skulle få ett mulatsyskon hade det skrikits rasism långa vägar och för mig osar det rasism här också.

• Anonym (serbisk)

Men oj! Jag kommer också från Serbien och känner inte alls igen detta tankesättet. Mina föräldrar är också skilda och gifta på varsitt håll med varsin svensk. INGEN har reagerat dåligt på detta. Min mamma lagar också falukorv och makaroner och inte lika mycket serbisk mat och vi pratar alla svenska så att alla förstår varandra.

Vad är det för "rätt uppfostran" din bror vill ge dig? Att kvinnor ska respektera mannen och städa och stå vid spisen? Är det DEN "rätta uppfostran"? Jag tycker att både min mamma och pappa har utvecklats av att ha gift sig med svenskar. Pappa var en riktig mansgris och en riktigt dålig pappa som hela tiden krävde "respekt" men aldrig gav det tillbaka. Nu tar han ut sin del av föräldraledigheten med sina nya barn och är en riktig pappa. Och mamma var en tyst liten hemmafru. Nu har hon ett bra jobb där hon har jobbat sig uppåt och hon har lärt sig att stå på egna ben och hon har en man som ger henne riktig respekt och inte trycker ner henne. Pappas barn pratar just nu bara svenska men lär sig vårt språk också.

Det handlar knappast om att glömma sin kultur och låtsas vara svensk. Det handlar om att ta till sig en ny kultur och låta de två blandas. Och det måste ni som barn också acceptera. Gillar du mesano meso så får du be din mamma laga den ibland helt enkelt. Och så får du be henne att när ni två är ensamma att hon talar serbiska till dig så du inte glömmer. Svårare än så är det inte. Men det är väl inte konstigt om ni har andra med er som inte förstår serbiska, att hon då svarar på svenska.

• oOMayaOo

Jag tror aldrig att jag tidigare sagt så här åt nån, men har du och brorsan aldrig funderat på att lämna Sverige? Gör det.

• suzo

Hej..jag blev väldigt upprörd när jag läste vad du skrivit men bra att du är ärlig o verkligen säge rvad du tycker..sen min egna åsikt är att jag tycker det är hemskt hur ni kan tänka såna tankar om din mammas nya man bara för han är svens..undrar om det kanske är så att ni har svårt fäör att er mamma skaffat en ny partner vare sig de e svenne eller srbin att en annan tagit pappas plats..jag vet inte..men jag är själv från balkan o ju jag vet alla våra fördomar..men nu är det 2011 och vi har valt levA I SVERIGE O FÖRSÖK VARA GLAD ATT DIN MAMMA FUNNIT KÄRLEKN IGEN O STÖTTA HENNE ISTÄLLET FÖR ATT KROSSA HENNES HJÄRTE..DU SKA VÄL INTE FLYTTA TILL DIN BROR..DÅ KROSSAR DU DIN MAMMA..o tänk den dagen du själv ska gifta dig tänk om du öppar ditt hjärta för en svensk eller turk eller vad som helst hur tror du din bror reagerar..nej tycker du ska säga till din mamma att hin inte får glömma vår balkan kultur o ha kvar det i era liv men samtidigt ska du vara trevlig mot din mamma o hennes nya parnter o respektera dom..som sagt vi har våra fördomar men även fin kultur o traditioner i våra traditioner ska man visa sina föräldrar respek!!!!!!!!!!!!!! det gör varken du eller din bror..är ledsen för din mammas skull hur ni kan reagera så här..som bönder från 1700 talet..ne skärp er båda!!!!!!!!!!! vad skulle ni säga om er far skafa en ny kvinna tänker ni samma där?????en stor kram på dig o ta inte illa upp för vad jag skrev till dig..men är bara ärlig o detta e bara min åsikt=)))))

• Anonym (Syskon)
    zovemsedragana skrev 2011-06-02 15:07:50 följande:

vilket skämt

Hur gick det fick ungen heta Hanna?
Svar på tråden balkanfolk där ute, min mamma gifter om sig med en svensk.