Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Är kungens fritid hans privatsak?

Det enda argumentet för att ha ett kungahus över huvud taget är den fantastiska pr som de tydligen gör för Sverige. Detta är nämligen den ständiga frasen man får höra när man kritiserar monarkin. Då skulle man kunna tänka sig att de anstränger sig en smula att göra det också och faktiskt inte umgås med kriminella eller betalar kvinnor för sexuella tjänster, om det är vad som har skett. Hela kungahuset är ju idag fullständigt urvattnat och meningslöst när man å ena sidan hävdar att det de gör är så sanslöst viktigt för Sverige och i andra andetaget menar att det inte spelar någon roll. Om man är kung kanske man får hacka i sig att man inte kan göra precis vad som helst. Precis som mängder av svenska medborgare inte kan göra vad som helst, på grund av de yrken de har och de roller de besitter. Det är ingen mänsklig rättighet att få gå på strippklubb som kung utan att någon reagerar. Med tanke på den utpressningssituation han riskerar att försätta sig och andra i, är det dessutom fullständigt vettlöst. 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mad as snow

I övrigt så är det så att kungen representerar Sverige och alla svenskar. Även de strippor som har fått betalt för att klä av sig (och enligt uppgift mer än så) och de "kaffeflickor" som har blivit lovade guld och gröna skogar. Hans personliga moral bör någonstans rimma med hans officiella och om den inte gör det, vilket jag misstänker, är hans roll som monark än mer än fasad än vad den någonsin framstått som tidigare. Varför i hela fridens namn ska jag ta honom på allvar i hans roll som representant för mig och mitt land när hans kvinnosyn helt uppenbart härstammar från medeltiden och då det helt plötsligt tillhör hans "privatliv" att hänga med maffian? Han får väl välja bort vissa saker helt enkelt, som alla människor i det här landet. Och är det fullständigt omöjligt för honom att göra avkall på vissa saker så kanske kungajobbet helt enkelt inte är hans grej?

• Mad as snow
    Bilburen skrev 2011-06-04 10:40:00 följande:
    Att han har mage att kritisera Milleniumtriologin för att den får Sverige att framstå som ett land med skev kvinnosyn är humor på rätt hög nivå.
  • Mad as snow
    Här och nu skrev 2011-06-04 11:18:35 följande:
    Sen när blev det förbjudet att umgås med kriminella, så länge man inte blir kriminell själv? Var finns bevis på att han stödjer undre världen? Bevis innan man spekulerar.
    Förbjudet är det väl inte. Men att man som Sveriges regent kommer att bli rejält kritiserad för det, om det framkommer att man medvetet har rört sig i dessa kretsar är väl inte helt chockerande. Vad som är spekulationer och inte lär nog visa sig inom kort skulle jag tro. 
  • Mad as snow
    sverker11 skrev 2011-06-04 16:52:11 följande:
    Det resonemanget innebär att kungen inte skulle ha kunnat umgås med statsministern om vänsteralliansen hade vunnit valet eftersom deras statsministerkandidat hade en hel del skumma saker för sig. Han skulle inte heller kunna besöka socialdemokraterna i Göteborg eftersom det är rena maffianästet.
    Du får gärna utveckla det där. Men kungen bör avstå från att umgås med kriminella, det är rätt uppfattat.
  • Mad as snow
    sverker11 skrev 2011-06-04 19:17:31 följande:
    Inte riktigt. Det skall snarare uppfattas så att det finns en stor gråzon som gör att det är i stort sett omöjligt att inte ha något som helst samröre med kriminella (1) eller med någon som i sin tur haft samröre med kriminella.

(1)Sedan kan man naturligtvis vrida och vända på begreppet kriminell så att det passar ens egna syften.
    Du ser inga problem med att han har samröre med människor som Milan Sevo eller Mille Markovic, eftersom det aldrig går att utesluta att någon av de hundratals människor han skakar hand med varje år kan ha kriminella kontakter? Det är ingen som helst skillnad mellan att kallprata med en maffiarelaterad sosse (vilket du då påstår) och att betala pengar till en maffialedare i en utpressningshistoria (något som alltså kungavännen Anders Lettström har erkänt också inträffade och som jag personligen har lite svårt att tro skedde på eget bevåg)? Okej. 
  • Mad as snow
    sverker11 skrev 2011-06-04 19:45:57 följande:
    Fast nu betalades det tydligen inte ut några pengar. Dessutom har det mig veterligt inte presenterats några som helst hållbara bevis på att kungen överhuvudtaget är inblandad utan det är bara lösa spekulationer, rykten och vanligt skvaller.

Det är också intressant att du tror mer på en person som kallas maffialedaren än på vår statschef. Sedan lyckas du även göra utpressingsoffret till skurken i dramat medan du inte alls verkar vara upprörd över att utpressaren går fri.
    Nej, jag tror på Anders Lettström. Att kriminella individer beter sig kriminellt är inte särdeles förvånande för mig, upprörd blir jag således inte. Jag upprörs inte av kungens agerande heller, jag noterar det och har mina åsikter gällande monarkin i allmänhet och honom i synnerhet. Att några pengar aldrig betalades ut beror enligt uppgift på att priset hela tiden höjdes, men är det verkligen relevant i sammanhanget huruvida det blev någon transaktion eller ej? Jag kan inte riktigt se det. 

Vem är det du syftar på som "utpressningsoffret", är kungen? Ja, det är som sagt en av de största anledningarna till att en människa i hans position inte ska beblanda sig med tungt kriminella individer. Eftersom man riskerar att bli just utpressad. Det är både en moralfråga och en säkerhetsfråga.  
  • Mad as snow
    Iryelle skrev 2011-06-04 20:47:29 följande:
    Inte läst hela tråden men:

Kungen representerar Sverige och har accepterat kronan med allt det innebär. Han har ett ansvar att agera föredömligt även på sin fritid. Jag är iaf inte av den åsikten att svartklubbar (per definition olaglig alltså) hör till något kungen bör visa sig på lika lite som att vår statsminister bör det. Inte porrklubbar heller för den delen. Kan jag tycka att kungen bara har varit dum och inte haft något ont uppsåt om alla skriverier stämmer? Visst, men det är inte det det handlar om. Det handlar inte heller om pengar utan om att han har brustit i sitt uppdrag. Hade det varit en representant för ett företag där sånt här inte får förekomma hade han fått sparken.
Svar på tråden Är kungens fritid hans privatsak?