Inlägg från: StilaM |Visa alla inlägg
  • StilaM

Är kungens fritid hans privatsak?

Kungen har bra betalt för att vara representant för den svenska nationen och kulturen. Den människosyn som kommer med kaffeflickor är inte i linje med den svenska värdegrunden så som den beskrivs i t.ex. skolans läroplaner.

Om det dessutom är så att kungen figurerar på bildbevis som han inte vill ska bli offentliggjorda, innebär det att det finns utpressningsmedel mot honom. Då han genom sin roll och person har såväl information som kontakter kan detta sluta illa.

Dem av er som inte ser att detta är problematiskt har tydligen gått isamma skola som de tre flickorna i DN idag (de som inte visste vad demokrati var).

Kungen är inte funnen skyldig och inga bevis har framförts, men situationen har ju förstärkts av att han inte kunnat svara ordentligt kring de situationer som uppkommit.

• StilaM
    sverker11 skrev 2011-06-04 19:31:22 följande:
    Så om Mohamed Svensson blir uthängd i media som pedofil utan några bevis på att han verkligen brukar antasta småbarn så är det Mohamed som skall presentera bevisen på att han inte antastar småbarn?

Intressant tanke. Hur var det nu någon skrev: "Dem av er som inte ser att detta är problematiskt har tydligen gått isamma skola som..."
    Nu gör du som alla som vet att de har fel - förvrider det jag skrivit för att komma vidare. Om kungen gjort det som påstås så är det ett jävla aber. Om Mohamed är pedofil så är det ett jävla aber. Om någon trycker en bok om kungens affärer är det klart att det blir diskussion. Om någon trycker en bok om Mohamed som pedofil, likaså.
  • StilaM
    Här och nu skrev 2011-06-08 22:43:22 följande:
    Så de som går på soc får inte heller göra vad de vill på sin fritid?

Nej, inte om det går emot reglerna för soc. De får till exempel inte jobba, eller sälja stöldgods eller på annat sätt tjäna pengar.

• StilaM
    sverker11 skrev 2011-06-07 21:46:03 följande:
    Nix jag försökar bara påpeka det absurda i situationen och försöker förklara på ett sådant sätt så att även de med lite mindre förståndsgåvor kan förstå hur omöjligt det är att försvara sig i en liknande situation.
    Fast din analogi var ju falsk och således till föga nytta för den som har svårt att förstå. Om du nu verkligen vill lägga dig vinn om att alla ska kunna förstå, vore det bättre att du höll dig till rimliga argument och logiska samband. Tänker jag. Men jag kanske inte har de förståndsgåvor man måste ha för att se igenom den snårskog av brusten logisk och falska argument som du försöker bygga upp i folkbildningens namn...
  • StilaM
    Här och nu skrev 2011-06-09 12:08:17 följande:
    Finns inga regler för kungen heller ang. vilka klubbar han vill gå på eller vilka han vill umgås med.
    Jodå. Som representant för nationens kultur blir han av hävd en symbol för vår värdegrund, så som den uttrycks i vår lagstiftning. Däri begränsas ju hans möjligheter till exv kaffeflickor.
  • StilaM

Såhär beskrivs den svenska värdegrunden i en av skolans förordningar:

Det svenska samhället vilar på respekt för de mänskliga rättigheterna och grundläggande demokratiska värderingar. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande.

Ser du nu, Här och nu?

• StilaM
    Här och nu skrev 2011-06-10 21:15:56 följande:
    Jag är pedagog, så det där kan jag rabbla i sömnen. På vilket sätt har kungen inte uppnått detta o på vilket sätt måste han leva upp till det mer än andra?

"Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla" - du tycker att detta harmonierar med umgänge med kaffeflickor och maffiabossar? Då är du en kass pedagog som bara rabblar men inte förstår väredgrunden.

Kungen måste leva upp till detta för att han är nationens symbol - det är i princip hans enda uppdrag: att representera vårt lands sedvänjor och värdegrund. Om Nisse i Hult ger faen i värdegrunden så betyder det ju inget.

Svar på tråden Är kungens fritid hans privatsak?