• Cem

Kan man frysa en moussetårtor?

Hej, Jag ska i sommar göra massor med moussetårtor av olika smak. Kan man frysa all typ av mousse eller måste jag hitta ett recept där dom säger att det kan frysas? Och hur länge kan det ligga i frysen? Sen så har jag hört att man ska frysa en tårta i ett dygn om man lägger sugarpaste. Någon som vet hur länge och varför man lägger tårtan färdig med sp på i frysen? Hoppas nån kan svara:)

• Svar på tråden Kan man frysa en moussetårtor?
  • Muminstjej

Moussetårtor kan du frysa, om det är ett vanligt mousserecept. Och inga konstigheter?
    Dom ska ju oftast frysas.

Hur menar du att du ska lägga SP:n?
    Ska du göra tårtan bara i mousse och klä i SP har du tänkt? Det kan nog bli lite knepigt.

• Erki

Jag tror hon menar att det skall vara mousse mellan tårtbottnar??

• Muminstjej

Att fylla en tårta med mousse mellan tårtbottnar är inget jag har erfarenhet av. Så det törs jag inte vara på hur du ska göra. Men kan tänka mig att du måste ha tagit tårtan direkt ur frysen för att få till det med SP, om du har tänkt täcka tårtan med det? Annars kan jag tro att den kommer röra sig mycket och bli svår att få jämn...

Varför inte göra en trelagers moussetårta, det är ju jätte fint!
    Ljuschoklad, vit och mörkchoklad. Gör ett chokladstängsel och sätt runt tårtan och dekorera med färska frukter!

Lycka till!

• Mysanochmimer
    Muminstjej skrev 2011-06-04 11:58:14 följande:
    Att fylla en tårta med mousse mellan tårtbottnar är inget jag har erfarenhet av. Så det törs jag inte vara på hur du ska göra. Men kan tänka mig att du måste ha tagit tårtan direkt ur frysen för att få till det med SP, om du har tänkt täcka tårtan med det? Annars kan jag tro att den kommer röra sig mycket och bli svår att få jämn...

Varför inte göra en trelagers moussetårta, det är ju jätte fint!
    Ljuschoklad, vit och mörkchoklad. Gör ett chokladstängsel och sätt runt tårtan och dekorera med färska frukter!

Lycka till!
    Den rör sig inte alls mycket, inte mer än en vanlig tårta
    Använder ofta mousse som fyllning och fryser dom aldrig, har dock fryst överbliven mousse utan problem.
     och kollar man in andra, duktigare, tårtbloggare så gör dom också det , använder mousse alltså
  • Muminstjej
    Mysanochmimer skrev 2011-06-04 13:40:35 följande:
    Den rör sig inte alls mycket, inte mer än en vanlig tårta
    Använder ofta mousse som fyllning och fryser dom aldrig, har dock fryst överbliven mousse utan problem.
     och kollar man in andra, duktigare, tårtbloggare så gör dom också det , använder mousse alltså
    Kanske de använder sig av en tjockare typ av mousse då. För den jag gör och vi gjorde på konditoriet, den hade varit omöjlig och täcka med SP. Den måste stå i frysen i några timmar... Men den använde vi till att göra franska moussetårtor, i tre lager. Med tre olika smaker.

Men det är klart, gör man en hårdare mousse, då går det ju! Men sånt recept har inte jag, för jag använder mig inte av sånna mousser.
  • Cem

Klart jag ska ha bottnar i mellan. Kanske uttryckte mig konstigt. Jag ville bara vara säker på att det gick all frysa all sorts mousse. Det är till en bröllopstårta jag ska göra. Har inget lust att baka om allt för att det skar sig i frysen. Behöver vara säker.

• Mysanochmimer
    Muminstjej skrev 2011-06-04 16:30:33 följande:
    Kanske de använder sig av en tjockare typ av mousse då. För den jag gör och vi gjorde på konditoriet, den hade varit omöjlig och täcka med SP. Den måste stå i frysen i några timmar... Men den använde vi till att göra franska moussetårtor, i tre lager. Med tre olika smaker.

Men det är klart, gör man en hårdare mousse, då går det ju! Men sånt recept har inte jag, för jag använder mig inte av sånna mousser.
    ok
Svar på tråden Kan man frysa en moussetårtor?