• MirandaPanda

Varför hemförsäkring?

Måste man verkligen ha en hemförsäkring?
    Jag räknade ut för ett tag sedan att allt jag äger är värt kanske 40 000 kr. Är det då någon vits med att ha en hemförsäkring? Det kostar ju ändå en del pengar, och de kan jag väl i så fall lika gärna sätta in på ett sparkonto?

Jag är, som ni förstår, inte särskilt insatt i försäkringsvärlden, så alla åsikter för eller emot är välkomna.

• Svar på tråden Varför hemförsäkring?
  • Norahs mamma

Ifall att huset brinner ner så kan det vara kul att få ut på försäkrinegn...
    Ifall man får en vattenskada, inbrott, ett träd som blåser ner mm mm

• Vanilj

Det är om du får inbrott eller om det brinner upp m.m tror det är mycket viktigare om du ägare lägenhet/hus.
    Har du inte det igenom ditt fack?

• MirandaPanda

Tack för era svar.

Jag är bara hyresgäst, så alla sådana större saker, är väl utanför mitt ansvar? Inbrott känns inte heller så skrämmande, vad ska de ta med sig liksom?

Genom facket har jag olycksfallsförsäkring, men inget mer.

Frågan kvarstår...

• Petra i Kattland

Jag har en väninna som fick en saftig räkning (ca 200.000kr) från hyresvärden när hennes hyreslägenhet brann och blev totalförstörd. Hon hade ingen försäkring och ingen aning om att man blev betalningsskyldig... Visste inte jag heller innnan. Föreslår att du skaffar en hemförsäkring!

• listo

Ja alltså om man bor i hyreslägenhet och råkar ut för något sådant som t.ex
    Petra beskrev, eller ännu värre, att hela hyreshuset brinner ner p.g.a. brand
    som startat i ens egen lägenhet, så kan det bli dyyyyyyrt.
    Hemförsäkringen täcker ju de skador som uppstår vid t.ex. brand eller inbrott.
    Vill du betala sådant ur egen ficka så är det väl okej att hoppa över hemförsäkringen,
    men med tanke på att en hemförsäkring för hyreslägenhet ofta är väldigt billig
    så tycker jag det är dumt att avstå...

En del hyresvärdar har förresten som krav att hyresgästerna måste ha hemförsäkring.

• MirandaPanda

Oj oj, det där låter inget bra! Hade hon själv någon del i att det brann, eller fick hon betala ändå?

Börjar känna mig manad att skaffa den där försäkringen trots allt.

Fler åsikter/skrämmande historier som får mig att ta mig samman?

• Karpet

Dessutom ingår det en del andra grejer i en hemförsäkring. T ex reseförsäkring.

• Mirimaxx

¨Jag råder dig till att skaffa hemförsäkring!! För några år sedan missade jag mitt byte av försäkringsbolag med hemförsäkringen... då brann det hemma hos mig och eftersom jag inte hade nån hemförsäkring, fick jag stå för allt själv... hade jag inte haft turen att lyckas ordna det så hade det kostat dryga 200.000 att sanera lght och det hade jag fått betala då... Så mitt råd är att ALLTID ha en hemförsäkring

• Ullet14

Om du orsakar ex brand i din lägenhet måste du ha hemförsäkring, samma sak m resor utomlands etc, det behöver du din hemförsäkring till el om ngn i ditt hushåll orsakar skador så har du en del atth ämta där också. Hellre överförsäkrad än underförsäkrad tycker jag.

• ladyhawk

Hemförsäkringen består egentligen av flera olika försäkringar som dels kan ersätta skador på din privata egendom och dels ge ersättning om du själv skadas eller blir skadeståndsskyldig:

Egendomsförsäkring ? kan ersätta skador på saker du äger, hyr eller lånar för huvudsakligen privat ändamål.

Ansvarsförsäkring ? kan betala ersättning om du som privatperson blir skadeståndsskyldig.

Personförsäkring vid överfall ? kan ge ekonomisk ersättning om du får personskador efter att ha utsatts för t ex misshandel eller våldtäkt.

Rättsskyddsförsäkring ? kan betala dina kostnader för juridiskt ombud om du råkar i tvist med någon.

Reseförsäkring ? ingår i de flesta hemförsäkringar och ger ett utökat skydd när du reser. Den gäller i de flesta fall i 45 dagar.

Allrisk-, oturs- och hemplusförsäkring kallas de tilläggsförsäkringar till hemförsäkringen som ger ett utökat skydd för din egendom. Allriskförsäkringen kan även tecknas för särskilt värdefulla saker som du brukar ta med dig utanför hemmet t ex musikinstrument, smycken, pälsar.

Svar på tråden Varför hemförsäkring?