• MirandaPanda

Varför hemförsäkring?

Måste man verkligen ha en hemförsäkring?
    Jag räknade ut för ett tag sedan att allt jag äger är värt kanske 40 000 kr. Är det då någon vits med att ha en hemförsäkring? Det kostar ju ändå en del pengar, och de kan jag väl i så fall lika gärna sätta in på ett sparkonto?

Jag är, som ni förstår, inte särskilt insatt i försäkringsvärlden, så alla åsikter för eller emot är välkomna.

• Svar på tråden Varför hemförsäkring?
  • MirandaPanda

Tack för alla bra svar!

Kollar upp försäkringar på nätet just nu...

• ladyhawk

Jämför If, Trygg Hansa och Länsförsäkringar. Kolla också vilka som ger bäst totalpris om du har fler försäkringar. *tipsar lite mera*

• MirandaPanda

Ladyhawk: wow, vilken expert du är

Ni har lyckats övertyga mig om att det inte är någon dum idé med hemförsäkring. Blanketter och information är efterskickade och dimper ner i min brevlåda inom kort.

Tack för hjälpen!

• ladyhawk

Sålde försäkringar förut och min sambo är skadereglerare. *yrkesskadad*

• emmzan

MirandaPanda: Kolla om "sockenbolagen" finns där du bor..vi tog både hemförsäkring och bilförsäkring hos dom, var halva priset när vi jämförde mot bl.a. If..ett tips bara

• maribah

Annars finns ju Aktsam också. Som har både bil- och villa/hemförsäkringar till bra priser :)

• luzorsus

Sen är oftast det man äger värt me rän man tror, om man räknar cdskivor, filmer, kläder, skor, husgeråd, allt sånt drar ihop ganska snabbt.............

• ladyhawk

Lösöre: Vi räknade med 4000:- per kvadratmeter på villa (ex. 400.000:- för 100 kvm) och 100.000:- per rum på lägenheter (ex 300.000:- för 3 rok). Det här var våren 2004. Vet inte om de ökat på nu.

Sockenbolagen, tillhör de Länsförsäkringer eller är de fristående?

• Beloved

sockenbolagen samarbetar väl med lite olika bolag runt om i sverige, så har iaf jag uppfattat dem

hemförsäkring är guld värt ifall det behövs och vi betalar knappt 1300 för ett år och då är vi genomförsäkrade och har en del tillägg och storahem och jag vet inte allt.

• emmzan

I vårt län (västernorrland) samarbetar dom med Mittförsäkringar så det är nog lite olika men man kan läsa mer på deras hemsida www.sockenbolagen.se

• maribah

Vi räknar fortfarande på 4000 per kvadrat på villa i alla fall. Som MINIMUM..

• MirandaPanda

Hej på er alla hjälpsamma människor!

Jag hittade en hemförsäkring för studenter som verkar passa mig bra (dvs den var inte särskilt dyr ) Ska skicka in blanketten imorgon.

Stort tack för ert engagemang.

Svar på tråden Varför hemförsäkring?