Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

4-åring som bajsar på sig...

Hej!
    Problem med bajs och kiss hos förskolebarn har sällan några rent medicinska orsaker. Oftare handlar det om en blandning av utvecklingsfrågor ,som barnet måste lösa inom sig och om förändringar i den yttre miljön som ombyggnad, byte av dagis, nytt syskon eller liknande.
    Att ha kontroll över sitt bajsande och kissande är en viktig uppgift för barn som lätt kan störas av att andra saker händer och då regredierar de, (går tillbaka till en tidigare ålder i sitt fungerande).
    Det låter som om det är något sådant som skett med er son.
    Det bästa ni kan göra är att stödja honom utan att ta över och börja bestämma när och hur han ska bajsa och kissa. Han vet ju det sen tidigare. När han känner sig lugn och harmonisk kommer säkert de här symtomen att gå över. Försök att hålla undan era farhågor och lägg så lite uppmärksamhet vid misstagen som möjligt. Lär honom också hur han ska hantera situationen och byta och tvätta sig.
    Med vänlig hälsning,
    Margit Ekenbark 

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Som jag sa i mitt tidigare svar så brukar de här symtomen gå över om man skapar en god och lugn miljö kring barnet. Det här är ett sätt att reagera som ju är ganska provocerande för föräldrar och omgivning. Då kan det lätt bli så att själva symtomet, dvs bajsandet för för mycket uppmärksamhet. Det är också därför det är bra att inte bli för omhändertagande i samband med att han bajsat. Självklart måste ni visa honom hur han ska göra och hjälpa honom med det han inte klarar. Men låt honom ta så mycket ansvar för sitt bajsande som det är möjligt och lägg i stället ert focus på att fundera över andra och trevligare saker ni kan ägna er tid med honom till.
    Ofta är det svårt att se saker man ska ändra på i sin egen familj, för man gör ju ändå alltid sitt bästa, och då kan det vara en hjälp att få någon utomståendes synpunkter. Men jag tycker att ni ska börja själva och jobba enligt min modell så kan ni eventuellt senare ta ett nytt beslut om ni känner att ni kör fast.
    Med vänlig hälsning,
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 4-åring som bajsar på sig...