• Anonym (K)

Hur reagerar du på ett barn fullt med blåmärken?

Om du på stranden ser ett barn som har jätte mycket med blåmärken, hur reagerar du då? Hur tänker du?

Med mycket blåmärken, menar jag blämärken på benen upp på låren, ett stort mitt på ryggen, i pannan, på armarna.

• Svar på tråden Hur reagerar du på ett barn fullt med blåmärken?
  • solskina

Att den troligen varit med om en olycka.

Hade den blivit misshandlad hade den inte varit på stranden, dom barnen göms undan till blåmärkerna är borta.

• lunkentuss
    solskina skrev 2011-06-04 08:23:57 följande:

Att den troligen varit med om en olycka.

Hade den blivit misshandlad hade den inte varit på stranden, dom barnen göms undan till blåmärkerna är borta.

skulle tänka samma...
  • Marnet

Jag skulle nog inte reagera eftersom min dotter e en som alltid har massor med blåmärken överallt.

• Anonym (blåmärke)

Mina barn (2 st) har alltid en massa blåmärken på benen. Jag är alltid lite rädd att bli anmäld till soc eftersom barn inte verkar få ha blåmärken i dagens samhälle. Jag vet inte riktigt hur de leker men blåmärken finns där alltid. Tyvärr.

• The past is now

Ett vilt barn skulle jag tänka. Min bror var alltid blå,lila,gul,rödflammig, sårig...ja allt du kan tänka dig och ibland skämdes vi alla i familjen när vi tex då var på badplatser...men vad göra? 

Min minsting är lite så nu...men absolut inte lika illa som min bror var men endå.. men inte sjutton går jag runt och tror att andra ska tro att någon slår honom!? Vad hemskt isåfall.

• Anonym

Jag skulle tro att det var ett normalt lekande, vilt barn som fått många blåmärken. Mina barn är fulla av blåmärken efter sina vilda lekar och det blir både på armar och ben och i ansiktet emellanåt!

• Anonym (K)

Ok, skönt att höra att de flesta tänker så.

Var lite orolig vad andra föräldrar skulle tänka när de ser min dotter på stranden i dag. Hon är helt enkelt en 2-åring som är högt och lågt jämt och totalt orädd. Så hon har ständigt mängder av blåmärken även på ställen som man tänker att man inte slår sig så lätt på som mitt på rumpan och ryggen. Så vi åkte till stranden i dag och hon fullt med blåmärken och vad jag kunde se så såg jag inte något barn som hade så många blåmärken. Sedan åkte vi hem med ennu ett nytt blivande blåmärke och en stor rispa på ryggen.

Vet inte om föräldrar i dag springer runt efter sina barn eller om min tjej är ovanligt aktiv. Vi har alltid haft ett ganska avslappnat förhållningsätt till hennes lek och med den olyckor då och då. Vi låter henne klättra och springa lite om hon vill, vi finns inte enhalvmeter bakom henne ständig vilket skulle göra henne tokig då hon vill prova och göra allt själv. Otroligt nog har det aldrig skett några riktigt farliga olyckor.

• Anonym (xxx)

Med den erfarenhet jag har skulle jag kanske dela med mig av dem... Min dotter har något som heter itp och jag tror att många inte söker för blåmärken. Det är alltid bra att kolla upp om barnen har många blåmärken. Det kan vara individuellt och som sagt ett barn som helt enkelt är extremt aktiv och slår sig mycket men det kan också vara något annat. Det går att göra något åt och till och med leukemi för barn har en otroligt god prognos idag.

Leukemi kommer ju oftast med en massa andra symptom so trötthet ex, men det gör inte alltid itp. Itp hos barn läker oftast ut av sig själv och kommer oftast efter en kraftig virusinfektion som tex vattkoppor eller en vaccination. 

Det är tydligen en del barn med itp som inte kommer till läkare förrän någon anmäler föräldrarna för misstanke om misshandel.

Jag tycker inte du skall vara orolig men tipsar om att söka läkare för blodprov så man antingen kan utesluta något sjukligt eller behandla.

jag hoppas att jag inte låter negativ, tvärtom är jag för kunskap och för att man skall slippa oroa sig i onödan.

Lycka till med ert lilla yrväder! 

Svar på tråden Hur reagerar du på ett barn fullt med blåmärken?