• Björkpollen

    Kan någon berätta för mig slutstadiet när någon dör i cancer

    En nära anhörig ligger hemma och mest sover. Behandlingarna har inte tagit längre o läkarna har sagt att det bara finns en sak kvar nu. Döden.
    Jag finns inte i samma stad. Jag vet inte hur lång tid det är kvar...mer än att människan det handlar om är hemskt trött och mestadels sover/slumrar. Magen är full med tumörer och näringen fås mest med näringsdrycker. I övrigt klar och inte väldigt ont har inte fått morfin ännu även om hon har sprutor hemma för behov.

    Vill någon berätta sin erfarenhet?

  • Svar på tråden Kan någon berätta för mig slutstadiet när någon dör i cancer
  • Amazina

    Jag är IVA-sjuksköterska, vad exakt är det du vill veta?

  • Björkpollen

    Tack. Ja...jag undrar om det måste vara smärtsamt. Jag undrar om man kan leva länge i det tillståndet som hon är nu eller är det bara dagar kvar. Kan man hoppas på veckor. Eller till o med månader?

     Jag undrar (jag panikskriker)...finns det någon som överlevt från detta, finns det någon där det plötsligt vänt fast alla läkare sagt att det är slut nu.

    Är det troligt att hon rätt vad det är bara somnar och inte vaknar upp. Ja, det förstår jag att hon gör, men kan hon få somna fint?

    (Kan du eller någon annan säga åt de högre makterna att det här inte går för sig. Jag har skrikit mig hes redan).

  • Alvis79

    Min älskade pappa dog i cancer för 3,5 år sedan så jag känner igen mig i precis det du skriver med panik och hoppet som ändå finns kvar nånstans. 2 år innan pappa dog så dog även min mamma.