• Björkpollen

    Kan någon berätta för mig slutstadiet när någon dör i cancer

    En nära anhörig ligger hemma och mest sover. Behandlingarna har inte tagit längre o läkarna har sagt att det bara finns en sak kvar nu. Döden.
    Jag finns inte i samma stad. Jag vet inte hur lång tid det är kvar...mer än att människan det handlar om är hemskt trött och mestadels sover/slumrar. Magen är full med tumörer och näringen fås mest med näringsdrycker. I övrigt klar och inte väldigt ont har inte fått morfin ännu även om hon har sprutor hemma för behov.

    Vill någon berätta sin erfarenhet?

  • Svar på tråden Kan någon berätta för mig slutstadiet när någon dör i cancer
  • Amazina

    Jag är IVA-sjuksköterska, vad exakt är det du vill veta?

  • Björkpollen

    Tack. Ja...jag undrar om det måste vara smärtsamt. Jag undrar om man kan leva länge i det tillståndet som hon är nu eller är det bara dagar kvar. Kan man hoppas på veckor. Eller till o med månader?

     Jag undrar (jag panikskriker)...finns det någon som överlevt från detta, finns det någon där det plötsligt vänt fast alla läkare sagt att det är slut nu.

    Är det troligt att hon rätt vad det är bara somnar och inte vaknar upp. Ja, det förstår jag att hon gör, men kan hon få somna fint?

    (Kan du eller någon annan säga åt de högre makterna att det här inte går för sig. Jag har skrikit mig hes redan).

  • Alvis79

    Min älskade pappa dog i cancer för 3,5 år sedan så jag känner igen mig i precis det du skriver med panik och hoppet som ändå finns kvar nånstans. 2 år innan pappa dog så dog även min mamma.

    Pappa hade först lungcancer i 7 år som de sista 2 åren spred sig till levern och tjocktarmen. Jag hoppades in tills de sista veckorna att allt bara skulle vända och ett mirakel skulle inträffa. Den sista tiden låg han på ett fint hospice där personalen var snäll och vänlig både mot mig och honom. Jag fick besked att det nog inte var mer än en månad kvar och jag kan inte med rättvisa beskriva hur det kändes att höra det.

    Det är såklart omöjligt att säga om någon kan somna in fint,men vad det gäller min far så gjorde han det. Jag tror inte att han hade ont,han fick ju mycket morfin och han var inte heller rädd utan han tyckte nog att det var lite skönt att släppa taget efter en lång kamp. Han dog ett par minuter efter att jag lämnat honom för att gå hem och äta lunch och jag var lättad hur sjukt det än låter för att lidandet var över och han fick ro. Jag och han hade en väldigt fin och stark relation och på nåt sätt blev det lättare av det,det fanns liksom inget gammalt groll eller så.

    Jag tog ledigt från jobbet den sista tiden,dels för att kunna finnas tillhands och dels för att jag inte kunde fungera på jobbet. Jag kunde inte tänka på något annat än död och elände under en lång tid. Jag kunde inte äta,inte sova.
    Det var ett par jobbiga år både före och efter,men nu pluggar jag och mår bra även om jag saknar både honom och mamma och tänker på dem varje dag.

  • thebettygirl

    Döden kan se så olika ut. Min pappas kan inte beskrivas med ord. Han hade hjärntumörer. Under de månader som hans sjukdom var känd så tog de allt mer av honom. Tillslut så var det bara en svag skugga kvar honom. Sjukdomen tog alla hans förmågor ifrån honom. Han kunde inte äta själv utan blev tvungen att bli matad med puré. Han kunde inte gå, stå eller knappt sitta själv. Han kunde inte prata eller förmedla sig med sin omgivning. Länge kunde man se i hans ansiktsuttryck vad han ville, men i slutet tog sjukdomen även dom ifrån honom. Till slut var han inget annat än ett tomt skal. En grönsak i människoformat. Infektionskänslig som han var så drabbades han tillslut av lunginflammation och de sista dagarna sov han. Ända fram till slutet. Men hans sista 15-20 minuter i livet så vaknade han upp. För första gången på länge kände jag igen min pappa. Hans ansiktsuttryck, ögonen, hela han var den pappa som jag kände igen, den som varit innan sjukdomen kom och började äta av honom. Jag pratade med pappa. Berättade hur mycket jag älskade honom. Jag tog upp barndomsminnen, hur han ahde varit min stora trygghet. Jag sa att det var ok för honom att "gå" om han ville. Att vi alla i familjen tyckte det. Jag var den enda som var där och då, men jag hade bett sköterskorna att ringa efter dom och de var på väg. Jag sa att han kunde vänta på dom, men att de skulle förstå om han bestämde sig för att gå. Jag sa att vi älskade honom så djupt. Att vi inte ville att han skulle lida något mer. För även om han troligtvis aldrig hade fysiskt ont så var det så tydligt att det hade varit desto mer smärtsamt för honom fysiskt. Att inte kunna längre. Att veta att han snart inte skulle finnas till för sin familj längre. Att se en efter en av sina förmågor försvinna och bli allt mer beroende av andra. Jag lovade att jag skulle ta hand om mamma. Och jag sjöng för honom. Jag sjöng låtar som han tyckte om att höra mig sjunga när jag var liten. På sätt och vis kändes det som det handlade om en betydligt längre stund än 15-20 minuter, men det är den tid som sköterskorna som var närvarande i efterhand sa att det hade handlat om.

    Plötsligt så fick han syn på något strax bakom mig. Minen och blicken får mig att vända mig om för att se vad det var han såg. Men jag såg inget. Jag frågade vad det var han såg. Han tittade på mig och sedan på det som fanns bakom mig. Sedan såg han på mig igen, frågande, precis som om han hade undrat om jag inte såg det han såg. Och blicken, hans reaktion... Jag kände avundsjuka för att jag inte fick se det han såg för bara det jag såg hos honom, i hans reaktion så måste det varit något otroligt vackert, vackrare än vad ord kan beskriva... Än en gång sa jag att han fick gå om han ville. Han tittade på mig en sista gång, den här gången såg det som han sa farväl, tittade åter på det som han såg bakom mig. Sen var han borta. Det var precis som om han hade gått dit där det han hade sett var. Och jag grät. Men samtidigt var jag så lättad. Jag var så glad att jag hade fått dela denna stund med pappa, en stund som är det vackraste jag någonsin upplevt. Men även det sorgligaste då det innebar att pappa därmed var borta för gott.

    Jag har många gånger sedan dess funderat på vad det var han såg. En gång hittade jag en text som en man hade skrivit om sin cancersjuke pappa. Även hans pappa hade hjärntumörer. Även hans pappas tillstånd var som min, han kunde inte prata eller något annat. Till slut var den sista stunden kommen. Det var i alla fall vad alla trodde, även pappan. Men tydligen var det inte meningen just då. För plötsligt så vände det, mycket snabbt. Och pappan blev bättre. Och han fick tillbaka talet. Och då kunde han berätta att han då när alla trodde att den sista stunden var kommen hade sett ett par utomjordiskt vackra änglar. Han ville följa med dom, men de frösvann utan honom och i samma veva som de försvann så började han att må allt bättre, men han hade en stark längtan efter att få träffa dom igen, och få se deras värld. Pappan blev som sagt var piggare och levde i ytterligare några år innan sjukdommen till slut tog honom.

    Jag är inte troende. Jag tror inte på någon gud eller liknande. Men ändå så tror jag på att pappa såg något. För mig spelar det egentligen ingen roll om det verkligen var något han såg, eller om det var kemikalier i hjärnan som framkallade syner hos honom. För mig räcker det att veta att hans sista stund var otroligt vacker, och att det var något som jag tror också var vad han upplevde under sina sista minutrar i livet. Och det är jag så otroligt tacksam över. Tacksam för att hans sista stund var så vacker, så rofylld och att jag fick vara hos honom och uppleva den. Och detta har hjälpt mig att bearbeta min sorg efter honom.

    Jag hoppas TS att din anhörige får ett lika vackert slut. Och som sagt var, det finns fall där det har vänt, även om det har sett ut att det har kommit till slutet.

  • Björkpollen

    Tack snälla snälla fina ni för er tid och era rader. Det var fint att få.  Sitter här o gråter när jag läser era berättelser. Jag reser iväg nu. Jag hoppas hinna träffa den här personen. Mest av allt hoppas jag att de där fina änglarna försvinner iväg en stund och att vi får några år till med den här personen. Detta är inte realistiskt, men det finns alltid undantag.
    Tack än en gång.

  • Quiet thoughts
    thebettygirl skrev 2011-06-09 22:27:35 följande:
    Döden kan se så olika ut. Min pappas kan inte beskrivas med ord. Han hade hjärntumörer. Under de månader som hans sjukdom var känd så tog de allt mer av honom. Tillslut så var det bara en svag skugga kvar honom. Sjukdomen tog alla hans förmågor ifrån honom. Han kunde inte äta själv utan blev tvungen att bli matad med puré. Han kunde inte gå, stå eller knappt sitta själv. Han kunde inte prata eller förmedla sig med sin omgivning. Länge kunde man se i hans ansiktsuttryck vad han ville, men i slutet tog sjukdomen även dom ifrån honom. Till slut var han inget annat än ett tomt skal. En grönsak i människoformat. Infektionskänslig som han var så drabbades han tillslut av lunginflammation och de sista dagarna sov han. Ända fram till slutet. Men hans sista 15-20 minuter i livet så vaknade han upp. För första gången på länge kände jag igen min pappa. Hans ansiktsuttryck, ögonen, hela han var den pappa som jag kände igen, den som varit innan sjukdomen kom och började äta av honom. Jag pratade med pappa. Berättade hur mycket jag älskade honom. Jag tog upp barndomsminnen, hur han ahde varit min stora trygghet. Jag sa att det var ok för honom att "gå" om han ville. Att vi alla i familjen tyckte det. Jag var den enda som var där och då, men jag hade bett sköterskorna att ringa efter dom och de var på väg. Jag sa att han kunde vänta på dom, men att de skulle förstå om han bestämde sig för att gå. Jag sa att vi älskade honom så djupt. Att vi inte ville att han skulle lida något mer. För även om han troligtvis aldrig hade fysiskt ont så var det så tydligt att det hade varit desto mer smärtsamt för honom fysiskt. Att inte kunna längre. Att veta att han snart inte skulle finnas till för sin familj längre. Att se en efter en av sina förmågor försvinna och bli allt mer beroende av andra. Jag lovade att jag skulle ta hand om mamma. Och jag sjöng för honom. Jag sjöng låtar som han tyckte om att höra mig sjunga när jag var liten. På sätt och vis kändes det som det handlade om en betydligt längre stund än 15-20 minuter, men det är den tid som sköterskorna som var närvarande i efterhand sa att det hade handlat om.

    Plötsligt så fick han syn på något strax bakom mig. Minen och blicken får mig att vända mig om för att se vad det var han såg. Men jag såg inget. Jag frågade vad det var han såg. Han tittade på mig och sedan på det som fanns bakom mig. Sedan såg han på mig igen, frågande, precis som om han hade undrat om jag inte såg det han såg. Och blicken, hans reaktion... Jag kände avundsjuka för att jag inte fick se det han såg för bara det jag såg hos honom, i hans reaktion så måste det varit något otroligt vackert, vackrare än vad ord kan beskriva... Än en gång sa jag att han fick gå om han ville. Han tittade på mig en sista gång, den här gången såg det som han sa farväl, tittade åter på det som han såg bakom mig. Sen var han borta. Det var precis som om han hade gått dit där det han hade sett var. Och jag grät. Men samtidigt var jag så lättad. Jag var så glad att jag hade fått dela denna stund med pappa, en stund som är det vackraste jag någonsin upplevt. Men även det sorgligaste då det innebar att pappa därmed var borta för gott.

    Jag har många gånger sedan dess funderat på vad det var han såg. En gång hittade jag en text som en man hade skrivit om sin cancersjuke pappa. Även hans pappa hade hjärntumörer. Även hans pappas tillstånd var som min, han kunde inte prata eller något annat. Till slut var den sista stunden kommen. Det var i alla fall vad alla trodde, även pappan. Men tydligen var det inte meningen just då. För plötsligt så vände det, mycket snabbt. Och pappan blev bättre. Och han fick tillbaka talet. Och då kunde han berätta att han då när alla trodde att den sista stunden var kommen hade sett ett par utomjordiskt vackra änglar. Han ville följa med dom, men de frösvann utan honom och i samma veva som de försvann så började han att må allt bättre, men han hade en stark längtan efter att få träffa dom igen, och få se deras värld. Pappan blev som sagt var piggare och levde i ytterligare några år innan sjukdommen till slut tog honom.

    Jag är inte troende. Jag tror inte på någon gud eller liknande. Men ändå så tror jag på att pappa såg något. För mig spelar det egentligen ingen roll om det verkligen var något han såg, eller om det var kemikalier i hjärnan som framkallade syner hos honom. För mig räcker det att veta att hans sista stund var otroligt vacker, och att det var något som jag tror också var vad han upplevde under sina sista minutrar i livet. Och det är jag så otroligt tacksam över. Tacksam för att hans sista stund var så vacker, så rofylld och att jag fick vara hos honom och uppleva den. Och detta har hjälpt mig att bearbeta min sorg efter honom.

    Jag hoppas TS att din anhörige får ett lika vackert slut. Och som sagt var, det finns fall där det har vänt, även om det har sett ut att det har kommit till slutet.
    Vet inte om du läser det här, för det är så länge sedan nu, inlägget skrevs. Men just det du skriver om att din pappa såg något strax innan, så har jag i någon bok läst att det alltid som oftast är en kär anhörig som möter en på andra sidan, som vill ta emot en när det är dags. Jag tror alltså din pappa kanske hade någon som väntade på honom och att han såg på dig så frågande om det var okej nu att han mötte upp den väntande.

     Jag tror, eller jag VILL tro på det. Jag har själv mist mina föräldrar samt min dotter i den hemska sjukdomen. Sådana berättelser som dina får min vardag att lätta lite när jag som värst saknar mitt eget barn.

    Till TS skickar jag en kram också.
    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget Lykke 2011
  • desireesöde

    hej

    jag har en halvsyster som är 30 år gammal, hon upptäckte sin första knöl i höger bröst för lite mer än 6 år sedan. hon sökte hjälp för detta men det tog vården 1 år innan de tittade på henne och tog sedan bort hela högra bröstet mkt snabbt efter att de konstaterat att d hittat en tumör. hon efterbehandlades och efter lite över 4 år opererades en protes in i bröstet med metall i. ( kommer tillbaka till det). hon skulle bli friskförklarad i maj 2013. i februari 2013 åkte hon in för starka magsmärtor och de bestämde sig för att operera något d trodde var gallsten när de öppnade upp såg de att hon hade metastaser i hela lever och fann sedan i hela lymf systemet. hon sattes omedelbart på cellgift som till en början verkade fungera men som tiden gick blev den mer aggressiv och i maj konstaterades att det hade spridit sig vidare till höft,ryggmärg, bröstben och även till vänster bröst hon hade vid denna tid fått max 2 år att leva. sedan har man fått besked om 7-8 månader med cellgift. augusti 2013 tog hennes läkare beslutet att hon inte skulle få mera cellgift. hur långt har man då kvar??? hon har haft infektioner får ingen pump, pga infektioner, blodförgifning, nu lunginflammation, och 1 september intelängre kapastitet att kunna äta. jag förstår ingenting. hon har en dotter på 2 år , hon skall gifta sig på lördag den 14 september 2013. mot alla odds. men någon som haft denna erfarenhet, vad pratar vi dagar, veckor ,månader. känner mig så frustrerad och hjälplös. känner inte att jag hänger med jag hör allt men förstår det inte, bara fakta?!?

    älskade syster   

  • MikaelaKarespang

    Jag hoppas du ser detta fastän det är länge sedan du skrev. Jag kan inte sluta gråta när jag läser detta..min pappa gick också bort i hjärntumör för snart 4,5 år sedan..jag pratar inte mycket om det. Om hur jag mår, tänker på och min upplevelse av detta.. jag har fortfarande sparat hans kläder som är nytvättade, hans brandmansutrustning, gosedjuret han fick av oss barn när han låg på sjukhuset. Jag vågar inte prata så mycket om detta, speciell inte med min familj. För min sambo så säger jag bara "Pappa brukade säga.." "Pappa gjorde så..". Hab hann aldrig träffa honom och det känns som att han inte förstår. Att hab inte är så brydd.. jag ville bara skriva av mig. kram.


    thebettygirl skrev 2011-06-09 22:27:35 följande:
    Döden kan se så olika ut. Min pappas kan inte beskrivas med ord. Han hade hjärntumörer. Under de månader som hans sjukdom var känd så tog de allt mer av honom. Tillslut så var det bara en svag skugga kvar honom. Sjukdomen tog alla hans förmågor ifrån honom. Han kunde inte äta själv utan blev tvungen att bli matad med puré. Han kunde inte gå, stå eller knappt sitta själv. Han kunde inte prata eller förmedla sig med sin omgivning. Länge kunde man se i hans ansiktsuttryck vad han ville, men i slutet tog sjukdomen även dom ifrån honom. Till slut var han inget annat än ett tomt skal. En grönsak i människoformat. Infektionskänslig som han var så drabbades han tillslut av lunginflammation och de sista dagarna sov han. Ända fram till slutet. Men hans sista 15-20 minuter i livet så vaknade han upp. För första gången på länge kände jag igen min pappa. Hans ansiktsuttryck, ögonen, hela han var den pappa som jag kände igen, den som varit innan sjukdomen kom och började äta av honom. Jag pratade med pappa. Berättade hur mycket jag älskade honom. Jag tog upp barndomsminnen, hur han ahde varit min stora trygghet. Jag sa att det var ok för honom att "gå" om han ville. Att vi alla i familjen tyckte det. Jag var den enda som var där och då, men jag hade bett sköterskorna att ringa efter dom och de var på väg. Jag sa att han kunde vänta på dom, men att de skulle förstå om han bestämde sig för att gå. Jag sa att vi älskade honom så djupt. Att vi inte ville att han skulle lida något mer. För även om han troligtvis aldrig hade fysiskt ont så var det så tydligt att det hade varit desto mer smärtsamt för honom fysiskt. Att inte kunna längre. Att veta att han snart inte skulle finnas till för sin familj längre. Att se en efter en av sina förmågor försvinna och bli allt mer beroende av andra. Jag lovade att jag skulle ta hand om mamma. Och jag sjöng för honom. Jag sjöng låtar som han tyckte om att höra mig sjunga när jag var liten. På sätt och vis kändes det som det handlade om en betydligt längre stund än 15-20 minuter, men det är den tid som sköterskorna som var närvarande i efterhand sa att det hade handlat om. Plötsligt så fick han syn på något strax bakom mig. Minen och blicken får mig att vända mig om för att se vad det var han såg. Men jag såg inget. Jag frågade vad det var han såg. Han tittade på mig och sedan på det som fanns bakom mig. Sedan såg han på mig igen, frågande, precis som om han hade undrat om jag inte såg det han såg. Och blicken, hans reaktion... Jag kände avundsjuka för att jag inte fick se det han såg för bara det jag såg hos honom, i hans reaktion så måste det varit något otroligt vackert, vackrare än vad ord kan beskriva... Än en gång sa jag att han fick gå om han ville. Han tittade på mig en sista gång, den här gången såg det som han sa farväl, tittade åter på det som han såg bakom mig. Sen var han borta. Det var precis som om han hade gått dit där det han hade sett var. Och jag grät. Men samtidigt var jag så lättad. Jag var så glad att jag hade fått dela denna stund med pappa, en stund som är det vackraste jag någonsin upplevt. Men även det sorgligaste då det innebar att pappa därmed var borta för gott. Jag har många gånger sedan dess funderat på vad det var han såg. En gång hittade jag en text som en man hade skrivit om sin cancersjuke pappa. Även hans pappa hade hjärntumörer. Även hans pappas tillstånd var som min, han kunde inte prata eller något annat. Till slut var den sista stunden kommen. Det var i alla fall vad alla trodde, även pappan. Men tydligen var det inte meningen just då. För plötsligt så vände det, mycket snabbt. Och pappan blev bättre. Och han fick tillbaka talet. Och då kunde han berätta att han då när alla trodde att den sista stunden var kommen hade sett ett par utomjordiskt vackra änglar. Han ville följa med dom, men de frösvann utan honom och i samma veva som de försvann så började han att må allt bättre, men han hade en stark längtan efter att få träffa dom igen, och få se deras värld. Pappan blev som sagt var piggare och levde i ytterligare några år innan sjukdommen till slut tog honom. Jag är inte troende. Jag tror inte på någon gud eller liknande. Men ändå så tror jag på att pappa såg något. För mig spelar det egentligen ingen roll om det verkligen var något han såg, eller om det var kemikalier i hjärnan som framkallade syner hos honom. För mig räcker det att veta att hans sista stund var otroligt vacker, och att det var något som jag tror också var vad han upplevde under sina sista minutrar i livet. Och det är jag så otroligt tacksam över. Tacksam för att hans sista stund var så vacker, så rofylld och att jag fick vara hos honom och uppleva den. Och detta har hjälpt mig att bearbeta min sorg efter honom. Jag hoppas TS att din anhörige får ett lika vackert slut. Och som sagt var, det finns fall där det har vänt, även om det har sett ut att det har kommit till slutet.

  • Mammamostrvanochalltsomlivetger

    Hej,

    Önskar ingen behövde vara med om detta, denna unga kvinna har kanske även förutom sin man och barn, föräldrar ovh syskon...

    Ser man snabba försämringar som dagligen handlar det om dagar. Försämringar Veckovis handlar det om veckor. Dock ingen regel utan undantag, för oss handlade det fruktansvärda om dagar....det gick så overkligt fort stt jag inte hunnit fatta något ännu - jag känner mig mest bara arg.

Svar på tråden Kan någon berätta för mig slutstadiet när någon dör i cancer