• Ts mår skit
    Äldre 6 Jun 12:31
    23464 visningar
    12 svar
    12
    23464

    Vattensköldpadda

    Jag har börjat bli intresserad av vattensköldpadda som husdjur.
    Är det någon här som kan länka till en bra sida eller kan skriva fakta om vattensköldpaddor?
    T.ex Allt som behövs införskaffas till en vattensköldpadda, vanliga sjukdomar, temperament, vardagliga saker som man måste göra för sköldpaddan osv.

    Hur går sköldpaddor ihop med katter och hundar?
    Borde man ha mer än en sköldpadda för sällskapets skull, eller klarar de sig ensamma?
    Vilken vattensköldpadda är lätthanterligast (iom att det blir första reptilen i familjen)
    Mat? Bara foder eller kan de äta annat också? Vad får de absolut inte äta?
    ((Hur gamla skulle ni rekommendera att ens barn var om man ska ha en sköldpadda?))

    Ja men lite sådana saker med andra ord.

     

  • Svar på tråden Vattensköldpadda
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 12:36
    #1

    Jag gav upp när jag insåg att vattensköldpaddor blir stora och kan komma att kräva pooler på många hundra liter.

    Varför inte skaffa en ödla och terrarium istället?


  • Ts mår skit
    Äldre 6 Jun 12:40
    #2
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 12:36:50 följande:
    Jag gav upp när jag insåg att vattensköldpaddor blir stora och kan komma att kräva pooler på många hundra liter.

    Varför inte skaffa en ödla och terrarium istället?
    Lustigt, jag har en vän som har vattensköldpaddor som bara är runt 15 cm och de är rätt så gamla ändå. Men det kanske finns olika sorter av vattensköldpaddor, eller? :)

    Nej, en ödla är ju inte samma sak :D 
  • Äldre 6 Jun 14:19
    #3

    Rek dig att gå in här och läsa 
    http://www.repti.net/repti2/index.php 

  • Äldre 6 Jun 16:15
    #4

    Jag fick än när jag va liten och min bror men min dog tyvärr hans lever :)
    Den bor hos min mamma, och är nu 11-12 år den e inte jätte stor som en tjej hand liksom :)

  • Äldre 9 Jun 15:54
    #5

    Jag har haft mina rödörade vattensköldpaddor i 25 år... De är långlivade. Två av tre lever fortfarande.

    Vi har dock varit tvungna att separera dem, då de slogs något förfärligt under en period. Nu har jag den gamla damen kvar och hon är riktigt go. Sällskaplig och för ett himla liv om man struntar i henne. Men det är mycket jobb att hålla rent. Skulle inte rekommendera vattensköldpadda till någon som inte är genuint intresserad, då det är kört att sälja eller ge bort dem om man tröttnar. Avlivning har varit på tapeten i vår familj, men jag säger nej. Har vi köpt paddor får vi ta hand om dem också.

    De kräver mycket utrymme, de skitar ner och min har ett jäkla humör. Får hon inte mat i tid skvätter hon ut halva akvariet.

  • Äldre 9 Jun 15:55
    #6

    Och här är en länk till den bästa sidan jag har hittat. Finns inte mycket info tyvärr.

    http://home.swipnet.se/paramedic1977/leossida_html.html

  • Ts mår skit
    Äldre 10 Jun 20:50
    #7

    Tack för era svar :) Ska kolla in länkarna jag har fått av er :) Har läst lite tidigare att det är mycket att ha med att göra, så jag får läsa på i några år så jag är fullt insatt i det innan jag skaffar några paddisar. 

    Tackar så mycket :) 

  • Äldre 10 Jun 21:12
    #8

    Men lite söt är hon allt, mitt lilla plaskmonster! Lycka till! :)


  • Ts mår skit
    Äldre 13 Jun 21:10
    #9
    Lottis77 skrev 2011-06-10 21:12:16 följande:
    Men lite söt är hon allt, mitt lilla plaskmonster! Lycka till! :)

     


    Så söt :) Kan inte förstå att vissa människor tycker att sköldpaddor är fula när de bir äldre (jodå, det har man hört lite varstans tyvärr). Jag tycker att de är så söta o goa djur :) De jag ahr träffat är så sociala som det går att bli:) Mest för att de vill ha mat iofs, men ändå :P
  • Äldre 28 Jun 10:26
    #10

    Innan man skaffar vattensköldpadda bör man verkligen läsa på (precis som du vill göra). Alldeles för många vatten sköldpaddor släpps ut eller avlivas för att djurägaren inte läst på innan om storlek och skötsel. Även om de inte är lika beroende av uv-ljus som flertalet reptiler så rekommenderas det. Att fodra i separat balja är bra för vattenkvaliten. Läs på vad din art kräver för temp.grad. Både i vatten och på solplats. Lycka till!

  • Äldre 7 Jun 23:24
    #11
    Cookie02 skrev 2011-06-28 10:26:16 följande:
    Innan man skaffar vattensköldpadda bör man verkligen läsa på (precis som du vill göra). Alldeles för många vatten sköldpaddor släpps ut eller avlivas för att djurägaren inte läst på innan om storlek och skötsel. Även om de inte är lika beroende av uv-ljus som flertalet reptiler så rekommenderas det. Att fodra i separat balja är bra för vattenkvaliten. Läs på vad din art kräver för temp.grad. Både i vatten och på solplats. Lycka till!
    Håller med dig! Jag har själv en vattensköldpadda (Han hittades lämnad i en park, det händer ofta när folk tröttnar tyvärr...) och det är INGET roligt husdjur! (Självklart älskar jag min sköldpadda men rolig är han i alla fall inte, haha. )

    Det är inget djur man ska ta upp och gosa med, eller låta "rastas" på golvet som en del gör.. De kan bli sjuka av detta!

    Folk läser inte på när de skaffar sköldpaddor och verkar tro att de kommit hem med en liten hund. Att ha en vattensköldpadda är mer som att ha ett stort akvarium som man måste byta ett antal gånger i veckan. Och då pratar vi 100-tals liter. De kan dessutom leva i 40 år och bli 30 cm i diameter.
    Tänk efter ordentligt innan!

    Gammal tråd jag vet, men vill varna i allmänhet :P
  • Äldre 4 Jan 11:08
    #12

    Hej.

    Jag har en vattensköldpadda reesev / tre sköls.
    2,5 år gammal, fortfarande "ett barn"..de är vuxna och könsmogna först vid 5-7 års ålder. Kan bli upp till 60år gammal.

    Denna padda försöker jag finna en ny ägare till, för bortskänkes...tillhörande akvarium med inredning, sand, pump, vatten termostats värmare, land del, sol lampa osv är till salu ifall man vill köpa allting komplett.

    Vi ger bort denna pga. vi kan ej ha våra 2st paddor ihop då de enbart bråkar och biter varandra, pga. könsroll / dominans, samt delvis platsbrist.

    Är ett underbart djur att ha klarar sig själv, är väldigt social, vill alltid komma fram och hälsa, vi brukar även någon gång i veckan ta upp dem ut akvarium så de får springa runt på golvet, mysa med oss i soffan ibland.

    De äter morötter, potatis, pellets, räkor osv.

    Återkom om du är intresserad av att ta över och ta hand om min padda.

    Jonas Karlsson
    070 747 09 77
    [email protected]

Svar på tråden Vattensköldpadda