• Guilliotine

Krofne! Recept?

Käkade alltid krofne när jag var i Jugoslavien som liten, med socker eller choklad. Det var så fruktansvärt gott! Nu vill jag också göra! Har googlat och hittat översatta recept, men de innehåller te.x. skållad mjölk, misshandlade ägg och 4g (pinne) smör. Så tänker fråga om det finns nån här med ett bra recept! Tack på förhand!

• Svar på tråden Krofne! Recept?
  • Amy27

4jaja 500 mlmlijeka 1kockica kvasca 1 kesicapeciva 1 supena kasika secera 1 kafena kasika soli brasna za zamjesit ulja za przenje secer u prahu za posipanje

4 ägg, 500 ml mjölk, 22 g jäst, 12 g bakpulver, 1 matsked olja, 1 tesked salt och så mjöl. Blanda alltihopa till en ganska fast deg ( tänk bulldeg) och låt jäsa.
    Kavla sedan ut degen, den ska vara ungefär 1 cm i tjocklek. Ta ett dricksglas ( typ latteglas) och ta ut så många "ringar" du kan ur degen.
    Fritera gyllenbruna och pudra direkt med florsocker.

Fritt översatt från mammas receptbok. Du får omvandla vissa mått själv och mjöl finns det inget mått på eftersom alla tycker olika ang fastheten på degen.
    Lycka till!

• Guilliotine

Ohh! Tack tack tack! Här ska bakas krofne! Om man vill ha fyllning, typ choklad eller sylt, är det bara att ta två rundlar, lägga fyllning i mitten och klämma ihop? Eller gör man det efteråt genom att göra ett hål i dem, typ? Ifall du vet. =D Men tack oavsett!

• Kaosmamma

Åh är det de med korna på??? Så goda!!! Min mamma är från Polen och de har också något sådant där som jag bara älskar!!! Låter iofs lite olikt men låter mumsigt ändå :))

• Guilliotine

Ingen aning om man kan ha korn (kor? =D ) på, de jag ätit har varit med florsocker på och fyllda med sylt eller choklad. De såldes av en tant med en krofne-låda på magen på stranden i Jugoslavien när jag var där som barn. =D 

• Kaosmamma

Hihi menade papper runt :) men tror att de i Polen heter krofka och är en slät kola men lite kolaklibb i mitten.. Finns ljus och mörk...

Svar på tråden Krofne! Recept?