Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • Brünnhilde

Namn ni tycker är fula ?

annamariahelena72 skrev 2011-08-29 02:34:31 följande:
    Kevin..vet en kille som heter Kevin Karlsson...sååååå fel! Och Nova..får rysningar..stackars barn:)
    Ja och alliterationen gör det ännu värre. Kevin Eriksson eller Liam Karlsson hade inte låtit lika illa, trots det importerade förnamnet...
  • Brünnhilde
    Primrose skrev 2011-08-29 02:26:02 följande:
    Av de namn som många väljer att döpa sina barn till just nu tycker jag att Melvin och Kevin är ganska fula och tråkiga. Och William är väldigt överanvänt sedan 15 tillbaka även om det inte är fult, bara alltför vanligt.

Och fåniga stavninga irriterar: Nilz, Mons, Jonzon, Äwah (det existerar!) osv.
    William stör mig för att det _finns_ en svensk etablerad form, och då tycker jag att man ska ta den. Vilhelm, alltså.

Dessutom blir William uttalsambivalent, då folk inte vet om de ska uttala W:et på svenska (v) eller engelska ("oa").
  • Brünnhilde
    Lillafrejasmamma skrev 2011-08-29 16:40:13 följande:

ett namn jag har lite svårt för är Anastacia, det känns så fel, för mej är ju anastacia den där gammla sånerskan hihi annars har jag nog inga fler namn som jag inte gillar utan mer namn jag absolut inte kan döpa mina barn till men som är fina på andras barn

Anastacia är för mig den sista tsarens yngsta dotter... Men det var en så tragisk historia, att jag inte skulle vilja döpa mitt barn efter något sådant.

I Grekland förekommer det förresten fortfarande, så jag uppfattar det nog som ett alltför osvenskt namn på en helsvensk flicka idag.
  • Brünnhilde
    Lillafrejasmamma skrev 2011-08-29 17:40:40 följande:
    Jaha så det kanske finns någon tanke bkom namnet i alla fall. Men låter fortfarande fel för mej
    Ja, det har gjorts flera filmer om en kvinna som påstod sig vara Tsarens dotter lång tid efteråt. Modern DNA-teknik visade dock, att hon var en bedragerska!
  • Brünnhilde
    tuvamattis skrev 2011-09-05 13:47:39 följande:
    Boris är faktiskt inte så fint

Sedan träffade jag en Gunlög en gång, trodde det var ett skämt och läskig var hon också så Gunlög är inte heller en favorit 
    Haha - jag känner en Boris, och det lustiga är att han lever upp till sitt namn! Han är stor, grov, rödbrusig och aggresiv! Som man kan tänka sig en "vakthund" i det Gamla Sovjet..!  
  • Brünnhilde
    cyklar skrev 2011-09-05 14:36:13 följande:
    Skitrolig tråd det här :)

Jag hatar -us namnen på killar. Hampus, Linus, Rasmus och Pontus.
    Pontus är nog det värsta. Det låter... Korkat. O så säger man ju Påntus typ. Nä jag vet inte. Det klingar inte bra.
    jag tänker också tillbaka till en kompis snoriga lillebror som var allmänt bråkig o hette just Pontus.
    Håller med här. Jag tycker att de låter barnsliga, först och främst. Eller som namn på små, söta, gulliga husdjur - typ hamstrar eller marsvin. Det är svårt att föreställa sig en mogen man på en hög befattning med mycket ansvar - som heter Hampus, liksom... Förvånad
  • Brünnhilde
    tovediana skrev 2011-09-06 15:28:35 följande:
    MELVIN - blää!
    Ja, Melvin fattar jag inte heller var det kom ifrån, och hur det kunde bli så populärt plötsligt! Detsamma gäller Vilmer och Melker. Urfula namn som liksom inte hör hemma någonstans... inte är "varken fågel eller fisk".
  • Brünnhilde
    til skrev 2011-09-07 12:19:58 följande:
    Cewin är faktiskt helt horribelt!! Men jag har förvisso svårt för alla namn som ska vara så ovanliga  som möjligt och/eller med så konstiga stavningar som möjligt. Efter 28 år med tilltalsnamnet Torunn kan jag också informera alla om att det INTE är roligt att ha ett namn som ingen har hört, ingen kan stava till och som ofelbart genererar frågan: Va?! Är du från norge/island/iran (!) hehehe ;)

Annars är Junis en bottennotering - ska visst funka på både tjejer och killar men jag tycker mest det låter som ett smeknamn..
    Torun hette en av mina kompisar förr, men hon stavade det just så - med ett n. De uttalades dock med två, om du förstår vad jag menar. Jag tycker att det är fint - älskar fornnordiska namn! _Om_ man nu måste vara speciell och ge sitt barn ett "unikt namn till ett unikt barn", så tycker jag att det är mycket bättre att leta igenom gamla sagor eller historieböcker, eller botanisera på runstenar och gravstenar, än att hitta på något eget. Som i 99 fall av 100 bara blir dumt...
  • Brünnhilde
    Shandi skrev 2011-09-07 15:24:29 följande:
    Åh, ett namn som är så fult är Majken. Det är som My-Lennart eller Lisa-Bengt.
    Ett tjej och killnamn i samma.
    Jag fattar inte hur du får det till ett könsambivalent namn, men håller med om att det är fult. Låter som en enfaldig servitris i Majorna någonstans på 40-talet... Och _ja_ det är ett smeknamn.
  • Brünnhilde
    Shandi skrev 2011-09-07 16:52:27 följande:
    Maj = Ett flicknamn, Ken = killnamn. Majken.

Haha ja jag tycker det låter som en vrång gammal tant!
    Jaha - då fattar jag. Men jag tror inte att någon annan kopplar så, faktiskt. Det uttalas ju inte Maj-Ken, utan med betoningen på enbart Maj.
  • Brünnhilde

Fast jag undrar fortfarande om inte många blandar ihop "fula" namn med "olämpliga" namn. Tycker ni verkligen att namn som Kevin, Ronny, Cassandra och Melinda är _ljudmässigt_ fula? Det tycker i alla fall inte jag, men jag ser ju det olämpliga i dem p.g.a. människors associationer.

_Fula_ namn för mig är namn med osköna ljudkombinationer, som Agda, Asta, Hjördis, Hulda, Ulla, Urban, Göran, Sune, Bert, Gert, Hubert, Gerd...

• Brünnhilde
    Linmin skrev 2011-11-17 20:04:37 följande:
    Någon sa Sören här, har också alltid tyckt att Sören var ett superfult namn, tills jag för nåt år sedan träffade på en ny jobbarkompis som hette Sören o är 30 år och är sååå snygg:D
    Har aldrig sen ogillat namnet:D
    Tänk vad man kan ändra sej...=) 
    Japp! Så var det med namnet Mikael för mig. När jag gick i skolan var det två killar som hette det, och båda var busar. Idag skulle de ha fått en diagnååååås...

Men så träffade jag en oerhört snygg, välklädd, sofistikerad man som hette Michael (OK med lite finare stavning än skolans slödder, då! ), och JÄKLAR så stiligt namnet också blev plötsligt..!

Annars är det vanligare att det går åt andra hållet, för mig i alla fall. Jag hade t.ex. namnen Madeleine, Rebecca och Erika på min dotter-lista från det jag var barn. Men senare har jag en efter råkat på avskyvärda kvinnor som hetat de namnen. Madeleine och Rebecca var aggressiva och helt utflippade narkomaner, och Erika var opålitlig, oberäknelig och allmänt konstig... Så nu är de namnen borta från min favvislista, kan vi säga..!
  • Brünnhilde
    Kevin2011 skrev 2011-11-18 12:33:44 följande:
    Nej, jag har ingen son (ännu). Jag tycker dock Simon är ett helt vanligt namn och har svårt att förstå hur man kan tycka de är så himla fult.
    Barbapappa tog jag som exempel eftersom jag tycker det är ett fulare namn än Simon :)
    Jag tycker också att Simon är hemskt fult - men har svårt att sätta fingret på varför. Tror att det dels beror på att det är för mjukt för ett pojknamn. Det innehåller ju inga hårda konsonanter som k, t, r, p...Och dels för associationen till gamla patriarker med långt, vitt skägg i Gamla Testamentet... Det vill säga: Simon är precis tvärtom mot hur jag tycker att ett pojknamn ska vara : dels hårt och manligt, och dels förknippat med unga/yngre medelålders män - d.v.s. män i sin bästa ålder.
  • Brünnhilde
    Bellalella skrev 2011-11-18 12:39:21 följande:
    Jag batra undrar..ni som kommer med era listor, vilka fjantar ni är. Vad ska barnen heta då? Så som ni och era barn heter eller?
    Klaga på barns namn och föräldrar som väljer namnen.. har ni inte bättre saker för er?

Man måste väl få diskutera olika smak när det gäller namn, precis som man får säga att man föredrar/inte föredrar vissa musikstilar, vissa artister, vissa TV-program, vissa konstarter, vissa maträtter, vissa turistmål... eller..?
  • Brünnhilde
    Glitter2 skrev 2011-12-31 00:29:54 följande:
    Hampus
    Rasmus
    Pontus

Inte direkt fula men jag förstår mig inte på mesiga gullegullnamn som sen ska funka på en vuxen man
    Håller med! De namnen låter som namn på gulliga möss eller hamstrar..! De enda namn som slutar på -us där jag kan tänka bort att -us-ändelsen är diminutiv på svenska, är Marcus och Magnus. De är stiliga, tycker jag! (Fast vill man vara heeeeelt på den säkra sidan tar man Mark! )
Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?