• Anonym

    Trimma gräset 05:00 på morgon?

    Jag vaknade klockan fem av att närmaste grannen (bor på landsbygden) trimmade sitt fält med en grästrimmer (som ligger intill vår gård och vårt sovrum) klockan 05:00 nu i morse. Vi har fönsterna stängda.
    Är det verkligen okej, ur lagsynpunkt?

    Jag trodde först att kossorna över vägen var oroliga och råmade i kör, men sen tittar jag ut och ser att närmsta grannen trimmar en av bunkarna på fältet med en trimmer... Inte roligt...

  • Svar på tråden Trimma gräset 05:00 på morgon?
  • Anonym (finns inte)

    Finns ingen lag på att de inte får trimma då

  • Anonym
    Anonym (finns inte) skrev 2011-06-07 06:09:51 följande:
    Finns ingen lag på att de inte får trimma då
    Åh, men då finns det heller ingen lag som säger att vi inte får störa klockan 03:00 en vardagsmorgon, med världens fest? Bra, då vet jag det!
  • Anonym
    Anonym (finns inte) skrev 2011-06-07 06:09:51 följande:
    Finns ingen lag på att de inte får trimma då
    Du kanske inte ska svara om du inte har en aning om vad du pratar om?
    Nu fick jag veta att det är samma regler som för villa - 22-07.
    Det är ingen lantbrukare, utan en vanlig knäppskalle som går med sin trädgårdstrimmer och klipper kullarna UTANFÖR vårt sovrum.
  • Waldo
    Bellamorte skrev 2011-06-07 06:36:31 följande:
    Men håll käften jävla lekmannajurist! Nej idiotjävel det finns ingen lag som heter "Huru man må grästrimma vid grannes tomt", men det finns en hel jävla MILJÖBALK som säger att man inte får störa och i det ingår ljud! Läs på innan du öppnar din korkade lilla käft!  
    Hej hopp.

    Lite tidigt på morgonen och arbetsdag efter långhelg eller?
    Vad sägs om att bara säga, "nej där har du fel"
  • Anonym
    Waldo skrev 2011-06-07 06:41:06 följande:
    Hej hopp.

    Lite tidigt på morgonen och arbetsdag efter långhelg eller?
    Vad sägs om att bara säga, "nej där har du fel"
    Oj oj oj! *bjuder på kaffe till Bellamorte*

    Jag tänkte ungefär samma sak, men har märkt att man blir portad från FL om man säger precis vad man tycker.

    Nej, grannen får inte lov att göra såhär, men jag måste backa. Vår icke godkända trekammarbrunn går ut på hans stycke, UTAN servitut. Fanns såklart där redan på 1800-talet, men det skiter ju miljönnissarna i. Inte tar de heller hänsyn till att vår kommun jämt och ständigt bortprioriterar byn i projekt 'kommunalt avlopp' varenda jävla år. Och inte lägger vi 100k på ny trekammarbrunn, när det kanske blir kommunalt inom de närmaste 10 åren...
  • Anonym (finns inte)
    Anonym skrev 2011-06-07 06:14:16 följande:
    Åh, men då finns det heller ingen lag som säger att vi inte får störa klockan 03:00 en vardagsmorgon, med världens fest? Bra, då vet jag det!
    Varför frågade du då?
  • Takex

    Det finns ingen lag som säger att man inte får trimma men nog finns det olika lagar som säger att man inte får störa och annat, det beror bara lite på hur man vänder och vrider på det hela!

    Jag kan säga att jag hade varit en fara för allmänheten om min granne bestämt sig för att trimma sin krukväxt på balkongen klockan 5 på morgonen, det är inget att skämta om. Jag funderar lite på din granne, varför trimma gräset klockan vem. När jag är lite halvhysterisk för orsaker som endast Gud vet så kan jag få för mig att vilja dammsuga på udda tider eller köra igång värsta borrprojekten innan ens tuppen vaknat. Har grannen slut på choklad kanske? Något allvarligt måste det ju vara.

  • Anonym
    Anonym (finns inte) skrev 2011-06-07 14:07:49 följande:
    Varför frågade du då?
    Läs om - läs rätt.

    Pinsamt av dig.
  • Anonym

    Nu är kålhuvudet intill stengärdet som är tre meter från vårt sovrumsfönster och trimmar... Varför får man för sig att göra det klockan fem på morgonen, när man är sjukpensionär och har hela dagen på sig?

  • krillelkpg

    Jag skulle börjat spela musik eller nåt annat högljutt kl 4 på morgonen bara för att se hur idioten i fråga reagerar. Reagerar han och klagar kan ni ta upp hans morgon syssla

    Vi bor i radhus med grannar på båda sidor (vi har egen trädgård) och skulle ngn av dom börja med sånt där kl 5 på morgonen hade jag lätt gått ut och bett dom hålla tyst och gå och sova några timmar till innan dom bestämmer sig för att väcka hela grannskapet

  • Anonym (samma sits)

    Vi har samm problem med vår granne..han klipper gräset vid 21 på kvällen samt kör med en trimmer som dånar så högt att han går med hörselskydd. Andra grannar har klagat men det hjälper inte. Vi har vårt sovrum mot hans trädgård och den 4 årige sonen sover där med.

  • Polly S

    Prata med grannen. Är hen normal kommer hen ju skämmas över sin obetänksamhet och inte göra om det.

  • Anonym
    aldrigmer skrev 2011-06-15 05:49:05 följande:
    Varför inte fråga den trimmande människan?
    Hans släkting, som också bor här i närheten, har varnat oss för honom, att han inte är frisk i huvudet och att vi ska hålla oss borta från honom.

    Saken är den att vår icke godkända trekammarbrunn går på hans fält (sedan 1800-talet) och vi har inte något servitut, därför undviker vi en dispyt,

    Däremot hörde jag att man kan ringa störningsjouren, så bötfäller de honom. Kan ju vara ett alternativ, om man nu får vara anonym.
  • Anonym (jaha)
    Anonym skrev 2011-06-07 06:03:36 följande:
    Trimma gräset 05:00 på morgon?

    Jag vaknade klockan fem av att närmaste grannen (bor på landsbygden) trimmade sitt fält med en grästrimmer (som ligger intill vår gård och vårt sovrum) klockan 05:00 nu i morse. Vi har fönsterna stängda.
    Är det verkligen okej, ur lagsynpunkt?

    Jag trodde först att kossorna över vägen var oroliga och råmade i kör, men sen tittar jag ut och ser att närmsta grannen trimmar en av bunkarna på fältet med en trimmer... Inte roligt...


    Jag tycker inte det är ok, men morgonpigga människor verkar tro att ju tidigare man är uppe desto bättre människa är man att de sen går och lägger sig samma tid som en 5-åring spelar tydligen ingen roll, de verkar tro att de bara är morgontid som räknas så du kommer förmodligen inte kunna resonera med idioten utan bara bemötas av ett stort frågetecken... typ vaddå, vad är problemet?
  • Anonym (A)

    Tycker att det är för tidigt, tycker att man tar hänsyn till sin omgivning

  • Anonym (Abc)
    Anonym (jaha) skrev 2024-03-05 18:38:17 följande:
    Jag tycker inte det är ok, men morgonpigga människor verkar tro att ju tidigare man är uppe desto bättre människa är man att de sen går och lägger sig samma tid som en 5-åring spelar tydligen ingen roll, de verkar tro att de bara är morgontid som räknas så du kommer förmodligen inte kunna resonera med idioten utan bara bemötas av ett stort frågetecken... typ vaddå, vad är problemet?
    Hur hittade du en från 2011? 👍🏼😎

    Men det skulle vara kul att höra från TS hur det gick.
Svar på tråden Trimma gräset 05:00 på morgon?