• Linnea och Hillevi

Förhandla om bolån med rörlig ränta?

Kan man förhandla ett bolån med rörlig ränta (3 mån) ?
    Enligt statistiken ligger ju de flesta nu på ca 3,9 %, men går det öh att förhandla sig under detta.. till exempelvis en ränta på 2,7%?

• Svar på tråden Förhandla om bolån med rörlig ränta?
  • Linnea och Hillevi

Vi sitter egentlien inte i en position där vi kanske kan eller ens bör försöka förhandla då både seb och swedbank gett oss avslag pga av att jag är föräldraledig. Men kanske är värt ett försök.. vi kommer nog inte behöva något topplån utan endast bottenlån då vi har en kontantinsats på ca 300 000 att lägga in... kan man använda det som ett argument? Brtsett från att man kan erbjuda sig att bli kund hos dom och flytta över allt dit, vilka andra argument kan vara gångbara?

• Butterscotch

När vi öppnat nya sparkonton åt barnen hos vår bank har de erbjudit sig att sänka vår boränta. De gillar att kunderna sparar också, inte bara lånar.

• Älskarlivet
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-07 11:22:24 följande:
    Vi sitter egentlien inte i en position där vi kanske kan eller ens bör försöka förhandla då både seb och swedbank gett oss avslag pga av att jag är föräldraledig. Men kanske är värt ett försök.. vi kommer nog inte behöva något topplån utan endast bottenlån då vi har en kontantinsats på ca 300 000 att lägga in... kan man använda det som ett argument? Brtsett från att man kan erbjuda sig att bli kund hos dom och flytta över allt dit, vilka andra argument kan vara gångbara?
    Men varför får du avslag för att du är föräldraledig?

Ska ni bara låna 1,5 miöjoner är ju 300.000 i kontantinsats en riktigt bra peng!

Du har jobb som du är föräldraledig från?
  • Linnea och Hillevi
    Älskarlivet skrev 2011-06-07 11:31:08 följande:
    Men varför får du avslag för att du är föräldraledig?

Ska ni bara låna 1,5 miöjoner är ju 300.000 i kontantinsats en riktigt bra peng!

Du har jobb som du är föräldraledig från?
    Jag är föräldraledig med prblemet är att jag har tyvärr inget fast att gå tillbaka till efter föräldraledigheten. Dock så är jag nyex med högskoleexamen så ser inte något större problem för mig med att finna ett arbete efter föräldraledgheten är slut.. men bankerna ser det tydligen inte på det sättet utan kräver fast tjänst på båda ...
  • Linnea och Hillevi
    Kjell2 skrev 2011-06-07 11:01:43 följande:
    Ljug inte - du måste klara en syn. "Tyvär - så lågt kan vi inte ge dig. Du får vända dig till SEB istället."

Du kan förhandla hela tiden. Tidigare är bättre. Den dagen du ska betala huset har du inget utrymme och det vet banken. Alltså finns de ingen anledning för dem att ge dig rabatt. Vad de än har erbjudit komemr du tacka ja till.
    Jag förstår, men kan de kolla upp det verkligen? Tänkte om man bara antyder något om att SEB nu ju har en ränta på 3,57%... fast att vi hellre vill ha Handelsbanken men då såklart gärna med ränterabatt..
  • Ramborg

Man kan förhandla men tänk på att efter ett år eller vad det är så försvinner rabatten du förhandlat om. Man måste komma ihåg att ringa och kräva att få ha kvar sin rabatt varje år, annars höjer dom glatt räntan till den "oförhandlade".

• Linnea och Hillevi
    Ramborg skrev 2011-06-07 11:51:21 följande:
    Man kan förhandla men tänk på att efter ett år eller vad det är så försvinner rabatten du förhandlat om. Man måste komma ihåg att ringa och kräva att få ha kvar sin rabatt varje år, annars höjer dom glatt räntan till den "oförhandlade".
    Ok tack för tipset, om man idag tex får ett lånelöfte med ränterabatt, träder den i kraft from. idag eller from. den dagen man skriver kontraktet på lånet?
  • Älskarlivet
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-07 11:39:12 följande:
    Jag är föräldraledig med prblemet är att jag har tyvärr inget fast att gå tillbaka till efter föräldraledigheten. Dock så är jag nyex med högskoleexamen så ser inte något större problem för mig med att finna ett arbete efter föräldraledgheten är slut.. men bankerna ser det tydligen inte på det sättet utan kräver fast tjänst på båda ...
    Jaj okej, då förstår jag lite bättre.  Men 1,5 är inte så mycket och jag gissar på att din sambo/man har arbete.
    Men okej, bankerna ser det som en osäkerhet att du inte har arbete att gå tillbaka till.

Önskar er lycka till hur som helst !
  • Linnea och Hillevi
    Älskarlivet skrev 2011-06-07 11:58:09 följande:
    Jaj okej, då förstår jag lite bättre.  Men 1,5 är inte så mycket och jag gissar på att din sambo/man har arbete.
    Men okej, bankerna ser det som en osäkerhet att du inte har arbete att gå tillbaka till.

Önskar er lycka till hur som helst !
    tack
  • Kjell2
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-07 11:48:19 följande:
    Jag förstår, men kan de kolla upp det verkligen? Tänkte om man bara antyder något om att SEB nu ju har en ränta på 3,57%... fast att vi hellre vill ha Handelsbanken men då såklart gärna med ränterabatt..
    Och vad gör ni om det säger nej?  "Hos oss får ni 3,9%!"

Ni kan då inte göra annat än att inse att ni sitter fast, tacka ja och ert förtroende kapital är minskat.
  • Linnea och Hillevi
    Kjell2 skrev 2011-06-07 12:41:21 följande:
    Och vad gör ni om det säger nej?  "Hos oss får ni 3,9%!"

Ni kan då inte göra annat än att inse att ni sitter fast, tacka ja och ert förtroende kapital är minskat.
    Ja om de endast erbjuder 3,9 % så tar vi såklart det.. men tänkte att det kanske är värt ett försök iaf att nämna att seb nu har 3,57% fast att vi hellre vill ha lånet hos dom istället för hos seb.
  • Kjell2
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-07 12:57:17 följande:
    Ja om de endast erbjuder 3,9 % så tar vi såklart det.. men tänkte att det kanske är värt ett försök iaf att nämna att seb nu har 3,57% fast att vi hellre vill ha lånet hos dom istället för hos seb.
    Tror ni det är en bra idé så testa.
  • Linnea och Hillevi
    Kjell2 skrev 2011-06-07 13:02:39 följande:
    Tror ni det är en bra idé så testa.
    Ja det var så jag tänkte, finns ju inget att förlora egentligen..
Svar på tråden Förhandla om bolån med rörlig ränta?