• Dojdan

Skulle du göra abort om du fick veta att det var stor risk för tex Downs syndrom?

Som rubriken lyder. Vad skulle du göra?

• Svar på tråden Skulle du göra abort om du fick veta att det var stor risk för tex Downs syndrom?
  • Dojdan
    Startrooper skrev 2011-06-09 00:57:41 följande:
    Dom är väl säkert inte mer underbara än vi andra normala, eller hur TS?
    Underbara på ett helt annat vis skulle jag säga! De som jag träffat och jobbat med har spridit en glädje och enkelhet till mitt liv som jag inte stött på tidigare.
  • Insatt
    Kimona skrev 2011-06-09 00:56:37 följande:
    Hela mellan och högstadiet åkte en utvecklingsstörd man på samma buss som jag och han väntade även vid samma busshållplats. Varje dag skulle han ta på mig, lukta på mig och fråga vad jag hetter, vart jag bodde, hur gammal jag var.... Det är det som är grunden för min rädsla. Jag var bara tio år när det började.
    Jag gick på en skola med särskola på skolan, en såndär lösning som vuxna tycker är skiiiiitbra för att vi normalstörda skulle växa upp med en förståelse för förståndshandikappade. Det är väl fint i teorin, men jag känner inte någon som gick på den skolan som inte snarare fick en känsla av obehag kring förståndshandikappade.
  • Kimona
    Insatt skrev 2011-06-09 01:03:39 följande:
    Jag gick på en skola med särskola på skolan, en såndär lösning som vuxna tycker är skiiiiitbra för att vi normalstörda skulle växa upp med en förståelse för förståndshandikappade. Det är väl fint i teorin, men jag känner inte någon som gick på den skolan som inte snarare fick en känsla av obehag kring förståndshandikappade.
    Ja det är ju så att när man är barn förstår man ju inte riktigt varför de beter sig annorlunda och att de inte menar att vara elaka eller obehagliga, men även om jag idag vet att det är så kan jag inte släppa panikkänslorna som kommer när jag är i närheten av en utvecklingsstörd person.
    Jag går ett program via AF och hamnade i samma grupp som en utvecklingsstörd kille under en dag och jag ville bara springa in på toa och gråta.
    Jag får panikångest
  • Insatt
    Kimona skrev 2011-06-09 01:10:35 följande:
    Ja det är ju så att när man är barn förstår man ju inte riktigt varför de beter sig annorlunda och att de inte menar att vara elaka eller obehagliga, men även om jag idag vet att det är så kan jag inte släppa panikkänslorna som kommer när jag är i närheten av en utvecklingsstörd person.
    Jag går ett program via AF och hamnade i samma grupp som en utvecklingsstörd kille under en dag och jag ville bara springa in på toa och gråta.
    Jag får panikångest
    Ett problem vi hade var att de fick bete sig hur de ville för att de var förståndshandikappade och att de vuxna sade till oss att de förväntade sig att vi skulle förstå det. Vi, lågstadieelever, skulle förstå att en stor kille färdig för gysär inte menade nått illa när han tryckte in en i ett hörn och visde sin väldigt väl könsbehårade snopp för oss. Det skapade mer än obehagskänslor, man blev även rätt jävla förbannad över att bli negativt särbehandlad på det sättet och totalt skyddslös på en plats där man spenderade så många timmar om dagen.
  • Kimona
    Insatt skrev 2011-06-09 01:13:11 följande:
    Ett problem vi hade var att de fick bete sig hur de ville för att de var förståndshandikappade och att de vuxna sade till oss att de förväntade sig att vi skulle förstå det. Vi, lågstadieelever, skulle förstå att en stor kille färdig för gysär inte menade nått illa när han tryckte in en i ett hörn och visde sin väldigt väl könsbehårade snopp för oss. Det skapade mer än obehagskänslor, man blev även rätt jävla förbannad över att bli negativt särbehandlad på det sättet och totalt skyddslös på en plats där man spenderade så många timmar om dagen.
    Helt sjukt. Jag tycker att de som inte kan fungera normalt i samhället ska ha krav på att ha med sig en assistent
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-09 01:39:27 följande:
    Helt sjukt. Jag tycker att de som inte kan fungera normalt i samhället ska ha krav på att ha med sig en assistent
    Och personer som inte beter sig sk. normalt utan funktionsnedsättning utan bara översitteri? Ska de också ha assistent?
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-09 01:10:35 följande:
    Jag får panikångest
    Om vuxna ger rätt förutsättningar klarar sig alla barn bra. Min son går i särskola o andra sonen i vanliga skola i samma byggnad. En härlig gemenskap för alla.
  • poirot
    Här och nu skrev 2011-06-09 06:21:12 följande:
    Och personer som inte beter sig sk. normalt utan funktionsnedsättning utan bara översitteri? Ska de också ha assistent?
    Om en person utan funktionsnedsättning beter sig som bellamorte beskriver i # 105 så blir den personen rätt snabbt omhändertagen på ett eller annat sätt. Hoppas jag. 

They can't break you if you don't have a spine
  • poirot
    Här och nu skrev 2011-06-09 06:22:29 följande:
    Om vuxna ger rätt förutsättningar klarar sig alla barn bra. Min son går i särskola o andra sonen i vanliga skola i samma byggnad. En härlig gemenskap för alla.
    Om ... det är ofta inte helt lätt som förälder att få hjälp att skapa rätt förutsättningar faktiskt.  
    They can't break you if you don't have a spine
  • Kimona
    Här och nu skrev 2011-06-09 06:21:12 följande:
    Men de vet väl ändå vad de gör? Det är ju det som är skillnaden
Svar på tråden Skulle du göra abort om du fick veta att det var stor risk för tex Downs syndrom?