• trz

Karpaltunnelsyndrom?

Inatt vaknade jag och hade sá otoligt ont i ararna att jag inte visste var jag skulle ta vägen.
    Det kändes som om det satt nágonstans i handleden och sen strálade ut i fingrarna och upp i axeln, fingrarna kändes bortdomnade och spännde. Det var hemskt.
    Ingenting jag gjorde hjälpte, skaka, massera, hálla högt, hálla vanligt, spänna eller slappna av..
    Och mitt i tröttheten och smärtan och paniken for jag upp och tryckte i mig en 1grams panodil. Jag som vägrar piller nu egentligen, har inte tagit en huvudvärkstablett 400mg sen jag blev gravid, oavsett smärta.
    Efter mánga timmars grát över den otroliga smärtan slumrade jag in i nágon dvala, och nu när jag vaknar gör det fortfarande lika ont, dock mest i ena armen/handen.
    Jag behöver inga mer sömnproblem, jag har sá det räcker..
    Jag ska inte till BM förrän den 21 och sá láng tid klarar jag inte av att vänta.. Ska jag ringa várdscentralen?
    Jag är i vecka 21+1

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom?
  • Eddam

Jag skulle börja med att ringa barnmorskan och se vad hon har att säga. Sen gå till apoteket och köpa handledsskydden som finns för detta.. 

Hopas det hjälper dig lite.. 

• Heureka

BM kan inte göra något, utan du får vända dig till din husläkare.

Jag fick Karpaltunnelsyndrom prick på v20. Hade en mycket bra husläkare som skickade remiss til en sjukgymnast som visade lite övningar och som ordnade stödskenor för både dag och natt. Blev halvtidsjukskriven då jag har kontorsarbete och arbetet vid dator förvärrade problemen, Inga problem med FK med ett bra intyg från läkaren. Skenorna hjälpte en hel del och jag kunde fungera ok i vardagen.

Lycka till

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Eddam
    Heureka skrev 2011-06-08 08:29:57 följande:
    BM kan inte göra något, utan du får vända dig till din husläkare.

Jag fick Karpaltunnelsyndrom prick på v20. Hade en mycket bra husläkare som skickade remiss til en sjukgymnast som visade lite övningar och som ordnade stödskenor för både dag och natt. Blev halvtidsjukskriven då jag har kontorsarbete och arbetet vid dator förvärrade problemen, Inga problem med FK med ett bra intyg från läkaren. Skenorna hjälpte en hel del och jag kunde fungera ok i vardagen.

Lycka till
    Här är det BM som ordnar remiss till läkare och sjukgymnast..
  • Heureka

Ok va bra! för oftast är det ju svårare att få tid på VC.

• Safireee

Jag har karpaltunnelsyndrom både denna och förra gången. Jag gick till en arbetsterapeut (inom landstinget) och fick nattskenor samt ett antal övningar att göra. Vänsterhanden somnar fortfarande vissa nätter, men jag slarvar lite med övningarna, så det kan nog vara det. Det värker aldrig i armarna på mig dock.

Förra gången fick jag det runt vecka 20, den här gången kom det redan i vecka 5-6!!! (fick skenor i vecka 10 ungefär).

Det är bra att växla händer när man gör olika saker och t ex använda musen med vänster omväxlande höger hand om man sitter mycket framför datorn.  

Hoppas det funkar med skenor för dig! Lycka till! 

• trz

Okej, dá fár jag försöka ta och ringa nágonstans och ordna upp det hela, för visst láter det som karpaltunnelsyndrom?

• Heureka

japp Glad

• trz

Illa Obestämd Dá fár jag ta och ringa dá. Synd att alla telefontider är över i den här hálan för idag..

• Ofeigur
    Safireee skrev 2011-06-08 08:35:57 följande:
    Jag har karpaltunnelsyndrom både denna och förra gången. Jag gick till en arbetsterapeut (inom landstinget) och fick nattskenor samt ett antal övningar att göra. Vänsterhanden somnar fortfarande vissa nätter, men jag slarvar lite med övningarna, så det kan nog vara det. Det värker aldrig i armarna på mig dock.

Förra gången fick jag det runt vecka 20, den här gången kom det redan i vecka 5-6!!! (fick skenor i vecka 10 ungefär).

Det är bra att växla händer när man gör olika saker och t ex använda musen med vänster omväxlande höger hand om man sitter mycket framför datorn.

Hoppas det funkar med skenor för dig! Lycka till!
    Hade samma historia som du. Nu domnar det inte alls.
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom?