• trz

Karpaltunnelsyndrom?

Inatt vaknade jag och hade sá otoligt ont i ararna att jag inte visste var jag skulle ta vägen.
    Det kändes som om det satt nágonstans i handleden och sen strálade ut i fingrarna och upp i axeln, fingrarna kändes bortdomnade och spännde. Det var hemskt.
    Ingenting jag gjorde hjälpte, skaka, massera, hálla högt, hálla vanligt, spänna eller slappna av..
    Och mitt i tröttheten och smärtan och paniken for jag upp och tryckte i mig en 1grams panodil. Jag som vägrar piller nu egentligen, har inte tagit en huvudvärkstablett 400mg sen jag blev gravid, oavsett smärta.
    Efter mánga timmars grát över den otroliga smärtan slumrade jag in i nágon dvala, och nu när jag vaknar gör det fortfarande lika ont, dock mest i ena armen/handen.
    Jag behöver inga mer sömnproblem, jag har sá det räcker..
    Jag ska inte till BM förrän den 21 och sá láng tid klarar jag inte av att vänta.. Ska jag ringa várdscentralen?
    Jag är i vecka 21+1

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom?
  • trz

Fick efter mycket om och men tag pá várdscentralen. I telefon sa hon att hon tyckte det lät som att det kom frán nacken, men jag fick en tid iallafall..

• Safireee

Just det, om det ilar/värker mycket i överarmarna så skulle det ju faktiskt kunna komma från nacken, ja! Men det där med att det somnar i händerna är ganska typiskt för karpaltunnelsyndrom. Särskilt om det bara domnar i t ex lill, ring och långfingret eller i pekfingret och tummen. (jag har varit med om båda). 

Skönt att du fick en tid och hoppas att det löser sig utan alltför mycket krångel.  

• trz

Nja det är ju inte sá mkt i överarmarna. Jag bler sá ledsen och besviken. Jag var hos läkaren idag, och som vanligt med min tur sá fár jag en som inte kan mánga ord svenska. Jag är verkligen inte rasist men jag vill förstá nä det handlar om min hälsa. Han tyckte det lät  som karpaltunnelsyndrom, och han klämde och vred tills jag fick skrika att han skulle sluta. Noll sympati. Han át ett par kakor när han "undersökt" färdigt och sa att jag skulle ha ont ett tag till och sen komma tillbaka om jag ville. Precis sá sa han, och sen om jag ville komma tillbaka skulle han överväga botemedel. Vad är det för stil liksom? Jag är ju totalt handikappad. Kan inte göra ngt. Vad ska an göra?

• Safireee

Nämen, så där kan det ju inte gå till! Förvånad
    Om det är karpaltunnelsyndrom pga graviditet så går det ju vanligtvis inte bara över sådär!! 

Du kan ju prova att ringa sjukvårdsupplysningen och be om att få veta var du kan få prova ut skenor mot karpaltunnelsyndrom, alltså få veta var t ex närmsta landstingsanslutna sjukgymnast eller arbetsterapeut finns. (det kostade 80kr för mig och skenorna får jag låna gratis).

Men det låter ju inte bra om du har ont hela dagen sådär! Ilar det fram och tillbaka i armarna? Eller är det domnat hela tiden?

Vissa kan behöva operera i handleden om de blir så dåliga att de inte kan leva ett normalt liv trots både dag- och nattskenor. Rynkar på näsan 

Hoppas du får hjälp snart! 

• annanas15

Här är en till med det där skiten! Sover knappt något, vaknar gång på gång av att armarna är helt väck. På vårdcentralen svarade de att i stort sett att det inte var någon mening att komma för det finns inget att göra.

Bokade tid hos rehab direkt och ska dit idag klockan 10.00 och prova ut skenor. Men hur i hela friden ska man kunna somna med dom?

Har ju ingen kraft i händerna heller, gör ju tokont att öppna ett mjölkpaket bara. Igår var det inte kul att byta blöjor, lyfta stolar och cyklar på gården på jobbet, man kan ju inte be sina kollegor göra allt.....

• Safireee
    annanas15: Nämen! Vilken dålig koll de har på vårdcentralen!!  

Här kan ni se de skenor jag har när jag sover: http://hippiemamman.wordpress.com/2011/05/18/padding-3-0/
    Om ni får liknande, sätt gärna lite tyg eller nåt inuti för de är hårda som attan runt tumhålet. Obestämd

Inte helt lätt att vänja sig vid dem, men det går. Däremot så kan man ju inte ligga på händerna längre utan de får ju ligga vid sidan av kudden, rakt ner eller ut mot kanterna. Inte helt lätt om man har lite trångt i sängen...  Jag sov med skenorna 20 veckor förra graviditeten och denna gång kommer det att bli 30 veckor. Skrikandes

Men ni som har ont även på dagarna måste kanske ha dagskenor också (de är mycket mjukare). Eventuellt kan det ju bli aktuellt med sjukskrivning eller operation. Mina somnar ju bara på nätterna som tur är. 
  • trz

Jag ska ringa barnmorskan idag och kolla vad hon kan göra. I natt lindade jag med bandage och natten innan det hade jag en skena jag haft sen tidigare, dock bara pá ena handen. Ingen skillnad.
    Det strálar hela tiden, känns nästan lite som växtvärk man hade när man var barn. Och fingrarna är i princip alltid bortdomnade.
    Jag känner mig helt förlamad. Det är nästan omöjligt att gá pá toa, gá ut med hunden och diska, men det máste göras..
    I natt sov jag med händerna i luften hela natten, sá vidare mycket sömn fick jag inte. Nu har jag sovit 3 timmar pá 2 nätter sammanlagt. Hur bra är det för barnet? Jag orkar inte..

• hundtok

Jag har samma besvär som du TS och jag fick via min BM en tid till en arbetsterapeut på handkirurgen så nu har jag kompressionshandskar och stödskenor som hjälper en hel del faktiskt.

• Heureka

Hoppas det löser sig för dig TS. Ett tips bara tills dess du får hjälp. Vinkla händerna utåt när du lindar så du lättar på trycket i handleden.

Lycka till!!!!

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • trz

Men skenor hjälper väl bara tillfälligt? Dvs när man har dom pá? De kan väl inte ta bort besvären?  ska man behöva gá runt med skenor dygnet runt tills förlossningen och sen antagligen en tid efter?

• Safireee
    trz: jag har ju inte ont på dagarna men för mig hjälper skenorna mer än tillfälligt. Det hela handlar ju om att handlederna blir svullna och att blodet inte kan ta sig fram så bra. Karpaltunneln är en trång "kanal" för blodådror ut till handleden. Om man gör strechövningar som ska lätta på svullnaden så kan det bli bättre. Att ha raka handleder, inte överanstränga händerna osv. är viktigt.

Några övningar du kan prova är att "plocka äpplen", böja alla leder i fingrarna (raka fingrar >krokar > knuten näve > fingrarna som ett tak över händerna > raka fingrar ner över händerna) osv. Men jag kan tänka mig att det gör ont, så du kan ju avvakta tills värsta smärtan ev. gått över.    

1-2 dagar efter förlossningen gick mitt över och det är nog ganska vanligt. Hoppas det blir samma för dig med!

själv kan jag inte hålla händerna i luften en för lång stund och det är samma sak med att t ex sitta på benet eller ha ett ben över det andra. De somnar nästan direkt.  Blodet flödar inte riktigt som det ska i kroppen just nu... Obestämd

För jag fråga er andra också: Har ni ovanligt smala handleder? Jag har det, särskilt den vänstra och det är den som är värst. (vet dock inte om det är orsaken till problemet)
  • trz

Nu har jag pratat ed barnmorskemottagningen och om sa att det inte fanns nágot man kunde göra, att det fanns skenor men att det var ytterst sällan som dom fungerade.
    Vad gör man dá?

• hundtok
    trz skrev 2011-06-09 11:27:08 följande:
    Nu har jag pratat ed barnmorskemottagningen och om sa att det inte fanns nágot man kunde göra, att det fanns skenor men att det var ytterst sällan som dom fungerade.
    Vad gör man dá?
    Ta kontakt med handkirurgen istället. Jag fick mina skenor igår och redan idag är det klart bättre...
  • Charlisen
    trz skrev 2011-06-09 11:27:08 följande:
    Vad gör man dá?
    Jag har bara skummat igenom tråden så jag inte riktigt vad du fått för råd. Men det du ska göra är att kontakta arbetsterapeuten på din VC för bedömning och utprovning av skenor.
    CTS kan man få av en rad anledningar men under grav beror det på hormoner och ökat blodflöde och vätska/svulland i händer. Passagen i handleden blir då för tråning och en av nerverna i handleden (medianus) kommer i kläm. 
    För att minska irritationer och trycket på nerven provar arb.ter ut skenor som du främst använder på natten för att avlasta nerven, typ som att den får vila i ett optimalt läge. Många av oss sover oftast med böjda handleder vilket ökar trycket på nerven ytterligare. 
    På dagtid ska man bla tänka på att göra saker med rak handled, inte gå och hänga med händerna i onödan, undvika vibrerande verktyg och statiska grepp.
    Handkirugen kan operera och CTS op blir oftast lyckade men oftast försvinner besvären efter barnet är fött. Om det inte gör det är det kanske mer relevant med en op.
  • annanas15

Jag har sovit med mina skenor två nätter nu utan att ha vaknat av domningar.

Däremot börjar det sticka i dom på dagen när jag håller händerna i samma läge för länge. Som när man pratar i telefon eller skriver vid tangentbordet.  Lite ont gör det ju i fingrarna hela dagen men jag får iallafall sova.

• Druantia

Min Bm sa att man opererar under grav om det är så illa. Pga att det skadar nerverna så pass att det blir värre efter annars.
    Nu har jag haft problem med detta sedan 2 år tbx och fått olika injektioner.
    Under min grav nu har jag endast domningar i händerna. Ingen smärta. Så jag står ut.
    Men hade jag haft så jädrans ont hade jag krävt att dom tog en ordentlig titt på det. Skenor KAN vara bra, men man ska inte ha dom när man använder händerna helst. (För man gör mer skada då, gör mer än man borde). Så endast när man sover.

Ett litet tips om man inte vill ta värktabletter är att köpa ngn form av bedövandesalva och massera vid handlederna. (Funkade inte för mig dock). Men det kan hjälpa lite, då det vidgar och bedövar lokalt. Prata med läkare om vilken du kan använda.

Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom?