Inlägg från: wiickan |Visa alla inlägg
  • wiickan

Använder du cykelhjälm?

Jag hade hjälm tills jag var kanske 15 då jag gjorde revolt mot min mor och slutade. Nu när jag i höst flyttade till en storstad för att börja plugga (jag är 20) och dessutom insåg att jag inte hade ett enda bra argument för att strunta i hjälmen började jag använda den igen. Nu är jag livrädd att åka utan den. Man har ju bälte när man kör bil, som dessutom är en bur av plåt som skyddar en, så varför har man inte hjälm?

• wiickan

Till er som inte orkar ta med hjälmen när man är och gör ärenden: jag låser fast min med det extra bygellås jag har till cykeln så att både cykel och hjälm blir fastlåst i ex. cykelstället.

• wiickan
    Mimmlas skrev 2011-06-09 12:53:59 följande:
    Nja det är ju lite farligare att åka bil än att cykla i stadsparken och på gå gator som jag gör när jag cyklar till jobbet :P
    Fast vad händer om du i stadsparken får en sten eller kotte under däcket och cykeln välter?
  • wiickan
    Mimmlas skrev 2011-06-09 13:06:28 följande:
    Ifall det skulle hända så har jag utmärkt fallteknik pga av år av skateboard/inlines och skidor/snowboard samt mountainbike i skogen.
    Men det har ju inte de flesta. Har faktiskt aldrig slagit i huvudet på alla år. Och då brukade jag använda hjälm förr.
    Enda anledningen att jag skulle välta cykeln är nog ifall jag får en pinne in i hjulet och det är nog inte speciellt troligt.
    Så om du skulle halka precis bredvid en lyktstolpe eller ett träd så skulle du kunna kasta dig runt den då?
  • wiickan

Helt ärligt tycker jag att det borde vara lag på att alla ska ha cykelhjälm på sig...

Svar på tråden Använder du cykelhjälm?