Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Använder du cykelhjälm?

Självklart gör jag det! Jag var med om en olycka för några år sedan där jag blev påkörd av en bil.. Hade inte förstånd att ha hjälm då, men som tur var slog jag inte huvudet, utan slog "bara" ut några tänder + fick en spricka i knät. Men efter det har jag aldrig cyklat utan hjälm!

• älskarlivet81
    annca skrev 2011-06-09 11:41:34 följande:
    Hjälm fanns inte när jag var under 15, så jag har aldrig präglats på det.
    Fyller 40 iår, har börjat cykla igen efter ett uppehåll på ett par år, men det har aldrig varit huvudt jag varit orolig att skada, och känner ingen som öht slagit i huvudet. Armar och ben däremot...

Det gäller att följa regler och läsa trafiken. Använder man förnufter är risken så mycket mindre än om man bar aforsar på, som många verkar göra idag... Det är klart att man är en fara för andra om man cyklar i en gigantisk tjattrande klunga utan koll på vad som händer runt omkring. Om man skiter i stopplikt, rödljus, enkelriktningar... *grrrrr* Se sig för för fanken! Kör som om alla andra var idioter, så klarar du själv rätt bra, det sa min körskollärare till mig för drygt 20 år sedan :)

Nej, jag använder inte hjälm. Kommer aldrig heller! :P
    Jag följde reglerna när jag blev påkörd.. Det var en bil som körde rakt ut från en parkering och rakt på mig.. Alltså gjorde jag inget fel!

Som tur var slog jag "bara" ut några tänder och fick en spricka i knät. Tillbringade väl ca 48 timmar hos tandläkare för att rätta till min tandskada..

Att säga att det inte händer mig är skitsnack. Jag trodde inte heller det skulle hända mig, men det gjorde det, och det utan att jag gjorde något fel!
  • älskarlivet81
    Mimmlas skrev 2011-06-09 13:06:28 följande:
    Ifall det skulle hända så har jag utmärkt fallteknik pga av år av skateboard/inlines och skidor/snowboard samt mountainbike i skogen.
    Men det har ju inte de flesta. Har faktiskt aldrig slagit i huvudet på alla år. Och då brukade jag använda hjälm förr.
    Enda anledningen att jag skulle välta cykeln är nog ifall jag får en pinne in i hjulet och det är nog inte speciellt troligt.
    Jag slog inte heller i huvudet när jag blev påkörd, dock slog jag ut flera tänder...

Var inte så naiv och tro att inget kan hända dig...
  • älskarlivet81
    Mimmlas skrev 2011-06-09 13:08:54 följande:
    Tänderna har redan rykt många gånger så det skulle inte vara något nytt :P
    Det är klart det kan hända mig, men jag tar den risken när jag cyklar i promenadtakt i parken faktiskt. Det är ju lite annorlunda om man cyklar i trafik.
    Får man ens cykla i parken?

Ja, ta du den risken.. Vet inte om du skulle tycka det vore så roligt när du får vara hos tandläkaren för behandling ca 48 timmar och sen ändå får bestående men..
  • älskarlivet81
    Mimmlas skrev 2011-06-09 13:12:07 följande:
    Inte kasta mig runt men falla rätt.
    Om man slappnar av och faller på rätt sätt så gör man inte illa sig.
    Jag har ramlat ur träd och från berg men aldrig gjort illa mig. Får knappt blåmärken ens.
    Haha, så jäkla naiv du är..
  • älskarlivet81
    frökenpiggy skrev 2011-06-09 13:53:14 följande:
    Vad har du för erfarenhet av att ramla av din cykel?
    Jag blev påkörd av en bil, jag följde trafikregler och allt, men vad hjälpte det?
    Hade en jäkla tur som inte föll med huvudet i marken först.. Jag var så korkad nämligen att jag inte använde hjälm när olycka inträffade.. Istället blev det en sjukskrivning på 8 veckor, med spricka i knät och utslagna tänder, som det tog nästan 1 år + 48 timmar att rätta till..
  • älskarlivet81
    frökenpiggy skrev 2011-06-09 14:11:13 följande:
    Men borde man inte isåfall har på sig full skyddsutrustning när man cyklar? Knäskydd, tandskydd, ungefär som en ishockeyspelare? Eller inte cykla överhuvudtaget?

Jag har ramlat av min cykel tre gånger, och aldrig slagit i huvudet. Enda gången jag har slagit i huvudet var när jag gick upp för att äta frukost en morgon, och svimmade. Fick en hjärnskakning och blev sjukskriven en lång tid, men har fortfarande inte på mig hjälm när jag går upp ur sängen...

Jag tycker det är jättebra att verkligen fundera över riskerna vid olika aktiviteter, och sen får man bestämma vilka risker man är beredd att ta. Ett bra tips är också att ta för givet att andra trafikanter INTE ser dig och INTE följer trafikregler. Precis som du säger spelar det ju ingen roll hur mycket man själv har följt reglerna om man blir påkörd av en idiot som inte har varit lika hänsynsfull!
    Fast kan man minimera risken att bli allvarligt skadad så tycker jag man ska göra det..
    Känner även en som trillade med cykeln, hon fick en blödning i hjärnan, men hjälmen räddade henne.. Utan den hade hon dött på kuppen... Är inte ens liv värt mer än så?

Hade jag slagit huvudet vet jag inte om jag hade suttit här idag.

Men alla gör sina val, men jag kan inte tycka synd om de som blir allvarligt skadade för att de inte använt hjälm.
  • älskarlivet81
    Mimmlas skrev 2011-06-10 18:55:10 följande:
    Varför skulle man inte få cykla i en stadspark??

Det är ju inte direkt att jag drar runt min dirtbike på gräset eller i rabatterna.

Jag har nog spenderat många fler timmar än så hos tandläkaren för mina tänder som rök när jag gick i fyran, på en idrottslektion, kanske man skulle börja ha hockeyhjälm när man ska umgås med barn som kastar bollar också.
    Jag ser på ett väldigt realistiskt sätt på skaderisker, jag är van att bedöma på det sättet eftersom jag håller på med en hel del såna sporter. Man tänker två gånger innan man gör något.
    Men risken att jag dör för att jag inte har hjälm i stadsparken är ytterst liten, eller att jag ens blir skadad när jag ramlar i promenadtakt.
    Jag kanske skrapar knäna men det är ytterst otroligt också då jag inte gjort det trots skateboard och inlines i minst 20 år. De flesta gör felet att kramaktigt hålla kvar i cykeln när de ramlar, då gör man illa sig fördjävligt.
    Sen antar jag alltid att folk gör grejer som är helt irrationella, som att hoppa åt sidan när jag cyklar förbi eller vända håll helt plötsligt, vifta med armarna osv. Samma tänk har jag när jag kör bil, man ska anta att folk är idioter. Då brukar de inte kunna överraska speciellt mycket.
    Varför man inte får? För att det är gångvägar där, men det är ju bra om det finns cykelvägar där också..

Men lev du i din lilla bubbla :) Jag använder hjälm och visar då också att jag är rädd om mig själv och mitt huvud!
  • älskarlivet81
    Mimmlas skrev 2011-06-10 18:55:10 följande:
    Varför skulle man inte få cykla i en stadspark??

Det är ju inte direkt att jag drar runt min dirtbike på gräset eller i rabatterna.

Jag har nog spenderat många fler timmar än så hos tandläkaren för mina tänder som rök när jag gick i fyran, på en idrottslektion, kanske man skulle börja ha hockeyhjälm när man ska umgås med barn som kastar bollar också.
    Jag ser på ett väldigt realistiskt sätt på skaderisker, jag är van att bedöma på det sättet eftersom jag håller på med en hel del såna sporter. Man tänker två gånger innan man gör något.
    Men risken att jag dör för att jag inte har hjälm i stadsparken är ytterst liten, eller att jag ens blir skadad när jag ramlar i promenadtakt.
    Jag kanske skrapar knäna men det är ytterst otroligt också då jag inte gjort det trots skateboard och inlines i minst 20 år. De flesta gör felet att kramaktigt hålla kvar i cykeln när de ramlar, då gör man illa sig fördjävligt.
    Sen antar jag alltid att folk gör grejer som är helt irrationella, som att hoppa åt sidan när jag cyklar förbi eller vända håll helt plötsligt, vifta med armarna osv. Samma tänk har jag när jag kör bil, man ska anta att folk är idioter. Då brukar de inte kunna överraska speciellt mycket.
    Ska vi prata om vem som är värst så stod mina tänder ut en bit efter min olycka, en tand var helt ute och 3 andra var halva.. Fick göra 3 rotfyllningar och har fortfarande problem med en tand, 2,5 år efter olyckan, sen fick de slipa ner 4 tänder för att sen sätta porslinskronor..
  • älskarlivet81

Vet att det är ot men varför borde jag fått brygga? De lagade med porslin och det ser fint ut idag. En av tänderna är lagad med plast. Vad jag ville säga med detta är att man inte ska vara så naiv och tro att det aldri händer en själv.jag var oerhört tandläkarrädd,min man satt med vid i princip varenda besök och höll mig i handen

• älskarlivet81
    Heffa skrev 2011-06-10 18:57:10 följande:
    Jag är 28 och använder hjälm - det är bara idioter som cyklar utan.
Svar på tråden Använder du cykelhjälm?