Inlägg från: annca |Visa alla inlägg
  • annca

Använder du cykelhjälm?

Hjälm fanns inte när jag var under 15, så jag har aldrig präglats på det.
    Fyller 40 iår, har börjat cykla igen efter ett uppehåll på ett par år, men det har aldrig varit huvudt jag varit orolig att skada, och känner ingen som öht slagit i huvudet. Armar och ben däremot...

Det gäller att följa regler och läsa trafiken. Använder man förnufter är risken så mycket mindre än om man bar aforsar på, som många verkar göra idag... Det är klart att man är en fara för andra om man cyklar i en gigantisk tjattrande klunga utan koll på vad som händer runt omkring. Om man skiter i stopplikt, rödljus, enkelriktningar... *grrrrr* Se sig för för fanken! Kör som om alla andra var idioter, så klarar du själv rätt bra, det sa min körskollärare till mig för drygt 20 år sedan :)

Nej, jag använder inte hjälm. Kommer aldrig heller! :P

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca

Men se er för för tusan!
    Kommer en bil, sakta ner.
    Tro inte att bilar alltid stannar och släpper fram cyklister vid cykelövergångar och trafikljus.
    Se er för.
    Närmar man sig en utfart - se sig för, någon kan komma. Finns någon tvekan, stanna.
    Kör inte i racerfart med huvut nerböjt över styret.
    Och som sagt - kör som om alla andra är blindstyren och idioter.
    Använd ringklockan. Använd lyse... Använd din egen broms. Fotbroms.

Make blev påkörd i regnvädret när han skulle korsa en parkeringsutfart. Han såg sig inte tillräckligt för och bilisten såg sig inte för öht. Han bröt nyckelbenet och ett par revben, men huvudet var inte ens i närheten av att slå i. Nu efter det använder han hjälm, men en hjälm hade inte hindrat hans nyckelben från att brytas... sedan kör han mer vårdslöst än jag, Vinglar ut på kanten ibland, kör aldeles för nära mig tycker jag, håller mycket högre fart etc. Och ser sig inte för tillräckligt. Själv har jag halkat omkull på cykel, men vad tusan, det är armarna man tar i med då. Jag har kört på ett hinder på cyklbanan och flugit, men skrapade hara handen. Cyklen såg smått twistad ut efteråt, men inget inte en skiftnyckel kunde ordna. Men det är armar och händer som råkar illa ut mest.

Nej för faaan! Ingen jävla hjälmlag!  Använd trafikvett och kör passivt! Ska man elliminera alla risker i livet kan man inte leva alls - inte äta, inte gå ut, inte ens gå upp på morronen för man kan halka på badrumsmattan!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Använder du cykelhjälm?