Inlägg från: Mimmlas |Visa alla inlägg
  • Mimmlas

Använder du cykelhjälm?

Nej inte längre, cyklar lugnt och är väldigt medveten om trafik de gånger jag passerar vägar.
    När jag åker inlines så har jag hjälm om jag ska raca lite.

• Mimmlas
    Tonx skrev 2011-06-09 12:03:41 följande:
    Ungefär lika bra argument som "Nej, jag använder inte bilbälte, jag är en mycket duktig förare och kör försiktigt."
    Nja det är ju lite farligare att åka bil än att cykla i stadsparken och på gå gator som jag gör när jag cyklar till jobbet :P
  • Mimmlas
    wiickan skrev 2011-06-09 12:58:43 följande:
    Fast vad händer om du i stadsparken får en sten eller kotte under däcket och cykeln välter?
    Ifall det skulle hända så har jag utmärkt fallteknik pga av år av skateboard/inlines och skidor/snowboard samt mountainbike i skogen.
    Men det har ju inte de flesta. Har faktiskt aldrig slagit i huvudet på alla år. Och då brukade jag använda hjälm förr.
    Enda anledningen att jag skulle välta cykeln är nog ifall jag får en pinne in i hjulet och det är nog inte speciellt troligt.
  • Mimmlas
    älskarlivet81 skrev 2011-06-09 13:07:39 följande:
    Jag slog inte heller i huvudet när jag blev påkörd, dock slog jag ut flera tänder...

Var inte så naiv och tro att inget kan hända dig...
    Tänderna har redan rykt många gånger så det skulle inte vara något nytt :P
    Det är klart det kan hända mig, men jag tar den risken när jag cyklar i promenadtakt i parken faktiskt. Det är ju lite annorlunda om man cyklar i trafik.
  • Mimmlas
    wiickan skrev 2011-06-09 13:10:02 följande:
    Så om du skulle halka precis bredvid en lyktstolpe eller ett träd så skulle du kunna kasta dig runt den då?
    Inte kasta mig runt men falla rätt.
    Om man slappnar av och faller på rätt sätt så gör man inte illa sig.
    Jag har ramlat ur träd och från berg men aldrig gjort illa mig. Får knappt blåmärken ens.
  • Mimmlas
    Studentpappa skrev 2011-06-10 12:23:19 följande:
    När jag åker longboard är hjälm given, det känns att dundra i asfalten och det gör man ganska ofta. En longboard går dessutom väldigt lätt riktigt snabbt.
    När jag cyklar downhill är hjälm+kombinerad ryggplatta/axelskydd/armbågsskydd och smalben/knäskydd givna.
    Inte alla ggr när jag bara skall cykla från a till b har jag hjälm men oftast.

När jag åker skidor på vintern har jag alltid hjälm, jag har sett otroligt många skador och även sett insidan på akuten i alperna på riktigt nära håll. Det stryker även nästan alltid med några personer varje år som blir påkörda av idioter som överskattar sin egen förmåga och inte kan behärska farten på sina skidor, så bara det är ju skäl nog att ha hjälm.
    Där håller jag med dig faktiskt, jag har alltid bra med skydd om jag ska utföra extremsport.
    Men det är ju lite annat att cykla igenom en park med gångvägar där inte ens moppar får köra ^^
    Min största risk är att jag kör över en anka. Har däremot en vrålsnygg hjälm hemma som jag använder vid behov, inte när jag cyklar i sakta gemak till jobbet.
  • Mimmlas
    älskarlivet81 skrev 2011-06-09 13:24:00 följande:
    Får man ens cykla i parken?

Ja, ta du den risken.. Vet inte om du skulle tycka det vore så roligt när du får vara hos tandläkaren för behandling ca 48 timmar och sen ändå får bestående men..
    Varför skulle man inte få cykla i en stadspark??

Det är ju inte direkt att jag drar runt min dirtbike på gräset eller i rabatterna.

Jag har nog spenderat många fler timmar än så hos tandläkaren för mina tänder som rök när jag gick i fyran, på en idrottslektion, kanske man skulle börja ha hockeyhjälm när man ska umgås med barn som kastar bollar också.
    Jag ser på ett väldigt realistiskt sätt på skaderisker, jag är van att bedöma på det sättet eftersom jag håller på med en hel del såna sporter. Man tänker två gånger innan man gör något.
    Men risken att jag dör för att jag inte har hjälm i stadsparken är ytterst liten, eller att jag ens blir skadad när jag ramlar i promenadtakt.
    Jag kanske skrapar knäna men det är ytterst otroligt också då jag inte gjort det trots skateboard och inlines i minst 20 år. De flesta gör felet att kramaktigt hålla kvar i cykeln när de ramlar, då gör man illa sig fördjävligt.
    Sen antar jag alltid att folk gör grejer som är helt irrationella, som att hoppa åt sidan när jag cyklar förbi eller vända håll helt plötsligt, vifta med armarna osv. Samma tänk har jag när jag kör bil, man ska anta att folk är idioter. Då brukar de inte kunna överraska speciellt mycket.
  • Mimmlas
    älskarlivet81 skrev 2011-06-10 18:56:09 följande:
    Varför man inte får? För att det är gångvägar där, men det är ju bra om det finns cykelvägar där också..

Men lev du i din lilla bubbla :) Jag använder hjälm och visar då också att jag är rädd om mig själv och mitt huvud!
    Jag bor i en cykelstad så det finns inga direkta gång/cykelvägar. Förutom mitt i centrum, och på gångvägar får man faktiskt cykla om man gör det i promenadtakt.

Jag pallar inte vara livrädd för helt onödiga saker.
  • Mimmlas
    älskarlivet81 skrev 2011-06-10 18:57:17 följande:
    Ska vi prata om vem som är värst så stod mina tänder ut en bit efter min olycka, en tand var helt ute och 3 andra var halva.. Fick göra 3 rotfyllningar och har fortfarande problem med en tand, 2,5 år efter olyckan, sen fick de slipa ner 4 tänder för att sen sätta porslinskronor..
    Men det var väl inte det den här tråden handlade om?
    Då borde du ju fått en brygga ist?
    Jag har inte vågat laga mina tänder ordentligt då jag har extrem tandläkarskräck och får panikångest om jag sätter mig i stolen. Men innan jag blev rädd pga felbehandling så har jag nog varit inne minst fyra gånger om året för att mina plasttänder ramlade av så fort jag åt något, så nu har jag fått problem med käken för att jag inte kan bita normalt. Vad nu det har med cykelhjälmar att göra.
    Olyckor händer oftast när man minst anar det inte när man är beredd.
Svar på tråden Använder du cykelhjälm?