• ekp

Tips för Venedig?

Jag och maken funderar på att åka till Venedig för att fira vår bröllopsdag.
    Jag har aldrig varit där och vill förstås göra det turistiga: åka gondol, se suckarnas bro m.m. 
    Jag gick in på hotels.com för att hitta ett bra och billigt hotell men vet ej vilket område man ska kika på och inte heller vilka man ska undvika. Tips mottages gärna!!! 

• Svar på tråden Tips för Venedig?
  • Vinxen

Mitt enda tips är ha med MASSOR av pengar för Venedig är svinigt dyrt Tyst en gondoltur kostar en sisådär 1000-1500kr för typ 30 min...inte värt pengarna...
    Jag har varit i venedig ett par gånger men då bara stannat nån timme för de funkar liksom inte, trängas med en miljon turister och betala sanslösa överpriser.. nej tack :) men fint är det 

• ekp

Ah! Ingen gondoltur alltså
    Så vad ska man se och inte?
    Var ska man bo? 

• SVejsan

Tyckte att Venedig var intressant.
    Åk lågsäsong! Under Juli-Augusti är det extremt mycket turister=trångt.
    Ena gången bodde vi utanför och åkte in över dagen. Andra gången tågluffade vi in utan bokat boende och blev uppragade av en pensionatsägare med ett slitet men charmigt boende, det boendet var humant prissatt (men det här var ju typ 10 år sedan - om inte mer).
    Gondolturen är överskattad - det är verkligen svindyrt.
    Fika inte kring Markusplatsen - Här pratar vi svinsvindyrt.
    Undvik att äta längs med turiststråken utan sök er in lite i gränderna. "Turistmenyer" kan vara urdåliga men samtidigt också helt OK. Men Kulinariska höjdare för en låg peng får man nog ha tur att hitta.
    Områden att undvika... Venedig är inte stort - allt är inom gångavstånd. Eller bussbåtsavstånd

Nu låter vi negativa... Men Venedig i sig är en upplevelse och verkligen sevärt (därför har vi varit där flera gånger).

Suckarnas bro /Rialtobron/markusplatsen/museer/kyrkor/gallerier/ Glasblåsning och bara att insupa atmosfären är en upplevelse.

Vissa perioder kan det, har jag hört, lukta om kanalerna, vi har inte varit drabbade dock... Men det beror väl på väder och "algblomning och dyl)

• Jagsjälv

Jag var en dag i Venedig i Juli. Varmt som 17! Vi hade en fantastisk guide (åkte med Sembo från Bibione) som visade andra delar bort mot gamla båtvarvet och arbetarkvarteren. Mkt roligt att se och inte så många turister där.

Vi åkte gondol. Tyckte att det var lite mysigt (och svalt). Är man i Venedig och kanske aldrig mer ska dit så kanske man ska åka en liten tur - det hör liksom till.

I Aftonbladets tidning resa 2-5juni stod det om Venedig. Kanske kan du hitta lite tips där?

• Yosa

Håller med om priserna! Extremt dyrt.

Som ett exempel var jag där på en föreningsresa när jag va ca 14-15 år. Jag och några andra tjejer blev kissnödiga men nej att vi fick gå in någon enda stans för att kissa! De hade varnat oss innan att abslout inte bli kissnödiga. Alla caféer och restauranger krävde att vi skulle köpa något för att få låna toalett. De billigaste att köpa va ungefär en korv och bröd som vi räknade ut skulle kosta ca 150 svenska kronor. En kaffe ca 100 svenska kronor på den tiden osv.

• Yosa
    Jagsjälv skrev 2011-06-10 19:57:17 följande:
    Jag var en dag i Venedig i Juli. Varmt som 17! Vi hade en fantastisk guide (åkte med Sembo från Bibione) som visade andra delar bort mot gamla båtvarvet och arbetarkvarteren. Mkt roligt att se och inte så många turister där.

Vi åkte gondol. Tyckte att det var lite mysigt (och svalt). Är man i Venedig och kanske aldrig mer ska dit så kanske man ska åka en liten tur - det hör liksom till.

I Aftonbladets tidning resa 2-5juni stod det om Venedig. Kanske kan du hitta lite tips där?
    ja vi åkte också gondol men då vi åkte en hel stor grupp had ejag inte koll på vad de kostade. Det som förvånade mig var ändå att venedig innehöll mindre vatten än jag hade trott. Trodde typ allt skulle stå i vatten men så va de inte. Många hus stod på pelare i vatten men förvånandsvärt lite, var mitt intryck.
  • sri

Jag bilade runt i Italien förra sommaren då bland annat i Venedig, vi var där 1dag bara så vi missade säkert massor men det var väldigt fint och kul, visst kostar de lite pengar att äta mat osv, men tyckte inte det var hutlösa priser jämfört med resten av italien.

Vi körde snål varianten på boende, bodde på camping på fastlandet. Rekomenderar det men det är primitivt. Antat att ni inte tänkt det om de ska vara brölloppsresa.

Ha så kul

• sri

Kanske ska tillägga att båten över tillvenedig gick alldeles intil campingen

• SVejsan
    Yosa skrev 2011-06-12 19:19:11 följande:

Som ett exempel var jag där på en föreningsresa när jag va ca 14-15 år. Jag och några andra tjejer blev kissnödiga men nej att vi fick gå in någon enda stans för att kissa! De hade varnat oss innan att abslout inte bli kissnödiga. Alla caféer och restauranger krävde att vi skulle köpa något för att få låna toalett. De billigaste att köpa va ungefär en korv och bröd som vi räknade ut skulle kosta ca 150 svenska kronor. En kaffe ca 100 svenska kronor på den tiden osv.

Direkt runt Markusplatsen eller i anslutning till annan stor sevärdhet kan detta varit.  Men inte ett stenkast bort från de stora sevärdheterna.
    Samma policy, att man skall handla eller äta på restauranger/cafeet man lånar toaletten av finns ofta i närheten av stora sevärdheter i turiststäder i många länder...  Och jag förstår iofs restaurang/cafe-personalen.
  • evaoregon
    SVejsan skrev 2011-06-13 07:06:19 följande:
    Direkt runt Markusplatsen eller i anslutning till annan stor sevärdhet kan detta varit.  Men inte ett stenkast bort från de stora sevärdheterna.
    Samma policy, att man skall handla eller äta på restauranger/cafeet man lånar toaletten av finns ofta i närheten av stora sevärdheter i turiststäder i många länder...  Och jag förstår iofs restaurang/cafe-personalen.
    Ja, det är ganska vanligt att restauranger och cafeer har ofta sådana regler.  Här i Portland brukar det stå att endast gäster får använda toaletterna.  När vi var i San Francisco och barnen behövde gå på toaletten så fick vi gå in i en livsmedelsbutik och använda deras kundtoa.  Det kan vara svårt att hitta offentliga toaletter i många städer.
  • sri

men varför gick ni inte på de ofentliga toaletter som finns, de kostade 50cent om jag inte minns fel förra sommaren när jag var där och 5kr kostar de ju att gå på ofentlig toa i sverige oxå.
  • Jagsjälv

Mc Donalds toalett är gratis!
  • Farfalla

Har inte bott någonstans i själva Venedig( har en syster dom bor någon bil utanför).

Men om ni vill sola/bada så är det bara att ta båttaxin över till lido, jättefin sandstrand!

• Yosa
    Farfalla skrev 2011-06-16 22:53:14 följande:
    Har inte bott någonstans i själva Venedig( har en syster dom bor någon bil utanför).

Men om ni vill sola/bada så är det bara att ta båttaxin över till lido, jättefin sandstrand!

Är det Lido de Jesolo du menar? Där bodde vi.

• Farfalla
    Yosa skrev 2011-06-17 18:26:07 följande:

Är det Lido de Jesolo du menar? Där bodde vi.

hmm.. vet inte riktigt vad ön kallas mer... men antar att det bara finns en ö där som heter lido?! iaf väldigt fin :)
Svar på tråden Tips för Venedig?