• SysterYster76

Var jag otydlig?

Jag frågade en mamma om inte hennes dotter ville följa med till Busfabriken. Min dotter har presentkort där som vi var tvugna att använda. Har tvekat att fråga dotterns kompisar för att man vet ju inte om de kanske inte har råd t ex. Eller att föräldern ska missförstå och tro att jag bjuder. Men iallafall, nu kom två kompisar med. Jättekul! Problemet är att en egentligen skickade med för lite pengar... 100:- till både entre och lunch/godis etc...120:- kostar ju bara entren. :/ så nu sitter jag här med ont i magen och ska betala allt. Jag är inte rik om man säger så... Jag försökte ändå att vara tydlig när jag frågade och sa så här: "Min dotter har ett presentkort på Busfabriken som hon måste använda. Hon vill ju inte vara där utan ngn kompis. Vill din dotter följa med?" Så nu undrar jag hur tolkar ni min fråga? :/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var jag otydlig?
  • 071001

Väldigt vagt, osäkert, jag hade skickat med mitt barn pengar.

• hymafr

Jag tycker du ska betala.
    Sen behöver ni inte köpa godis och, om det är tillåtet (har aldrig varit på Busfabriken själv), så kan ni ta med matsäck och istället kanske köpa glass där.

På så sätt kanske du går plus minus noll.

Jag tycker inte du var otydlig, men den andra mamman kanske inte hade en aning om hur mycket det kostar eller så har hon dåligt med pengar och kanske istället kände att det var du som "tvingade" med hennes dotter.

• Majakattan
    hymafr skrev 2011-06-10 11:03:46 följande:
    Jag tycker du ska betala.
    Sen behöver ni inte köpa godis och, om det är tillåtet (har aldrig varit på Busfabriken själv), så kan ni ta med matsäck och istället kanske köpa glass där.

På så sätt kanske du går plus minus noll.

Jag tycker inte du var otydlig, men den andra mamman kanske inte hade en aning om hur mycket det kostar eller så har hon dåligt med pengar och kanske istället kände att det var du som "tvingade" med hennes dotter.
    Håller med!
  • Drake

Men 40 kronor är väl ganska billigt för att din dotter ska slippa åka till Buslandet själv? Gör en lunch hemma och ta med så behöver ni inte köpa något mer på plats.

Jag had tolkat dig som att presentkortet gällde mer än ett barn om du inte sagt att det kostade pengar.

• augustisten

Jag hade nog trott att du har entrébiljett även till mitt barn eftersom du över huvud taget nämnde presentkortet. Och jag hade tyckt att det var fruktansvärt genant när jag insåg att så inte var fallet...

Men jag hade nog gjort som mamman i ts faktiskt och skickat med pengar som räcker till lunch och fika. Hade jag varit det minsta tveksam hade jag förstås frågat - men om du sa precis som du skriver i ts hade jag nog missuppfattat helt enkelt.

• Sömnstörd

Om du menade att presentkortet ska gå till din dotter och vännerna betala så var du extremt otydlig. Jag hade tolkat det som att du betalar.

• SysterYster76

Inte tillåtet att ta med mat tyvärr. :/ Jag frågade inte mamman inför barnen så att hon lätt kunnat säga nej utan att de blir ledsna. Och jag måste ju fråga på ngt sätt för att få med mig ngn kompis till dottern. Inte så roligt för en 8åring att springa omkring här själv tyvärr.

• Drake
    SysterYster76 skrev 2011-06-10 11:09:52 följande:
    Inte tillåtet att ta med mat tyvärr. :/ Jag frågade inte mamman inför barnen så att hon lätt kunnat säga nej utan att de blir ledsna. Och jag måste ju fråga på ngt sätt för att få med mig ngn kompis till dottern. Inte så roligt för en 8åring att springa omkring här själv tyvärr.
    Ok, då blir det ju knivigare. Men kan ni inte gå ut i en park och äta då när ni lekt färdigt?
  • Butterscotch

Vad tokigt det blev. Det hade nog blivit tydligare om du inte nämnt presentkortet över huvud taget, jag hade nog också tolkat det som att du tänkte bjuda kompisen också med hjälp av presentkortet.

• augustisten
    SysterYster76 skrev 2011-06-10 11:09:52 följande:
    Jo, jag förstår absolut situationen men om jag inte hade presentkort till fler barn än mitt skulle jag nog inte nämna det alls. Bara säga att vi planerat att gå på busfabriken och undrar om det andra barnet vill följa med... och kanske tillägga att vi tyvärr inte kan bjuda på inträdet.

Jag förstår att det är försent nu - men att du överhuvud taget sa något om presentkortet skulle få mig att tro att det involverar mitt barn helt enkelt. Annars har jag ju inte med att göra hur ni betalar entrén (eller varför ni valde just den här helgen)...
Svar på tråden Var jag otydlig?