• Anonym (Lost)

Hur lätt är det att försvinna?

Jag har en längre tid funderat på att "byta" liv.

Dvs byta jobb/stad/namn slänga ut facebook och byta nummer. Detta är ju inga större svårigheter. Att ta sig ett nytt namn och få ett nytt jobb osv.

Jag hade ju då inte tänkt informera familj och vänner om detta utan helt enkelt bara "försvinna". Dock vill jag ju inte att de ska tro att jag har dött eller liknande och ringa till polisen.

Att få byta personnummer antar jag är en mindre omöjlighet om man inte har en galen yxmördare efter sig eller så. Antar att man inte heller kan ringa till polisen "hej jag heter XX och om någon ringer och säger att jag är försvunnen så är jag inte det, men jag vill inte ha någon kontakt"

Hur går man tillväga?
    Hur lätt är det för "vanliga dödliga" att söka upp någon via personnummer?
    Finns det något man bör tänka på som jag inte har räknat upp i tråden?

Om någon undrar varför jag vill försvinna så är det privat. Men jag har inget kriminellt förflutet och det har inte med någon typ av brott att göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-10 14:27
    Om någon inte har personnummer till mig, hur lätt/svårt är det att hitta mig då?
    Då jag har bytt stad/namn/jobb.

• Svar på tråden Hur lätt är det att försvinna?
  • Anonym

flytta utomlands så lär ju ingen hitta dig

• Trolovade

Dom som kan ditt personnr kan ju enkelt bara gå in på ratsit.se typ och kolla vart du bor, du "måste" väl vara skriven någonstans för att få post och liknande? Tror att det är svårt att försvinna från jordens yta bara sådär, flytta utomlands kanske? :-S

• Anonym (myndighetsperson)

Skulle vilja påstå att det är närapå omöjglit att  "försvinna",  åtminstone i Sverige.

Ditt perssonnummer är lätt att hitta även för medelsvensson via upplysning.se.
    Personer som jobbar inom myndigheter som har tillgång till registerdata och folkbokföring hittar betydligt mer än så om dig med bara några enkla sökbegrepp på en dator.

Hur ska du leva utan att uppge ditt perssonnummer?
    Du får ingen lgh, inga bankkonton, inga jobb, inga abonnemang eller knappt teckna några avtal utan att uppge ditt personnummer.
    Hur har du tänkt dig söka vård?

De som lyckats med konsstycket att försvinna gör det inte i Sverige utan de samlar ihop en stor summa kontanter och tar sig utomlands,  typ Thailand.

• Insatt

Din familj kommer lätt att kunna leta upp dig via nätet eller skatteverket. Det enda sättet att utåt sett vara olistad i Sverige är att ha skyddad identitet, men det är inget man får bara för att man har lust. Det lättaste är nog att sticka utomlands.

• J1983

tja, att få någon sorts kvarskrivning och på så vis skyddad adress är ju inte lätt.. har man någons personnummer så lär man kunna få veta var personen bor via skatteverket osv. och det gäller ju såna som din familj som troligtvis har ditt personnummer. Har man inte ditt personnummer och du byter namn så lär man ju inte hitta dig men å andra sidan så är ju Sverige ett litet land. Du kan ju alltid skriva dig på en adress där du inte bor man då lär du ju få strula och hålla på hela livet.

• Anonym (Lost)
    Anonym (myndighetsperson) skrev 2011-06-10 13:56:52 följande:
    Skulle vilja påstå att det är närapå omöjglit att  "försvinna",  åtminstone i Sverige.

Ditt perssonnummer är lätt att hitta även för medelsvensson via upplysning.se.
    Personer som jobbar inom myndigheter som har tillgång till registerdata och folkbokföring hittar betydligt mer än så om dig med bara några enkla sökbegrepp på en dator.

Hur ska du leva utan att uppge ditt perssonnummer?
    Du får ingen lgh, inga bankkonton, inga jobb, inga abonnemang eller knappt teckna några avtal utan att uppge ditt personnummer.
    Hur har du tänkt dig söka vård?

De som lyckats med konsstycket att försvinna gör det inte i Sverige utan de samlar ihop en stor summa kontanter och tar sig utomlands,  typ Thailand.
    Nej jag hade ju inte tänkt att leva utan personnummer, det är i princip omöjligt som du säger. Det var därför jag undrade om man kan försvinna utan att lämna landet. Kan man exempelvis välja om man vill synas i eniros register och liknande? Så att man får "skyddad" adress. Om man byter namn blir det ju svårt för folk att hitta en. Även om folk kan slå in det nya namnet och hitta mitt personnummer hjälper det ju inte min gamla vänskapskrets/familj då de inte kan mitt nya namn,
    Anonym skrev 2011-06-10 13:55:15 följande:
    flytta utomlands så lär ju ingen hitta dig
    Utomlands är tyvärr inte ett alternativ.
  • Anonym (Lost)
    Insatt skrev 2011-06-10 13:58:44 följande:
    Din familj kommer lätt att kunna leta upp dig via nätet eller skatteverket. Det enda sättet att utåt sett vara olistad i Sverige är att ha skyddad identitet, men det är inget man får bara för att man har lust. Det lättaste är nog att sticka utomlands.
    Är skatteverket skyldiga att lämna ut vart jag bor? Eller har de någon onlinetjänst som sköter detta?
  • LinnaLi

Personnummer är en offentlig uppgift så länge man inte har skyddad id av något slag.

...för evigt, för alltid...
  • Anonym (Lost)
    J1983 skrev 2011-06-10 13:59:30 följande:
    tja, att få någon sorts kvarskrivning och på så vis skyddad adress är ju inte lätt.. har man någons personnummer så lär man kunna få veta var personen bor via skatteverket osv. och det gäller ju såna som din familj som troligtvis har ditt personnummer. Har man inte ditt personnummer och du byter namn så lär man ju inte hitta dig men å andra sidan så är ju Sverige ett litet land. Du kan ju alltid skriva dig på en adress där du inte bor man då lär du ju få strula och hålla på hela livet.
    Jag tror ärligt talat inte att någon kommer att lägga ner så mycket kraft på att hitta mig. Men man vill ju inte heller bli efterlyst av polisen för att man är borta. Vill ju inte skapa ett "drama" kring det hela utan helt enkelt bara försvinna ur det livet jag har.
  • Anonym (myndighetsperson)

Men det jag menar är att den som kan ditt personnummer (förmodligen en hel del familjemedlemmar) kommer inte ha några problem att hitta di även om du byter namn.

Skatteverkets folkbokföring lämnar ut namn, address, tidigare addresser och uppgifter

Jag som privatperson kan ex ringa dit och utan att uppge vare sig mitt eget namn eller något som helst motiv få ut info om  en person.  Däribland uppgifter om vems om är förälder till vem och hur många syskon en person har på både sin pappas och mammas sida.

Dina syskon kan helt enkelt genom att ange sitt perssonnumer får reda på din adress.

Svar på tråden Hur lätt är det att försvinna?