• Anonym (Lost)

Hur lätt är det att försvinna?

Jag har en längre tid funderat på att "byta" liv.

Dvs byta jobb/stad/namn slänga ut facebook och byta nummer. Detta är ju inga större svårigheter. Att ta sig ett nytt namn och få ett nytt jobb osv.

Jag hade ju då inte tänkt informera familj och vänner om detta utan helt enkelt bara "försvinna". Dock vill jag ju inte att de ska tro att jag har dött eller liknande och ringa till polisen.

Att få byta personnummer antar jag är en mindre omöjlighet om man inte har en galen yxmördare efter sig eller så. Antar att man inte heller kan ringa till polisen "hej jag heter XX och om någon ringer och säger att jag är försvunnen så är jag inte det, men jag vill inte ha någon kontakt"

Hur går man tillväga?
    Hur lätt är det för "vanliga dödliga" att söka upp någon via personnummer?
    Finns det något man bör tänka på som jag inte har räknat upp i tråden?

Om någon undrar varför jag vill försvinna så är det privat. Men jag har inget kriminellt förflutet och det har inte med någon typ av brott att göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-10 14:27
    Om någon inte har personnummer till mig, hur lätt/svårt är det att hitta mig då?
    Då jag har bytt stad/namn/jobb.

• Svar på tråden Hur lätt är det att försvinna?
  • Anonym (Lost)
    Trolovade skrev 2011-06-10 14:11:32 följande:
    Måste du bara magiskt försvinna då? Lämna brev så folk inte behöver oroa sig iaf?
    Anonym (myndighetsperson) skrev 2011-06-10 14:09:57 följande:
    Finns det inget sätt att bara bryta me de du inte vill ha kontakt med, om du nu har så goda skäl (jag lägger mig inte i varför!).  Men önskan om att bryta kanske är ömsesidig?

Sen flyttar du till ny stad, skaffar nytt jobb osv.
    De flesta är ju ganska "lätt" att göra sig av med, det är ju bara att hysta mobil och facebook.
    Men att lämna ett brev kanske inte är så dumt. Behöver ju egentligen inte stå mer än "Ni behöver inte kontakta mig igen någonsin, tack".

Någon som vet vad som händer om de ringer till polisen? Typ "XX har lämnat ett brev om att hon ej vill umgås med oss, och hon verkar ha lämnat hem/jobb/mobil, kan ni hitta henne åt oss tänk om det hänt något" och så ringer polisen till mig och jag säger "nej det är ingen fara jag vill bara inte ha någon kontakt" respekterar då polisen detta?
  • Anonym (Medea)

Ja, ditt gamla personnummer är du nog tvungen att behålla. (om du inte byter kön, då får man ändra de fyra sista siffrorna)
    Mobilnummer kan du skaffa med kontaktkort så är det inte kopplat till dig på något sätt.

Kan du inte låtsas att du flyttat utomlands? Skriv på Facebook att du äntligen ska lämna det här tråkiga landet och flytta till Sydamerika Eller åtminstone till en ort långt ifrån den du tänkt dig. Sen byter du namn, ort och umgänge. Eller gör dig rejält ovän med dina kompisar så att de inte vill ha med dig att göra. Eller bara försvinn, är de inte jättenära vänner så tror jag inte de kommer lägga ner massa energi på att ta reda på vart du flyttat.

Annars är en idé att meddela Skatteverket att du har flyttat utomlands, då blir du avregistrerad och om någon vill ha dina adressuppgifter så står det bara "utvandrad" i registren. Ha sedan alla räkningar på autogiro, och öppna en postbox som du uppger som adress till tex arbetsgivare och hyresvärd. (Iofs blir det kanske problem om ska jobba vitt och betala skatt, då ser ju Skatteverket att du bor i Sverige?)

Familj är svårare, om de är nära. Kan du lura dem att du flyttar utomlands? Annars är kanske det bästa att säga att du behöver bryta upp från ditt nuvarande liv och att du absolut inte vill bli kontaktad.

Lycka till!

• Anonym (Lost)
    Felidae skrev 2011-06-10 14:16:34 följande:
    När jag kollar runt på ratsit så hittar jag några som har typ "Box 42" och postorten som adress. En sådan adress gör ju att man är ganska svårhittad, åtminstone om det är en större postort.
    Jag har faktsikt funderat på det. För om man får "box 42, Trollhättan" så blir det ju i princip omöjligt att hitta en, även om man vet vilken stad man då bor i. Frågan är bara h rman får en sån där box.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Lost) skrev 2011-06-10 14:17:20 följande:
    De flesta är ju ganska "lätt" att göra sig av med, det är ju bara att hysta mobil och facebook.
    Men att lämna ett brev kanske inte är så dumt. Behöver ju egentligen inte stå mer än "Ni behöver inte kontakta mig igen någonsin, tack".

Någon som vet vad som händer om de ringer till polisen? Typ "XX har lämnat ett brev om att hon ej vill umgås med oss, och hon verkar ha lämnat hem/jobb/mobil, kan ni hitta henne åt oss tänk om det hänt något" och så ringer polisen till mig och jag säger "nej det är ingen fara jag vill bara inte ha någon kontakt" respekterar då polisen detta?
    De kan knappast tvinga dig att ta kontakt, deras uppgift är ju att säkerställa att du är ok och det kan de göra genom att kontakta dig/du kontaktar dem.

Mer än så kan jag inte tänka mig att de gör.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Lost)
    Anonym (Medea) skrev 2011-06-10 14:18:13 följande:
    Ja, ditt gamla personnummer är du nog tvungen att behålla. (om du inte byter kön, då får man ändra de fyra sista siffrorna)
    Mobilnummer kan du skaffa med kontaktkort så är det inte kopplat till dig på något sätt.

Kan du inte låtsas att du flyttat utomlands? Skriv på Facebook att du äntligen ska lämna det här tråkiga landet och flytta till Sydamerika Eller åtminstone till en ort långt ifrån den du tänkt dig. Sen byter du namn, ort och umgänge. Eller gör dig rejält ovän med dina kompisar så att de inte vill ha med dig att göra. Eller bara försvinn, är de inte jättenära vänner så tror jag inte de kommer lägga ner massa energi på att ta reda på vart du flyttat.

",,,"

Lycka till!
    Byta kön hade jag nog inte tänkt nej Flört

Om man låtsasflyttar så kommer de nog tycka att det är märkligt att man aldrig mer hör av sig, och då kanske de börjar tokringa till polisen. Annars var det ju ingen dum idé, för då slipper man ju att de letar efter mig här hemma.
  • Trolovade

Googla typ postbox och sthlm tex så kommer du att få upp några som du kan hyra från Google är bäst

• Anonym (Lost)
    Tigerhonan skrev 2011-06-10 14:19:50 följande:
    Det räcker med att gå in på upplysning.se och logga in där och söka på personnummer så hittar man vem som helst.
    dumt system egentligen.. Men personnummret har ju som tur är bara familjen.
  • Anonym (Lost)
    Trolovade skrev 2011-06-10 14:22:50 följande:
    Googla typ postbox och sthlm tex så kommer du att få upp några som du kan hyra från Google är bäst
    tack, du var inte dum du Tungan ute
    blir dock kanske krångligt om man flyttar till en mindre ort. Vet inte hur vanligt det här systemet är.?
  • Anonym
    Anonym (Lost) skrev 2011-06-10 14:06:36 följande:
    Byter jag namn så blir det nog svårt att hitta mitt personnummer. Min familj kan ju nummret så de kan ju använda det för att söka efter mig.
    På sidan ratsit kan man söka efter personer på personnummer, oavsett namn

Och även om du tänkt byta namn och telefonnummer kan det vara bra att ta bort alla dina uppgifter från sidor som eniro, hitta.se m.fl. Dom flesta sådana söksidor tillåter dig att redigera din egen information. Ratsit däremot tillåter inga ändringar, då allt de erbjuder är offentliga handlingar.
Svar på tråden Hur lätt är det att försvinna?