• Fantasia78

Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??

Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??
    Har googlat mig fram till att coca-colafläckar tas bort så här: 

Coca-Cola: Färska fläckar tas bort med kallt vatten. Torkade fläckar med ljumt vatten.

Men hur gör man med champagnefläckar?

Tacksam för tips!

bättre champagne på mössan är full som sjutton (eller kanske bättre full i 17 än full som 17...)
  • Svar på tråden Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??
  • Scaniamamma

har en bok som heter fläckboken och i den står det skölj med kallt vatten el mineralvatten från baksidan och genom fläcken tills du fått bort den så mycket som möjligt. om fläcken kvarstår: gnid in med flytande diskmedel/tvättmedel och låt verka. använd inte tvål. skölj väl med kallvatten.

• Kimona

På det vita kan du ju använda klorin, annars tycker ju många att vanish är bra

• Fantasia78
    Scaniamamma skrev 2011-06-11 22:22:57 följande:
    har en bok som heter fläckboken och i den står det skölj med kallt vatten el mineralvatten från baksidan och genom fläcken tills du fått bort den så mycket som möjligt. om fläcken kvarstår: gnid in med flytande diskmedel/tvättmedel och låt verka. använd inte tvål. skölj väl med kallvatten.
    Tack. Menar du vanligt mineralvatten (=kolsyrat vatten?)
    Studentmössan har dock lyckönskningar och namnteckningar skrivna med tuschpenna i fodret, så jag får nog spreja på vatten så att det bara kommer på det vita yttertyget (där fläckarna är).
    Fodret (med namnteckningar etc.) kan man dra bakåt lite så att det inte ligger dikt an mot yttertyget. Då behöver fodret inte blir vått (förhoppningsvis).
  • Fantasia78
    Candino skrev 2011-06-11 22:23:56 följande:
    Sodavatten! :)
    Men du sådant sodavatten som finns i affären på flaska (bland mineralvattenflaskor etc.)? När jag googlar på sodavatten så hittar jag:
    dubbelt sodavatten = 1 del natriumbikarbonat i 100 delar kolsyremättat vatten, så jag börjar fundera över om jag kan göra sådant själv genom att bubbla fram kolsyrat vatten i kolsyremaskinen och sedan blanda ner lite bakpulver... Det borde ju fungera.
    Någon som har en innehållsdeklaration på köpt sodavatten tillgänglig?
  • Fantasia78
    Fantasia78 skrev 2011-06-11 22:38:07 följande:
    Tack. Menar du vanligt mineralvatten (=kolsyrat vatten?)
    Studentmössan har dock lyckönskningar och namnteckningar skrivna med tuschpenna i fodret, så jag får nog spreja på vatten så att det bara kommer på det vita yttertyget (där fläckarna är).
    Fodret (med namnteckningar etc.) kan man dra bakåt lite så att det inte ligger dikt an mot yttertyget. Då behöver fodret inte blir vått (förhoppningsvis).
    PS. Här syftade jag på att det kan vara lurigt att spray på kolsyrat vatten från baksidan av fläcken. Då blir fodret också vått, och där finns lyckönskningar skrivna för hand med tuschpennor av olika slag. (Insåg att mitt förra inlägg kanske var lite otydligt...Foten i munnen)
    Solig
  • Bibbidi

kan du inte bara låta fläckarna vara kvar? de är ju en del av "historien" också :D

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Fantasia78
    Bibbidi skrev 2011-06-11 22:57:59 följande:
    kan du inte bara låta fläckarna vara kvar? de är ju en del av "historien" också :D
    Det är min dotters mössa och hon vill ta bort fläckarna. Hon får bestämma.
    (Sedan är det ju inte så kul att ha fläckar av söt dryck kvar heller; kan på sikt faktiskt även ge ohyra. Men det största skälet till att hon vill ta bort fläckarna är att hon vill ha mössan vit och fin.)
  • jagvetallt

släng in i tvättmaskinen. funkar det så funkar det.

• Fantasia78
    Kimona skrev 2011-06-11 22:24:20 följande:
    På det vita kan du ju använda klorin, annars tycker ju många att vanish är bra
    Jag funderar på att prova vanish (gelen). Men klorin ger ett sprödare tyg (har gjort det misstaget på t-shirtar när jag var yngre; de fick jättesprött tyg där jag tagit på klorin och gick sönder där i nästa tvätt. Man kan späda klorin i och för sig, men jag tror det är smartare att ta bort fläcken på ett skonsammare sätt.
    Någon som vet vad vanish innehåller? Det står att det är oxiderande.
Svar på tråden Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??