• Fantasia78

Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??

Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??
    Har googlat mig fram till att coca-colafläckar tas bort så här: 

Coca-Cola: Färska fläckar tas bort med kallt vatten. Torkade fläckar med ljumt vatten.

Men hur gör man med champagnefläckar?

Tacksam för tips!

bättre champagne på mössan är full som sjutton (eller kanske bättre full i 17 än full som 17...)
  • Svar på tråden Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??
  • star67

ja ättika funkar för det mesta, men jag brukar använda vanish och den funkar bra. man kan använda klorin till vita plagg men försiktigt, blanda med vatten annars den är jätte stark och skölja fort.

• Smultron ett

Man slänger den.

Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • Fantasia78
    Smultron ett skrev 2011-06-17 12:27:17 följande:
    Man slänger den.
    Haha. Solig Tja, fast det är ju ett kul minne, tycker jag. Om man inte orkar tvätta bort fläckarna, vilket vi nu valde att göra, så kan man ju skölja den lite med vatten (tar bort colafläckarna), och sedan låta champagnefläckarna vara kvar som minne. Men jag fick bort champagnefläckarna också med utspädd vanish (pulver som jag löste i vatten) och som jag sedan försiktigt skedade över mössan. 
  • Missimo84

Rör inte mössan, gnugga inte, pensla inte på vatten eller nåt. Bara lämna sen som den är till kemtvätten, så fixar de till den. De får bort allt, så länge du inte trixat själv innan.

• Betty Boop

Har kompisarna skrivit hälsningar i mössan? I så fall kan ju de också försvinna om du börjar mixtra med olika rengöringsmedel.

• Fantasia78
    Betty Boop skrev 2011-06-19 10:58:29 följande:
    Har kompisarna skrivit hälsningar i mössan? I så fall kan ju de också försvinna om du börjar mixtra med olika rengöringsmedel.

Testade med vanish, men BARA på det vita yttertyget. Gick bra att få bort de värsta fläckarna med försiktig handtvätt av yttertyget.

(Kompisarna har skrivit i fodret och det blötte jag inte.)
  • Fantasia78
    Missimo84 skrev 2011-06-19 10:53:51 följande:
    Rör inte mössan, gnugga inte, pensla inte på vatten eller nåt. Bara lämna sen som den är till kemtvätten, så fixar de till den. De får bort allt, så länge du inte trixat själv innan.

Skulle inte våga lämna in till kemtvätt. Vår är inte så nogräknad. Jag sprayade på vatten på fläckar på yttertyget och sedan vanish. Lät verka i 45 minuter och sedan försiktig handtvätt. Men bara av yttertyget (eftersom kompisarna skrivit i fodret inne i mössan).
    Det gick bra.

Det är inte hela världen om det är lite fläckar kvar. De kan vara kvar som ett minne. Men ville få bort det klistriga från söt cola och champagne, så att man kan ha kvar mössan utan att få kryp i den.

Solig
  • sirisdotter
    Bibbidi skrev 2011-06-11 22:57:59 följande:
    kan du inte bara låta fläckarna vara kvar? de är ju en del av "historien" också :D
    Såklart -  konstig fråga...
  • Fantasia78
    sirisdotter skrev 2012-10-28 09:32:02 följande:
    Såklart -  konstig fråga...
    Jag tycker inte det är en konstig fråga ;)
    Självklart är man försiktig när man tar bort fläcken, för man vill ju bevara alla roliga namnteckningar.

(Om det är sockerklistrig cola eller champagne så vill åtminstone jag ta bort det. Man vill ju spara mössan, och den är nog inte så kul 30 år senare om sockret i colafläcken dragit till sig skalbaggar och annat otrevligt.)

• Missan7

Har lyckats tappa sminklådan med ögonskugga och rouge upp och ner på den fina vita studentmössan som låg under spegeln. Både ögonskugga och rouge på mössan - hur får jag bort det utan att riskera att smeta ut det?

Tacksam för svar.   

• brainpick

Har du inte förstått poängen med studentmössan? Den ska vara sliten och ha många fläckar. Ju fler desto roligare minnen kommer du att ha om du sparar den.

• Fantasia78
    brainpick skrev 2013-06-26 17:13:38 följande:
    Har du inte förstått poängen med studentmössan? Den ska vara sliten och ha många fläckar. Ju fler desto roligare minnen kommer du att ha om du sparar den.
    Tror du missade mitt tidigare svar. :) Här kommer det igen. Ohyra är faktiskt inte kul, därför tvättar man bort vissa typer av fläckar:

Jag tycker inte det är en konstig fråga ;)
    Självklart är man försiktig när man tar bort fläcken, för man vill ju bevara alla roliga namnteckningar.

(Om det är sockerklistrig cola eller champagne så vill åtminstone jag ta bort det. Man vill ju spara mössan, och den är nog inte så kul 30 år senare om sockret i colafläcken dragit till sig skalbaggar och annat otrevligt.)
  • Fantasia78
    Sebastian72 skrev 2013-08-21 00:57:16 följande:
    Om ni ett år efter studenten bryr er om en studentmössa har ni blicken åt fel håll:)
    Haha. håller faktiskt med! :)
  • sextiotalist

Googlade och dök på tråden. Min teknologmössa ser för bedrövlig ut. Den har passerat gul-statusen och närmar sig brun nyans. Sambon har sagt ifrån, får du inte mössan renare så får du inte använda den på sonens student. Tips mottages tacksamt. Jag vill använda den

• Nyfikna72

Varför i hela friden skulle man få ohyra i en dylik bara för att den fått lite söt dricka på sig? Då skulle ju söta saker vara konstant invaderade då?

Svar på tråden Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??