• Elisabeth83

Hitta bostad i USA. Hjälp önskas.

Finns det någon som bor i USA eller som ändå vet någon bra sida där man kan leta bostäder att hyra? Kanske någon som vill dela med sig av hur det är att bo där också?

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Svar på tråden Hitta bostad i USA. Hjälp önskas.
  • Elisabeth83

och huslån går väl inte att få bara sådär? Har ni koll på vad som krävs för att få köpa hus där borta?

• Hertha

Gift er omedelbart! Annars kommer hela visumprocessen blir hur omständig som helst!

Jag tror du måste vara en resident för att banker ska vilja låna ut pengar till er, dvs Green Card. Det är ju ganska mycket pengar för hus i det här området som det handlar om. En vanlig liten enkel 2-3rums med liten trädgård kan utan problem kosta 1 miljon dollar!

Jag skulle kolla Craigslist, om du ger mig några dagar kan jag nog ge tips på områden också. Vi har några kompisar som bor i San Jose (jag bor i Silicon Valley). Jag skulle tro att områdena kring dessa skolor är bra www.greatschools.org/california/san-jose/.

• Elisabeth83

Vi får kanske se till att göra det då ifall att det blir flytt ;)

Ja det vore jättesnällt :) Vår dotter är lite för liten för skola än (16mån), så det blir väl hemmafru för min del på både gott och ont..  

• rasajj
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 17:54:15 följande:
    Hyra: Vet vi inte alls, men kanske mellan 20-30.000kr/mån. Priserna verkar ju inte ligga som i sverige direkt. Vi hyr ett aldleles nybyggt radhus med hyffsat stor tomt för 10.000kr/mån.. det lär man väl inte hitta där borta ;)
    Min man-uppvaxt i San Jose- foreslar att ni tittar pa sodra sidan av stan. Jag och min man bodde dar manga ar. Med tanke pa husmarknaden kan jag inte tanka mig att det ar svart att hitta hyrbostad. Att hyra med husdjur kan bli svarare. Oftast far man punga ut med en pet deposit. Som kan rora sig om flera hundra dollar.

Plus att det ar oftast en deposit plus forsta och sista manadens hyra man maste ha nar man flyttar in.

Vill ni ha lite billigare bostad sa kanske ni ska kika pa Gilroy eller Morgan Hill. Lite som fororter, pendlingen ar inte sa farlig heller.

Titta pa hus runt high way 85. Det ar ofta bra omraden och fina hus.

Mina svarforaldrar bodde vid 85/101. Nara IBM och ganska nara Swedala (for ev. midsommarfirande och andra svenskinspirerade fester )

www.rentalhomesplus.com/california

Lycka till.
  • evaoregon
    Hertha skrev 2011-06-13 18:57:14 följande:
    Gift er omedelbart! Annars kommer hela visumprocessen blir hur omständig som helst!
    Jag håller med till 100 %!  Ingen tvekan.
  • evaoregon
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 18:47:12 följande:
    Tack! Ska spana in länkarna! Hur lång tid tog det innan du fick green card, eller får man kanske det när man gifter sig med en amerikan? ;) Inte insatt! Både jag och sambon är födda i sverige. Finns det någon fördel för oss om vi är gifta?
    Ja, man får green card via sin man om man är gift med en amerikan.  Man kan också få green card via jobb.  Jag antar att din sambo har jobberbjudande här?  Giftermål är i så fall vad som gäller.  Det är jättesvårt att få visa här genom sin partner om man inte är gifta. 
  • evaoregon
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 18:48:36 följande:
    och huslån går väl inte att få bara sådär? Har ni koll på vad som krävs för att få köpa hus där borta?
    Som Hertha skriver så måste man ha green card för att kunna köpa hus.
  • evaoregon
    rasajj skrev 2011-06-13 19:22:55 följande:
    Att hyra med husdjur kan bli svarare. Oftast far man punga ut med en pet deposit. Som kan rora sig om flera hundra dollar.
    Månadsavgift per djur är också vanligt även om man redan betalt en deposit.  Några av de lägenheter som jag hittade tog 50 dollar i San Jose i månaden per djur.  Vi fick betala både deposit och månadsavgift för vår hund.  Det blev superdyrt...  Sedan kostar det ju också en del att ta hit djur.
  • Elisabeth83

Kanske får försöka vänja mig vid tanken på att skiljas från mina sötnosar, såg också nu att det var ett x antal dollar per katt per månad! Sen vet jag inte om jag vill utsätta dem för stressen genom att flyga! :( 

Spelar det någon roll hur länge man varit gift eller är det mot kapellet snarast möjligt IFALL att det blir av?  

Men om min sambo har green card (även om han är svensk) så kan jag få det genom honom, förutsatt att vi är gifta då? 

• evaoregon
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 20:19:48 följande:
    Kanske får försöka vänja mig vid tanken på att skiljas från mina sötnosar, såg också nu att det var ett x antal dollar per katt per månad! Sen vet jag inte om jag vill utsätta dem för stressen genom att flyga! :( 

Spelar det någon roll hur länge man varit gift eller är det mot kapellet snarast möjligt IFALL att det blir av?  

Men om min sambo har green card (även om han är svensk) så kan jag få det genom honom, förutsatt att vi är gifta då? 
    Om ni gifter er och din man får green card via jobbet så lär du i alla fall få uppehållstillstånd här i USA så att du kan bo här.  Däremot är det inte säkert att du får arbetstillstånd och kan jobba.  Är ni inte gifta så är det jättesvårt. Hur länge ni varit gifta spelar mindre roll.

Om ni tar med er katterna så måste de ha veterinärintyg och bl a rabiesvaccin.  Det är ganska krångligt, men inte omöjligt. 
Svar på tråden Hitta bostad i USA. Hjälp önskas.