• Elisabeth83

Hitta bostad i USA. Hjälp önskas.

Finns det någon som bor i USA eller som ändå vet någon bra sida där man kan leta bostäder att hyra? Kanske någon som vill dela med sig av hur det är att bo där också?

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Svar på tråden Hitta bostad i USA. Hjälp önskas.
  • Elisabeth83

Ok. Ja huvudsaken är väl att jag och dottern får bo där! :) Jättetack för alla svar. Har blivit lite klokare nu i alla fall! 

• evaoregon
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 20:27:21 följande:
    Ok. Ja huvudsaken är väl att jag och dottern får bo där! :) Jättetack för alla svar. Har blivit lite klokare nu i alla fall! 
    Ja, är ni gifta så lär du och dottern få bo där!  Glad
  • Hertha
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 20:19:48 följande:
    Kanske får försöka vänja mig vid tanken på att skiljas från mina sötnosar, såg också nu att det var ett x antal dollar per katt per månad! Sen vet jag inte om jag vill utsätta dem för stressen genom att flyga! :( 

Spelar det någon roll hur länge man varit gift eller är det mot kapellet snarast möjligt IFALL att det blir av?  

Men om min sambo har green card (även om han är svensk) så kan jag få det genom honom, förutsatt att vi är gifta då? 
    Jag valde att inte ta med vår katt för jag kände att han skulle blivit alldeles för stressad att bo i en storstadsmiljö samt att jag hade inte kännt mig lika bekväm med att släppa ut honom på egen hand (även om det finns många utekatter i området). Istället fick han flytta hem till pappa på obestämd tid och där har han det jättebra även om jag saknar honom. Men vi ses på semestrar .-).

Gift er innan processen drar igång, men det spelar ingen roll hur länge ni varit gifta. Om du byter efternamn i samband med giftemålet behöver du ett nytt pass och du ska inte byta pass under visumprocessen för det krånglar också till det.

Vet du vilken typ av visum det handlar om just nu? Olika visum tar olika lång tid. Vi reste ex hit på ett J1 (jag dependant och därmed J2), det får du på några veckor och har kort giltighetstid. Det går ut i höst, vi är i Green Card-högen men företag här brukar vilja samla ihop ett gäng som processas samtidigt så de hann inte få iväg vår ansökan i tid så vi är samtidigt i H1B-visumhögen (vilket tar några månader här på plats). Ett Green Card baserat på arbete kan ta allt från några månader till 1,5 år typ. Och ja, du får ett Green card via din man.

Däremot är jag osäker på hur det funkar om du och din man skiljer er om du skulle ha rätt att bo kvar. Det tror jag de andra kan svara mycket bättre på än jag.
  • evaoregon
    Hertha skrev 2011-06-13 20:31:26 följande:
    Jag valde att inte ta med vår katt för jag kände att han skulle blivit alldeles för stressad att bo i en storstadsmiljö samt att jag hade inte kännt mig lika bekväm med att släppa ut honom på egen hand (även om det finns många utekatter i området). Istället fick han flytta hem till pappa på obestämd tid och där har han det jättebra även om jag saknar honom. Men vi ses på semestrar .-).

Gift er innan processen drar igång, men det spelar ingen roll hur länge ni varit gifta. Om du byter efternamn i samband med giftemålet behöver du ett nytt pass och du ska inte byta pass under visumprocessen för det krånglar också till det.

Vet du vilken typ av visum det handlar om just nu? Olika visum tar olika lång tid. Vi reste ex hit på ett J1 (jag dependant och därmed J2), det får du på några veckor och har kort giltighetstid. Det går ut i höst, vi är i Green Card-högen men företag här brukar vilja samla ihop ett gäng som processas samtidigt så de hann inte få iväg vår ansökan i tid så vi är samtidigt i H1B-visumhögen (vilket tar några månader här på plats). Ett Green Card baserat på arbete kan ta allt från några månader till 1,5 år typ. Och ja, du får ett Green card via din man.

Däremot är jag osäker på hur det funkar om du och din man skiljer er om du skulle ha rätt att bo kvar. Det tror jag de andra kan svara mycket bättre på än jag.
    Vi lämnade vår katt hos min mamma och där hade hon det bra.  Det var tillräckligt jobb med hunden.

Om man skiljer sig så har man inte längre rätt att bo kvar.  Samma om man skiljer sig ifrån en amerikansk medborgare innan man bott här en viss tid och tyvärr även så om ens make/fru dör innan man bott här tillräckligt länge (undantag om denne dör i krigstjänst för USA). 
  • Elisabeth83

Hertha: Det är av den orsaken inte jag heller vill ta med katterna. :/ Men, men nu är ingenting bestämt än, men jag försöker skaffa så mycket info som möjligt så att jag kan ta ett hastigt beslut om det väl kommer! Visum gäller ju via arbete för min sambo i så fall.  

• evaoregon
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 20:36:24 följande:
    Hertha: Det är av den orsaken inte jag heller vill ta med katterna. :/ Men, men nu är ingenting bestämt än, men jag försöker skaffa så mycket info som möjligt så att jag kan ta ett hastigt beslut om det väl kommer! Visum gäller ju via arbete för min sambo i så fall.  
    Vi flyttade runt mycket när vi först flyttade hit så det hade av den anledningen inte funkat med katten.
  • Hertha
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 20:36:24 följande:
    Det finns många visum för arbete! Det är en hel djungel och inte alltid lätt att få rätt information! Vi har ett par vänner som det krånglat till ordentligt för efter att amerikanska ambassaden i Stockholm inte hade koll på läget. Fördelen med visum via företag är att de brukar ha en massa advokater som har koll men det är inte alltid de kan svara heller. Jag är lite orolig för vårt H1B-visum. Vi ska snart åka till Sverige, det är inte bra om ens visum, ansökt i USA, går igenom när man inte är i landet. Så de snabbade på processen för oss. Beräknad tid att få det: 2 dagar innan flygresan. Ingen kan riktigt svara på vad som händer om vi inte får det i tid. Just nu säger de att vi ska åka ändå för att det är så liten chans att immigrationsmyndigheterna har koll när vi kommer tillbaka! Inte riktigt det svar jag ville ha...
  • evaoregon

Om man vill söka medborgarskap (man kan behålla sitt svenska) så ska man ha haft green card i tre år som gift med en amerikansk medborgare eller i fem år om man har green card via t ex jobb. 

• Elisabeth83

Evaoregon: Nej då funkar det ju inte heller. Nåväl, då får vi se vad framtiden har att erbjuda. Om ni kommer på något mer viktigt att tänka på så hojta till! 

• evaoregon
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 20:44:55 följande:
    Evaoregon: Nej då funkar det ju inte heller. Nåväl, då får vi se vad framtiden har att erbjuda. Om ni kommer på något mer viktigt att tänka på så hojta till! 
    Du får skriva igen om du har fler frågor.  När får ni besked om ni ska åka och när blir det i så fall?
  • Elisabeth83

I början på Juli skulle jag tro.. och det kan bli allt från direkt till upp till 1 år. 

• evaoregon
    Elisabeth83 skrev 2011-06-13 21:00:02 följande:
    I början på Juli skulle jag tro.. och det kan bli allt från direkt till upp till 1 år. 
    Vad spännande!  Du får rapportera hur det går!
  • Hertha

Nu har jag fått svar från Jen och tid att vara här. Hon svarar så här, så förhoppningsvis har du riktigt många områden att kolla nu med Saargrs svar också .

"As to where NOT to live, I would definitely stay away from east San Jose (the areas off of 680) and most of south San Jose too (ie Story Rd area near 101). Some of the nicer parts are Willow Glen (though a bit pricey) and Cambrian is nice (that's the area near 85 and Camden Ave and Union Ave, etc). It sounds like a counter-intuitive way of looking for a place to rent but price can also help. The lower the rent, obviously the less desirable the area. Oh, most of Campbell is very nice too."

• Elisabeth83

Stort tack för hjälpen! Tacka Jen :) Vilka priser klassas som dyrt och billigt? I sverige är ju 10.000 kr dyrt och vi bor i det "dyraste" området (i Linköping). Men jag antar att 1000 dollar som vi sett en del lägenheter för inte motsvarar riktigt samma. 

• Hertha
    Elisabeth83 skrev 2011-06-18 14:10:49 följande:
    Stort tack för hjälpen! Tacka Jen :) Vilka priser klassas som dyrt och billigt? I sverige är ju 10.000 kr dyrt och vi bor i det "dyraste" området (i Linköping). Men jag antar att 1000 dollar som vi sett en del lägenheter för inte motsvarar riktigt samma. 
    Jag tror allt är relativt . Här i vårt område ligger skulle jag vilja säga att 3000 dollar för 3 sovrum i ett hyfsat område som billigt. 4000 dollar är dyrt. Hade vi bokstavligen bott på andra sidan om vårt plank och därmed i en annan stad så är 3500 dollar billigt och sedan finns typ himlen som gräns vad gäller dyrt .

Jag skulle helt enkelt kolla Craigslist vad det kostar att hyra hus i det område som Jen sa var dåligt och kolla sedan det område hon sa var lite dyrt så får du nog ett hum om vad för vidd det finns.

Här i vår stad så får du en etta med kokvrå för 1000 dollar .
  • Elisabeth83

Hej på er! Hur är det att flyga med barn över atlanten? Vi kommer att åka över till USA om 1,5 vecka för att spana in bostadsområden osv. Det vi tjafsar om lite här hemma är om dottern ska följa med eller inte. Sambon tycker att det är för lång flight för henne. Hon är 1,5 år.. 

Svar på tråden Hitta bostad i USA. Hjälp önskas.