Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Ni som är helt emot abort, varför?

För mig är abort helt enkelt att döda en människa. Hur kan man inte vara emot det?

Å andra sidan är alternativet till en laglig och fri abort en massa olagligt dödande med ofta fruktansvärda konsekvenser. Med lagliga aborter är det åtminstone bara en person som dör. Med olagliga dör ofta båda två. Därför anser jag att abort fortfarande ska vara lagligt även om det i mina ögon är etiskt och moraliskt fel.

• lövet2
    hallonsweet skrev 2011-06-14 08:32:33 följande:
    Ni som är för abort även vid våldtäkt, hur exakt tänker ni?

Jag förstår att ni tänker att allt liv är värt att levas och att man inte ska avsluta liv.

Men...Hur mycket är ett liv värt om livet för det barnet blir ett helvet? Om dess mor inte kan älska honom/henne för att barnets far är en våldtäktsman?

Hur kan ni säga att alla liv är värda lika mycket när ni tydligt tar ställning till att tjejen som blivit våldtagen inte har rätt till sitt eget liv?
    Två fel gör inte ett rätt. En tjej blir våldtagen; hon är ett offer. Resultatet blir ett - helt oskyldigt - barn. Tjejen gör abort, dvs dödar det oskyldiga barnet. Barnet offras för att lindra verkningarna för det första offret. Nej, jag tycker det är moraliskt fel om än förståeligt.
    Om mamman inte tål att se barnet, så finns möjligheten till adoption.
  • lövet2
    hallonsweet skrev 2011-06-14 09:17:56 följande:
    Så hon ska behöva genomgå en graviditet och förlossning mot sin vilja och sen se det som en belöning för att hon blivit våldtagen?...
    Jag citerar mitt tidigare inlägg: "Därför anser jag att abort fortfarande ska vara lagligt även om det i mina ögon är etiskt och moraliskt fel."

Nej, jag anser inte att lagen ska tvinga en våldtagen kvinna att föda barnet. Däremot anser jag det vara fel (etiskt och moraliskt) av henne att göra abort. Förståeligt, lagligt - men moraliskt fel.
  • lövet2
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 12:21:40 följande:
    Det går aldrig att veta hur man ska reagera innan man är i den situationen. Man kan tror att man ska känna på ett visst sätt men sen när du väl är det så reagerar man kanske helt annorlunda mot vad man trodde innan.

Att sitta och säga att det är mord med abort när en person gått igenom ex en väldtäkt eller att barnet är sjukt osv det är inget annat än kränkade. Du kan inte veta hur du regagerar när sådan beslut måste tas. Det är omöjligt.
    Om någon skjuter min man, så vet jag inte hur jag reagerar. Däremot tar jag mig rätten att säga - helt utan erfarenhet av den situationen - att det vore fel av mig att skjuta mördarens helt oskyldiga barn.
    Nej, jag vet inte hur jag skulle reagera om min man blev skjuten, eftersom man gör ganska mycket konstigt när man är i chock och kanske fylld av hämndbegär. Men att jag är ett offer ger mig inte rätten att döda andra, helt oskyldiga personer.

Jag säger inte att "Jag skulle minsann aaaaldrig göra så!", eftersom det inte är något jag kan garantera. Däremot kan jag säga att "Det är fel att göra så!".
  • lövet2
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 14:47:36 följande:
    Och om det händer dig så kanske du inte alls tycker att det är fel att göra så. Det kan du inte veta nu. Det är omöjligt.
    Jag tycker det nu, och det är vad som räknas. Vad jag ev har för åsikter om 10 år eller vad jag har för åsikter just medan jag lider av tillfällig sinnesförvirring, det kan ingen sia om. Därför är det rätt meningslöst att spekulera om det.
  • lövet2
    HannaS86 skrev 2011-06-14 14:31:17 följande:
    Jennie med ie svarade: "Du tror fel."

Nu när jag då frågar dig jennie om du blivit utsatt för det, gravid och fött barn  så svarar du nej. Hur fasen kan du då påstå att hallonsweet har fel när hon säger att hon tror det är omöjligt att dela din åsikt om man blivit utsatt för sexuella övergrepp??!?

Du kan ju inte veta om en person som blivit utsatt för och gått igenom just detta skulle dela din åsikt eller inte! Jag har aldrig fött barn, blivit våldtagen, förlorat en förälder mm och därför så utger jag mig aldrig för att veta hur någon som gått igenom det känner. Just för att jag inte vet hur det känns!!
    Du blandar i hop äpplen och päron. Den ena frågan gällde om vilken åsikt en våldtagen kvinna kan tänkas ha. Den andra frågan gällde vilken åsikt en våldtagen, gravid kvinna som också fött barnet kan tänkas ha. Läs noggrannare nästa gång!
  • lövet2
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 15:41:41 följande:
    Sinnesförvirring?
    Om jag blir utsatt för (eller bevittnar) ett grovt brott, så kan jag tänka mig att jag får en chock och att jag inte fungerar särskilt rationellt. Tillfällig sinnesförvirring, med andra ord ...
  • lövet2
    hallonsweet skrev 2011-06-14 19:36:02 följande:
    Jag är säker på att de känner samma som oss, men det är ett tufft ämne och jag känner för de. Det går ju inte att ändra deras åsikter och det vill man ju inte. Men man blir så paff att folk faktiskt tänker på det viset så man måste som bombardera med flera frågor och situationer för att man ska bli övertygad om att de verkligen tycker som de gör. Helt ofattbart för mig att de tänker så, och lika ofattbart är det för de att vi tycker det är okey att göra abort.
    För mig är det ofattbart att du kan tro, att alla kvinnor som någonsin blivit våldtagna, ska ha samma åsikt i abortfrågan. Hur kan du ha fått för dig något så dumt?
  • lövet2
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:17:22 följande:
    Okey, som sagt det är tråkigt att det hänt dig. Men jag kan inte förstå hur man kan vara emot det om man själv blivit utsatt för övergrepp. Det är för mig ett mysterium.
    Jag tycker det är väldigt oförskämt av dig att i stort sett kräva av mig, Jennie och andra som är emot abort, att vi ska berätta för dig om vi blivit våldtagna, blivit gravida och/eller gjort abort. Vi har de åsikter vi har, och det är djupt integritetskränkande att du då börjar spekulera i vad vi har eller inte har blivit utsatta för i det förflutna!
  • lövet2
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 20:56:39 följande:
    Är det någon här som tycker man ska lagstifta mot abort ?
    Nej. Jag är realist i det fallet och inser att kvinnor gör aborter vare sig det är lagligt eller inte. Skadeverkningarna minskas genom att aborterna är lagliga och medicinskt övervakade.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?