Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Ni som är helt emot abort, varför?

För att jag anser att livet börjar vid befruktningen och att det är fel att medvetet agera så att ett påbörjat mänskligt liv avslutas. Och eftersom det då enligt mitt synsätt är lika mycket ett liv oavsett om det blev till av frivilligt eller ofrivilligt samlag och oavsett om kvinnan är 13 år eller 35 o s v så ja, jag tycker att det är fel oavsett.

• Jennie med ie
    Lindis1974 skrev 2011-06-13 00:13:00 följande:
    Jennie med ie: om barnet i magen är svårt sjukt , någon blivit våldtagen eller så. Tycket du att det är lika fel då?
    Citerar mig själv:
    "Och eftersom det då enligt mitt synsätt är lika mycket ett liv oavsett om det blev till av frivilligt eller ofrivilligt samlag och oavsett om kvinnan är 13 år eller 35 o s v så ja, jag tycker att det är fel oavsett."
    Och om det ö h t finns chans till liv utanför livmodern, om än ett kort sådant, så ja jag tycker det är fel att avsluta det livet i förtid.
  • Jennie med ie
    Dojdan skrev 2011-06-13 00:22:27 följande:
    Ja, precis. Jag kanske uttryckte mig lite otydligt Tungan ute

Det är svårt för mig att förstå din tanke om en flicka blir våldtagen eller om hennes pappa förgriper sig på henne... då tycker jag att abort är det enda alternativet. Barnet är inte gjort av kärlek och inte önskat... 
    Barnet är kanske inte önskat av den som bär det, men kan bli det av någon annan. Oavsett anser jag det fel att bestämma att ett annat liv inte ska få fortsätta... det valet anser jag bara är rätt att ta när det gäller sitt eget liv.

Om man är emot abort med utgångspunkt från livets helighet så att säga så har jag tvärtom svårt att förstå att man kan göra skillnad utifrån omständigheterna under vilka detta liv blev till.
  • Jennie med ie
    Dojdan skrev 2011-06-13 00:34:40 följande:
    Om det var mord att göra abort så skulle det inte vara lagligt med abort.
    Precis. Vad som är mord och inte är liksom inte öppet för personligt tyckande utan det styrs av lagtexten.
  • Jennie med ie
    Mikesh skrev 2011-06-13 00:28:58 följande:
    Nav får helt enkelt tänka längre än näsan innan man har sex.
    Det är ju applicerbart på de fall där man själv valt att ha sex, men tyvärr förekommer ju graviditeter till följd av övergrepp också. Är det i de fallen inte "mord" enligt dig?
  • Jennie med ie
    Muminstjej skrev 2011-06-13 00:42:17 följande:
    Det är tur vi har rätt att göra abort i detta land.
    Tänk annars på alla stackars barn som skulle födas med allvarliga sjukdommar och inte leva ett värdigt liv, utan bara vara sjuka, lida, ha ont, aldrig bli friska utan bara ligga där. Och alla dessa stackars kvinnor som skulle tvingas föda oönskade barn, efter tex. traumatiska händelser som incest och våldtäkt.
    Ibland måste man tänka längre än att ett litet knappt påbörjat liv avslutas, en annan människas liv kan faktiskt räddas tack vare rätten till abort. Jag anser att valet borde erbjudas alla, sen får var och en ta ställning. Vill du göra abort? Gör det! Vill du inte? Gör det då inte. Enkelt! Sen behöver man inte bry sig i hur andra gör.
    Nu befinner vi ju oss på ett forum för bland annat åsiktsutbyte och debatt, och det är således inget konstigt att man uttrycker åsikter både för och emot abort här. Här bryr man sig om både ditten och datten, om både stora frågor och små. Vilket inte är synonymt med att man vill tvinga andra att leva efter ens egna uppfattning...
  • Jennie med ie
    Muminstjej skrev 2011-06-13 00:49:56 följande:
    Sa jag något annat eller?
    Du skrev bl a att man inte behöver bry sig, och skrev om att tvinga. Detta bemötte jag. Var något oklart i mitt inlägg så be mig gärna trevligt och sakligt att förtydliga.
  • Jennie med ie

På förekommen anledning kan ju påminnas om att även personer som är emot abort är individer, med egna bakgrunder till sitt ställningstagande och med egna åsikter. Jag personligen har t ex inte kallat abort för mord, utan tvärtom, och kan därför inte heller stå till svars för det bara för att _någon annan_ som är emot abort har gjort det. Jag är jag, Mikesh är Mikesh.

• Jennie med ie
    Tonx skrev 2011-06-13 01:02:09 följande:
    Varför tycker du som du gör?
    Jag vill veta.
    Jag vet inte. Varför tycker jag att svamp är äckligt? Jag vet inte. Ingen jämförelse i övrigt, det är ju aningens skillnad på ämne, men varför man tycker och känner på ett visst sätt vet man ju inte alltid. Jag anser att livet startar vid befruktningen, någon annan logisk tidpunkt kan jag inte finna, och att det är fel att medvetet avsluta detta. _Varför_ jag anser det fel att avsluta liv kan jag faktiskt inte förklara. Och det är ju en åsikt jag delar med många, med skillnaden att de flesta inte anser att livet startar vid den tidpinkt jag anser att det gör det.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?