Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Ni som är helt emot abort, varför?

Dalton skrev 2011-06-13 01:10:07 följande:
    Intressant diskussion men också intressant hur aggressiva folk blir på en gång. Det lär punktera hela diskussionen inom kort.
    Men innan dess, får jag fråga nån mot abort, är er ståndpunkt absolut, eller finns det tillfällen då abort kan tillåtas, tex om mamman riskerar att dö?
    Vad som ska tillåtas eller inte tillåtas är ju inte upp till mig, jag kan bara säga vad jag anser rätt resp. fel. Och jag tycker inte att _risk_ för mammans liv och hälsa gör det rätt att avsluta det ofödda livet, bara om man _vet_ att hon inte klarar det. Men jag har stor förståelse för om man gör det valet...
  • Jennie med ie
    Tonx skrev 2011-06-13 01:10:13 följande:
    Nej, det är sant, man vet inte alltid varför man känner som man gör, jag kan ge många personliga exempel på det.

Jag håller med om att liv börjar vid befruktningen, liv för mig är levande organismer.
    Däremot tycker jag inte det är fel att avsluta liv. Och DET kan inte jag förklara.
    Nämen sedär
  • Jennie med ie
    Mikesh skrev 2011-06-13 12:45:27 följande:
    bara för att jag tycker det är mord och är helt emot abort så betyder det inte att lagen tycker det är mord... det är MIN åsikt...

Dock kan jag tycka att vid VÅLDTÄKT så är MORD okej!!
    Som sagt, vad som är mord eller ej är inte öppet för personligt tyckande eftersom mord är ett juridiskt begrepp. Precis som det faktum att jorden inte är platt inte är öppet för personligt tyckande. Vissa saker ÄR bara, eller är inte. Däremot hurvida vissa saker _borde vara_ mord eller ej, DET är öppet för personligt tyckande.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 08:32:33 följande:
    Men...Hur mycket är ett liv värt om livet för det barnet blir ett helvet? Om dess mor inte kan älska honom/henne för att barnets far är en våldtäktsman?

Hur kan ni säga att alla liv är värda lika mycket när ni tydligt tar ställning till att tjejen som blivit våldtagen inte har rätt till sitt eget liv?
    Det är väl ingen som tycker att tjejen inte har rätt till sitt liv, d v s ingen vill avsluta hennes... Däremot tycker jag inte att det är rätt att avsluta ett liv för att ett annat annars kan bli svårare och jobbigare. Jag har förståelse för valet att göra abort, men tycker inte det är rätt.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 09:33:23 följande:
    Men tjejen i fråga som blivit våldtagen och gravid valde ju inte att ha sex. Hon hade inget eget val, därför tycker jag att det inte borde räknas i den situationen. Hade tjejen få valt hade hon inte haft sex med den mannen...Så då ska hon enligt dig genomgå en graviditet + förlossning och då få valet att antingen behålla barnet eller adoptera bort det. Du säger att hennes liv kan bli "svårare och jobbigare". En våldtäkt kan förstöra en människas liv helt och hållet, om man på kuppen skulle bli gravid och tvingas behålla barnet i magen...är det inte orättvist tycker du?

Att tjejen som offer ska behöva förbli ett offer för hela sitt liv, inte enbart för att hon blivit våldtagen men även för att hon tvingats föda våldtäktsmannens barn...Är det då inte värt att offra det ovetande livet för att rädda hennes liv?
    Nej jag vet, tjejen valde inte att ha sex. Och orättvist är bara förnamnet på hur man kan beskriva sexuella övergrepp ö h t. Men min åsikt om abort bygger som sagt inte heller på sexet, utan på embryot, fostret, det nyligen påbörjade men ofödda livet.

Hon ska göra vad HON vill och tycker är rätt, så länge det är inom lagstiftningen. Jag säger vad JAG tycker är rätt.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 09:35:49 följande:
    Hur vet du att inte hennes liv avslutas på ett vis efter våldtäkten och efter att hon måsta föda barnet? Det är skillnad på att leva eller att överleva tycker jag. En våldtäkt är något man överlever. Men ingen ska tvnigas att leva med att föda sin våldtäktsmans barn.
    Nej jag förespårkar inget sådant tvång heller.
  • Jennie med ie
    Dohgon skrev 2011-06-14 09:45:19 följande:
    måste lägga in en fråga jag med.
    Om mamman i fråga precis när hon får reda på att hon är gravid även får reda på att hon själv troligen kommer att dö på kuppen om hon väljer att behålla, är det fortfarande då fel att göra abort? då väljer man ju att få barnet och att barnet inte kommer ha en mamma..
    Enligt mig: rätt om man vet att bara den ena kan överleva, fel om det "bara" finns en risk, stor eller liten. Men, förståelsen för valet abort är stor.
  • Jennie med ie
    HannaS86 skrev 2011-06-14 14:31:17 följande:
    Jennie med ie svarade: "Du tror fel."

Nu när jag då frågar dig jennie om du blivit utsatt för det, gravid och fött barn  så svarar du nej. Hur fasen kan du då påstå att hallonsweet har fel när hon säger att hon tror det är omöjligt att dela din åsikt om man blivit utsatt för sexuella övergrepp??!?
    För att hon skrev om att ha blivit utsatt för sexuella övergrepp. Inte om att ha blivit våldtagen, gravid och fött barnet.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?