Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Ni som är helt emot abort, varför?

hallonsweet skrev 2011-06-14 19:42:34 följande:
    Absolut, men det jag menar är att jag tror det kan räcka med att ha vart med om en våldtäkt för att vara för aborter som är en följd av en våldtäkt. Det ger lite mer möjlighet att sätta sig in i situationen om man blivit våldtagen.
    Det kan "räcka" med lite vad som helst för att ha den åsikten, såklart. De flesta tycker ju att att det är rätt att göra abort, oavsett om de själva blivit våldtagna eller ej, vi som är emot abort är i stark minoritet åtminstone i den del av världen vi lever i. Men som sagt, om du tror att ingen som varit med om sexuella övergrepp kan ha den åsikten jag har så tror du fel. Det var liksom bara det, som sedan HannaS86 fick till nåt annat... därav förtydlingen.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:04:39 följande:
    Fattar inte hur man kan ha en sån syn och sen göra det själv. Då är du ju motsägelsefull....Eftersom du är emot något som du själv gör.
    Gör vadå?
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:10:38 följande:
    Du skrev ju att du vart med om det vi pratar om och jag fattade så eftersom du skrev att du är ett exempel på motsatsen, alltså det vi diskuterar. Det är givetvis tråkigt om du vart med om det hemska. Men jag menar bara att du säger ju emot dig själv om du är emot abort även vid våldtäkt men har gjort abort till följd av en våldtäkt.
    Jag har inte gjort abort.
    Du skrev att du inte tror man kan vara emot abort om man blivit utsatt för sexuella övergrepp, jag säger att jag vet att du tror fel eftersom jag är ett exempel på motsatsen.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:17:22 följande:
    Okey, som sagt det är tråkigt att det hänt dig. Men jag kan inte förstå hur man kan vara emot det om man själv blivit utsatt för övergrepp. Det är för mig ett mysterium.
    Ja sånt är livet ibland, att man inte förstår allt.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:23:21 följande:
    Men jag tror fortfarande (tills jag blir motbevisad) att dessa människor skulle ändrat sig om de blev gravida av övergreppet..
    Och jag vet att du tror fel där också, att det finns de som inte alls ändrar sig under de omständigheterna, men jag kan såklart inte bevisa det så du kan fortsätta tro det du tror...
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:34:40 följande:
    Helt ofattbart hur det kan vara så. Så egoistiskt och fel. Vad tror man om man behåller barnet, att det ska läka ens sår från övergreppet? Att man ska finna glädje med barnet? Att allt händer av en anledning?...
    Vad "man" tror kan jag såklart inte svara på. Men det kan ju helt enkelt vara så att "man" precis som jag tycker att det är fel att avsluta det nyligen påbörjade livet och därför inte gör det...
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:44:37 följande:
    Jag tycker det blir att man inte ser till egenvärdet genom att anse att det är fel att göra abort vid våldtäkt. Man ser det som att kvinnan är "skyldig" att sätta livet till världen, men man ser inte till kvinnans värde för den hon är. Utan att hon kan ge liv åt en människa.
    Lägg gärna inte ord i dessa "man"s munnar.
    Jag anser inte att hon är skyldig till nånting, hon är inte skyldig att göra på ett sätt för att jag tycker att det vore det rätta, hon är inte skyldig att varken dela min åsikt eller agera utifrån den. Och jag är fullt kapavel att se både kvinnans och embryots/fostrets värde.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:46:11 följande:
    Ja, för ni kränker kvinnans egenvärde genom att anse att en sexuellt utnyttjad människa bör behålla barnet de bär på för att det är ett liv.
    Medans du inte kränker henne genom att anse att hon gör fel om hon INTE väljer att göra abort... Det haltar det där.

Som jag skrivit innan: Kvinnan bör göra vad HON vill och vad HON anser rätt. Jag säger däremot vad jag anser vore det rätta att göra.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:50:29 följande:
    Jag tycker ju att det blir en kränkning mot hennes egenvärde eftersom du sitter och tycker att hon bör sätta barnets liv till världen istället.
    Läs ovan.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:52:16 följande:
    Jag menar inte att man måste göra abort, vill man behålla barnet är det självklart att man ska göra det. Jag vill också att människor ska göra det som är bäst för de!! Det jag inte håller med om är att ni sitter och tycker att människor som inte vill ha barnet som blivit till efter en våldtäkt, även om hon inte vill ha barnet så anser ni att hon gör fel. Det är det jag stör mig på, människor gör precis vad de vill.
    Så du menade inte det du skrev att det är egoistiskt och fel att inte göra abort?

Ja, i detta fallet gör man som man vill inom rådande lagstiftning. Att man gör som man vill står inte på nåt sätt i motsats till att anse att en handling är fel, hur laglig den än är. Och varenda kotte tycker att någon annan agerar fel nån gång, i nåt sammanhang, garanterat. Det är liksom fullt naturligt.
  • Jennie med ie

Tjabba frågar om allt liv är värt att leva. Mitt svar på det är: kanske inte, men det är enligt mig bara den enskilda personen som ska avgöra att dess liv inte är värt att leva så att det ska sluta (och ett foster kan ju inte ta den ställningen), att det är fel av oss att avgöra att någon _annans_ liv inte är eller kommer att vara värt att leva.

• Jennie med ie
    Lilo82 skrev 2011-06-20 11:44:21 följande:
    Ni som är emot abort får vara emot abort men i så fall BARA då det gäller er egen kropp. Blir ni gravida så har ni all rätt att säga "Jag är emot abort så jag vill behålla barnet". Men ni har ingen som helst rätt att försöka diktera för andra hur feeeeel de gör.
    Nej jag hävdar min rätt att vara emot abort även när det gäller andra. Jag tycker att handlingen är fel även när andra utför och genomgår den. Däremot anser jag mig inte som du säger ha rätt att diktera vad andra ska göra, de ska göra vad DE anser vara det rätta (inom ramen för vår abortlagstiftning såklart). Vilket som sagt inte utesluter att jag tycker det är fel...
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?