Inlägg från: Spättan i Midgård |Visa alla inlägg
  • Spättan i Midgård

Strl. 98/104

När började era barn använda strl. 98/104?

Vår son har enligt BVC varit lite kortare än "normal" kurvan... Så av ren nyfikenhet undrar jag när ditt barn började med den storleken? Vår son har haft 98/104 sedan han var ca 2år och 3mån.

• Svar på tråden Strl. 98/104
  • Spättan i Midgård

Tack för era svar...

Det var ett tag sedan vi var på koll på BVC, men det känns ju som sonen har "spurtat" i kapp med sin längd För han har som sagt, på varje koll hos BVC legat straxt under medel på kurvan...

Han har iofs växt ur storlekar väldigt fort, så det gör ju inget om han kan ha denna lite längre

Idag är sonen 2år och 8mån.

• Spättan i Midgård
    Alisa skrev 2011-06-13 10:38:05 följande:
    Glöm inte att det är en fördelningskurva så det ska finnas barn i alla storlekar, det SKA finnas barn i en större grupp som är två kurvor under medelkurvan och barn som är två kurvor över medelkurvan. Det är ingen normalkurva och BVC har varit riktigt otydliga om de sagt det till dig ts
    Så länge barnet följer "sin" kurva oavsett det är mitten, någon av de nedre eller några av de övre så är allt bra. Det är konstiga avvikelser (extrem ökning eller minskning) i vikt/längd som man ska vara vaksam på.

Min dotter har börjat använda 98/104 nu när hon var ca 2,5 år. 86/92 användes jättelänge!
    Dottern ligger en normaldeviation under medelkurvan.

Vårat BVC har kallat det normalkurva, Jag har iofs inte lagt någon större vikt i det. Som du säger, det viktiga är ju att alla barn följer sin kurva...

Svar på tråden Strl. 98/104